Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etcalger
Läst 70 ggr
B
1/6/23, 5:41 PM

Belysning som hämmar brunalger

Hej,

Jag är total nybörjare för det här med akvarium, men min son ärvde ett akvarium av sin svärfar för ca ett år sedan. Hans pappa köpte fiskar och lite dekor och sedan föll det liksom på mig att ta hand om detta då ingen annan gjorde det. Det är ett 54l akvarium med lock och lysrör som sitter i locket. För ca 3 månader sedan gav sig röret och jag tvingades byta. Mätte och försökte kolla så det blev rätt, förstod så pass att det skulle vara ett T8 15w ca 43,8 cm anpassat för akvarieväxter. Köpte ett sun-glo från hornbach som stod att det passade sötvattensakvarium med växter. Det var dock mycket "mjukare" och gulare belysning än det jag hade innan, så gissar att det tidigare var högre kelvin.

Nu efter detta har jag fått besvär med brunalger, som lägger sig mycket på växternas blad så de blir fula och till sist förstörda. Tidigare hade jag aldrig det problemet, bara lätt växt av grönalger som malarna tuggade i sig. Vattenvärden ser bra ut.

Så min fråga är, tips på lagom belysning som hjälper till att hämma brunalger, men som inte är allt för superstark så jag får mycket mer växt av andra alger? Svårt att veta som nybörjare vilket kelvintal som är lagom. Vill alltså hålla det enkelt med ett rör som passar locket.

Tacksam för hjälp!

Annons:
Draken
1/7/23, 12:48 PM
#1

Det låter som kiselalger, men de uppkommer oftast i nystartade akvarium. Har du någon bild på algerna ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
1/7/23, 1:39 PM
#2

Jag ska se om jag kan försöka få något på bild!

  • Redigerat 1/7/23, 1:44 PM av bknelle
B
1/7/23, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

#1: Hej, det är lite halvsvårt då jag precis nystädat och försökt skrapa av så mycket som möjligt av algerna och tagit bort nästintill alla bruna blad. Men bifogar bild där det redan börjat blivit brunt igen.

Draken
1/7/23, 2:00 PM
#4

Hmm. Ser inte riktigt ut som kiselalger.

Jag skulle nog sätta ner mer snabbväxande växter för att konkurrera ut algerna, och kanske byta till en lampa med högre Kelvin.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
1/7/23, 2:14 PM
#5

#4: Någon susning av vad det kan vara i så fall? Tidigare hade jag endast en anubias och då inga problem med detta alls, nu trots betydligt mer växtlighet kommer detta fram snabbt efter rengöring. Blir också som bruna prickar på anubiasbladen. Men då som sagt ett lysrör som mest troligt hade högre kelvintal. Som min titel lyder och som beskrivningen i originalposten lyder undrar jag lite över ungefär hur högt kelvintal som man ska satsa på? Har ju sett allt ifrån 5000-18000 i passande lysrör.

Draken
1/7/23, 2:22 PM
#6

#5: Jag skulle köra 6000 och uppåt, nu har jag ledramper med vitt/klart ljus. Tror kelvin ligger på kring 8000.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 1/7/23, 2:22 PM av Draken
Annons:
B
1/7/23, 3:37 PM
#7

#6: Okej tack, då vet jag på ett ungefär vad jag ska leta efter.

Upp till toppen
Annons: