Annons:
Etikettmalawi-tanganyikaciklider
Läst 82 ggr
godishanna
2022-11-26, 10:04

Komplettera Malawigänget

Skrev detta på en fb sida så se texten i bilden. Har inte fått några tips där så hoppas på det här 😄🙏

Annons:
Nephi
2022-11-26, 10:24

Draken och Molam brukar ha bra koll på ciklider så vi håller tummarna att dem kikar in 😁

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2022-11-29, 12:01

#0: Du kan införskaffa fler arter till ditt akvarium, även fast du kompletterar de som redan finns. Malawi vill gå trångt, så du kan har ganska mycket fisk i ditt 450 liters 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2022-11-29, 13:24

#2: Ok tack för svar. Vad bra då får vi se vad det blir. Det känns ju lite tunt med 6 fiskar bara 😁

molam
2022-11-29, 15:10

Du kan definitivt införskaffa fler arter och fler fiskar, många malawi fantaster brukar ha flertalet olika arter i sitt kar, och många som kör ett allmale tank har ännu mer arter.
Ska man hårddra det hela så kan du har ungefär 45malawi i ett 450liters kar, man brukar säga 10l per fisk, MEN med det säger jag inte att du ska ha det (förövrigt så glad att en person vill ha malawi i ett större kar! vanligtvis envisas folk med att ha malawi i ett 220, vilket egentligen är för liteet då man helst vill ha minst 300), det beror även på storleken på fiskarna såklart, och sen kan man inte räkna 10l per fisk om man ska ha rovmalawi.

Marigold tycker jag absolut att du kan stoppa i några, domär roiktigt fredliga, funkar med alla malawi även rovmalawi och är väldigt fina att kolla på, en favorit här hemma.
_Har dock inga malawi just nu.
Men sen, planerar du att avla så måstedu ju se till att dom inte tillhör samma familj, vill du ha kvar OB så får du fylla på med dom men inte skaffa mer aulonocara, då kan dom korsa sig, men har du inte avelsplaner så kan du proppa i i princip vad som helst. däremot, hade jag varit du hade jag hållit mig borta från Hongi (många malawifantaster tycker att man ska ha Hongi) dom är så extremt skarpa och i många fall blir dom riktigt elaka och slår ihjäl det mesta, dom är fina, absolut, men ingen malawi jag rekommenderar i ett blandkar.

Fryeri är en annan favorit och dom är fredliga och gör sig extremt snyggt i ett kar med röda/oranga fiskar (ex dina OB du gillar) då dom finns i div olika grader av blått electric blue är riktigt statiskt blå medan iceberg har en vacker blå basfärg med en vit topcoating som kan hålla sig antingen bara uppe på ryggfenan eller också sträcka sig över nästan hela kroppen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

godishanna
2022-11-29, 21:00

#4: Tack för tipsen :)
Nä vill inte ha några som slår ihjäl de andra. Ja, fick ju googla men det fanns ju en massa snygga Fryeri.
En annan sak jag funderade på; kan jag sätta in yngre fiskar eller är det risk att de andra blir för tuffa mot dem då så det är bättre att skaffa vuxna? 🤔 Copadichromisen är nog runt 15 cm…

molam
2022-11-30, 00:08

Jag tror om du har 15cm fiskar så är nog minimi storlek du kan ha ca 5cm, dom har en tendens att bli rätt glupska, MEN har du ett litet extrakar så kan du ha det som yngelkar då fryeri och mary gold iaf växer riktigt snabbt, jag hade ett på 120 liter tror jag hade dom däri i ungefär 3 veckor då sprack det karet (var gammalt) så fick så lov att flytta till mitt stora men dom överlevde, hade bra med gömställen samt att dom stora fiskarna fick mat lite extra ofta så att dom inte skulle känna att dom behövde jaga mat, då i det här fallet unga fiskar =)

Annons:
godishanna
2022-11-30, 09:30

#6: Ja så kan jag ju göra om jag hittar några som är lite för små. Ska bara få sålt en drös julle-yngel så är där ett 220 l ledigt (men de växer saakta…)

godishanna
2022-12-01, 19:42

#6: En kanske dum fråga, men kan jag stoppa i några Perlmutt eller finns risk att min golden fattar tycke för en av dem? 😁 Tänkte då förnamnet är samma…

molam
2022-12-03, 15:47

Golden är faktiskt en av dom få malawis jag har haft som aldrig nånsin korsat sig med nån annan, endast brytt sig om andra goldens =)

Upp till toppen
Annons: