Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskaravling
Läst 60 ggr
Jillyana
1/12/23, 7:04 PM

Frågor om avel från djurintreserad

Hej,
jag är allmänt djurintreserad sedan barnsben och är just nu en 31årig "tant" som börjat kolla på akvarie videos och bilder samt läsa lite smått om fiskar då jag finner dom fina och det är ett djur jag inte har mycket mer kunskap om än att det finns många arter, söt och saltvatten fiskar. Jag har inget intresse av att köpa eller avla, jag har bara två frågor som jag aldrig sett nämnas och därför ville jag ställa den.

Så här kommer mina (kanske riktigt korkade) frågor:
1) Hur får man ett akvarium att inte bli överbefolkat? Jag tror ju liksom inte att de flesta akvarium är separerade efter djurens kön och speciellt inte i en djuraffär då.
2) de som har en seriös uppfödning, och etisk sådan, för de stamtavla på sina fiskar?

Annons:
Nephi
1/12/23, 7:14 PM
#1

Välkommen til akvariumdjungeln!

1) Då köper man arter som inte förökar sig lätt för amatören 😉

2) Är svårt att få många arter att leka i fångenskap, så trivs dem inte så förökar sig inte. Det mest etiska är att se till att skaffa odlad fisk och inte vildfångad 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Jillyana
1/12/23, 7:18 PM
#2

#1: tackar för det fina välkommnandet och infon :D båda uppskattas mycket <3

Draken
1/12/23, 9:09 PM
#3

Välkommen till akvarieträsket 🙂

Undvik levandefödare om, du inte vill ha massor med fiskar väldigt snabbt 😉 De fiskar som lättast förökar sig i akvarium är levandefödare och ciklider. Visst kan även vissa andra också föröka sig, men man brukar sällan se det eftersom de flesta släpper rommen kring växter och inredning, där de andra fiskarna lätt kan nosa sig fram till dem 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jillyana
1/13/23, 5:28 AM
#4

#3: okej :) tack för infon o h det fina välkommnandet <3

Upp till toppen
Annons: