Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etcalger
Läst 70 ggr
B
1/6/23, 5:41 PM

Belysning som hämmar brunalger

Hej,

Jag är total nybörjare för det här med akvarium, men min son ärvde ett akvarium av sin svärfar för ca ett år sedan. Hans pappa köpte fiskar och lite dekor och sedan föll det liksom på mig att ta hand om detta då ingen annan gjorde det. Det är ett 54l akvarium med lock och lysrör som sitter i locket. För ca 3 månader sedan gav sig röret och jag tvingades byta. Mätte och försökte kolla så det blev rätt, förstod så pass att det skulle vara ett T8 15w ca 43,8 cm anpassat för akvarieväxter. Köpte ett sun-glo från hornbach som stod att det passade sötvattensakvarium med växter. Det var dock mycket "mjukare" och gulare belysning än det jag hade innan, så gissar att det tidigare var högre kelvin.

Nu efter detta har jag fått besvär med brunalger, som lägger sig mycket på växternas blad så de blir fula och till sist förstörda. Tidigare hade jag aldrig det problemet, bara lätt växt av grönalger som malarna tuggade i sig. Vattenvärden ser bra ut.

Så min fråga är, tips på lagom belysning som hjälper till att hämma brunalger, men som inte är allt för superstark så jag får mycket mer växt av andra alger? Svårt att veta som nybörjare vilket kelvintal som är lagom. Vill alltså hålla det enkelt med ett rör som passar locket.

Tacksam för hjälp!

Annons:
Draken
1/7/23, 12:48 PM
#1

Det låter som kiselalger, men de uppkommer oftast i nystartade akvarium. Har du någon bild på algerna ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
1/7/23, 1:39 PM
#2

Jag ska se om jag kan försöka få något på bild!

  • Redigerat 1/7/23, 1:44 PM av bknelle
B
1/7/23, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3