Annons:
Etiketterväxternybörjarhörnaninredning-stenar-rötter-mmsnäckorakvarieväxter
Läst 53 ggr
R
2022-12-17 21:50

SNIGELFRIA VÄXTER?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Kan man köpa snigefria växter (anubias/java) från någon butik i sverigr/göteborg?

Om inte hur kan man få bort sniglar och ägg från växter man köpt i butik? Hittat massa olika guider med salt och väteperoxid. Däremot är recensionerna på dessa metoder varierade och månda säger att deras växter dör av detta.

Någon som har testat och har koll?

Mvh

Annons:
Torparmor
2022-12-17 22:39
#1

Menar du att det finns sniglar i växter man köper i butik????
Om man hittar sniglar är det bara att plocka bort dem, finns det ägg också gör man likadant. Snigelägg är ju mycket större än löss och enklare att hantera


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Nephi
2022-12-18 08:54
#2

Det finns invitro växter, dessa är definitivt snigelfria, däremot är dem lite dyrare. Annars så fungerar CO2 bad rätt så bra :)
Stoppa ned växterna i kolsyrat vatten, sniglarna kvävs. Däremot så kan ägg överleva, så är du helt anti sniglar så hade jag införskaffat en litet 20l att ha som karantän till växter och behandlat dem ännu en gång någon vecka senare. Eller om du kör på Axilur i karantän akvariumet, det borde också fungera 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

R
2022-12-18 14:54
#3

#2: hur hade du behandlat dom mot sniglar?

Nephi
2022-12-18 15:36
#4

Jag har kört på CO2 bad om jag velat behandlat :) men samtidigt har jag inget emot någon enstaka snäcka


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
2022-12-20 15:32
#5

Jag rekommenderar också in vitro (Tropica 1-2-grow är suveräna). Annars finns en av de seriösaste butikerna i Göteborg: Godhems zoo. Har aldrig fått snäckor eller annat oönskat från dem, inte ens på växter i kruka.

Upp till toppen
Annons: