Eventuellt diskus?
har börjat funderat lite på Diskus! Vilka fiskar passar med dem, hur stort kan ett lekpar nöja sig med? (Svara gärna i absolut minsta möjliga! ;P.) Skulle Diskusar kunna vara med några ancistrusar? (Jag tänker satsa på lek, så vad passar då?)
/Pascal20
Att leva med djur är roligare än att leva utan djur
Instagram: @aquarium.world_
Förhoppningsvis har Draken bättre koll
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Haha ok! Oj, 500l alltså… Säker?🙈 Följer några Diskus uppfödare på insta och han har sina Diskus par i 150l. Så funkar det i typ ett 112l? Eller det är ALLDELES för litet? För som sagt, många uppfödare har den storleken. ;) har ändå ett 112 i källaren, så tänkte om det funkar?
/Pascal20
#3: 300L behöver dem alla gånger, har du sett hur stora dem är som fullvuxna?
300L som minimum för ett par var vad jag fick fram när jag googlade
- Redigerat 2023-01-08, 21:28 av Nephi
#4: hehe ja! Du har rätt, tack för info! ;)
/Pascal20
Tycker fortfarande att 500L känns rimligast, tänk på att minimi är just det, minsta utrymmet dem måste ha. Fiskar i större akvarium med mer simyta mår bättre och vattenkvaliteten håller sig bättre.
Skulle istället använt 100L som tillväxtakvarium för yngel och kanske någon liten tetra eller rasboras som premanent inneboende. 20L är inte tillräckligt för guppyyngel för att kunna utvecklas ordentligt
#6: ok! Vi får se!
/Pascal20
#0: Diskus är ingenting jag rekomenderar för nybörjare. De ä'r jättesvåra att hålla och har mycket höga krav på vattenvärden och miljö. De är mycket känsliga för sjukdomar och stress.
Diskus skall man ha i artakvarium, de klarar inte av stressen från andra fiskar, så skall du ha sällskap till dem, så måste det vara en mycket lugn stimfisk, som inte rör sig så mycket runt. Gärna en bottenlöevande, Rödmunnstetra eller liknande.
Ancistrus är inget lämpligt sällskap för Diskus, de är för territoriella och grisar ner för mycket.
#3 500 l är absolut minimum dessutom så trivs Diskus bäst om de är flera. Uppfödare flyttar över paren till speciella lekkar med ingen annan inredning än en lekkon som står i mitten av burken. Efter lek och när ynglen har kläckts efter några dagar flyttas föräldrarna tillbaka till huvudakvariumet.
112 liter fungerar som lekakvarium, men ett par skall absolut inte bo där permanent.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2023-01-09, 12:56 av Draknästets_Reptiler