Liten knöl på ryggen
Den här damen har en knöl vid ryggfenans bas. Skitdålig bild men det är den stora vita pricken på ryggen, de andra är luftbubblor i vattnet och inte på fisken. Knölen är lite rosa vid basen. Har behandlat med ektomor ett par gånger (med någon veckas mellanrum) men märker ingen skillnad. Det är ett lite hål i fenan så jag trodde det var en skada som det gått svamp i. Hon är helt obekymrad och har visst smått i munnen med. Bör jag ta upp henne i karantän för annan behandling och isåfall vad?
#1: Skulle trto att det är en tumör. Det kan förekomma på vissa ciklider. Så länge hon beter sig som vanligt och inte verkar störa sig på den, eller den inte växer så behöver du inte oroa dig 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#2: Ok, ja hon har haft den någon månad men den verkar inte växa mer just nu i alla fall. Vet inte hur gammal hon är, tog över henne i september. Men jag fortsätter hålla koll. Vad gör jag om den börjar växa mer?
#3: Håll koll så hon inte börjar ändra beteende och må dåligt. Nu kommer hon ju magra iom att hon tuggar. Men skulle du märka en försämring förutom det, så skulle jag fundera på avlivning.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2023-01-25, 10:52 av Draknästets_Reptiler
#4: Jo såklart. Hon ska inte må dåligt. Men håller tummarna att den inte växer mer.
#5: 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI