Annons:
Etiketternybörjarhörnaninredning-stenar-rötter-mmvattenvärden
Läst 43 ggr
Temalie
2022-11-30, 16:30

Dåligt med kalkhaltidgt grus?

Hej!
Jag håller på och väljer mellan olika grus och har funderat på detta från Hornbach: https://www.hornbach.se/p/akvariegrus-2-4mm-5kg-rodaktigt/3882876/
Det står dock att det är "lätt kallhaltigt" och jag undrar om det vore problematisk? De flesta av deras grus verkar vara "lätt kalkhaltiga" så jag vill ju tro att det är på en nivå där det inte påverkar PHn för mycket, men det kanske är helt fel tänkt?
Pratade med en akvarist som sa att det är "helt förbjudet" att ha saker med kalk i akvariet, då växterna kommer dö.
Men samtidigt så hade jag problem med mitt gamla akvarium att räkorna verkade ha brist på kalk och att KHn var rätt låg generellt (bor i Stockholm och använder kranvatten).

Är det någon som har koll på hur det funkar med kalkhaltigt grus?

Beställ Akvariegrus 2-4mm 5kg rödaktigt på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.
Annons:
Maleficum
2022-11-30, 17:49

Jag har haft snäckskalskross i mitt snäckakvarium förut och växterna hade inga problem (bor också i Stockholm). Har även haft kalkstenar i många år utan problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Temalie
2022-11-30, 18:32

Tack, skönt att veta! Så svårt att veta hur känslig kemin är när folk får allt att låta så binärt.
Funderar på att testa att lägga lite grus i ett glas vatten och jämföra med vanligt vatten efter ett par dagar och se om de skiljer sig åt. Men det kanske inte är så givande utan allt annat som påverkar ett akvariums vattenkemi?

fluffis
2022-12-01, 08:22

#0:

Vad som funkar och inte funkar beror ju på vad du har för utgångsvärden i kranvattnet (eller det vatten man tänkt använda) från början. Jag har ingen koll på vad det är i Stockholm.

Men borde kunna tänka såhär att om vattnet är hårt från början så är det bra att undvika saker i akvariet som riskerar att höja det ytterligare. Har man inte hårt vatten så kör på :)

Upp till toppen
Annons: