Annons:
Etikettersjukdomarakvarium-och-fiskarakvarium
Läst 135 ggr
K
11/17/22, 10:44 PM

Mjölkigt vatten i akvariet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp! Har 70l akvarie och det har varit i så bra balans länge! Vi har neontetror, 2 små malar, 3 Molly och 1 marmorgurami.
Vi hade guppys innan men eftersom de var som kaniner så bestämde vi oss för att skänka bort dem och ha något annat. Vi köpte då 3 Molly och 2 marmorgurami. Tjejen i butiken rekommenderade att ha i extra ectozoon vilket jag hade då. Jag löste inte upp den innan.. så den mal vi hade då dog strax efter. Då köpte vi tre små nya. Strax efter det dog en av marmorgurami, såg ut som om han simmat in bakom pumpen och inte kunnat ta sig ut..? Efter det dog en av de små malarna.
Efter all denna förändring har vattnet blivit mjölkigt, det är som moln på himmelen som virvlar runt. Har bytt filter, gjorde ett ordentligt vattenburen men det kom tillbaka på 2-3 dagar. Det är inte alger.
Jag har testat vattnet med en sticka och det visar ingen avvikelse mot vad vi alltid haft när akvariet var perfekt..
Vad ska jag göra?

Annons:
Draken
11/18/22, 8:23 AM
#1

Du har förmodligen fått infusorier i vattnet. Släck ner akvariumet, täck över med en filt. Mata inte alls.

Gör ett 50% vattenbyte efter 3-4 dagar. Då borde det ha gett med sig. har det inte gjort det, så måste du kolla vidare vad det kan vara som orsakar detta.

Att malarna har dött beror på saltet. De flesta malar tycker inte om salt i vattnet.
varför Guramin dog kan jag inte uttala mig om, men det finns vissa fiskar som inte gillar salt, så det kan vara en orsak.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K
11/18/22, 9:15 AM
#2

#1: klarar sig fiskarna utan mat så länge?
Tusen tack för hjälpen!

Nephi
11/18/22, 6:26 PM
#3

#2: Är dem friska och i gott hull klarar dem sig iallafall en vecka utan mat 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
11/19/22, 9:22 AM
#4

#2: Jadå, det är ingen fara, så länge de är friska 🙂

Det är faktiskt lättare att övermata en fisk än svälta dem 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K
11/25/22, 7:12 PM
#5

#1: Jag täckte över 3,5 dagar och bytte sen 50% men det funkade inte. Fiskarna ser ut att må bra iaf. Ska jag testa igen eller börja om hela akvariet?

Draken
11/29/22, 12:06 PM
#6

Gör samma procedur igen. Försvinner inte "dimman" då, så måste du börja kolla på andra eventuella orsaker.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Syntium
11/29/22, 12:14 PM
#7

#1 Vad är detta och hur kommer det in i akvariet?


"I'm too old for this shit."


Draken
12/3/22, 11:25 AM
#8

#7: Infusorier är små djur som lever i vattnet. De finns där hela tiden, men vad som gör att de förökar sig explosionsartat har jag inre funderat så mycket på.

Infusorier är bra om man har pyttesmå yngel i akvariet, de äter dem 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/3/22, 12:00 PM
#9

#7: Jag fick ett "utbrott" i mitt akvarium efter att min matare löpt amok och börja mata ut all mat under några timmar jag inte var hemma. Fiskarna var supertjocka och loja när jag kom hem och det var massa mat på botten som jag fick suga upp men hade ändå svårt att få upp allt. Därefter hade jag problem jättelänge med infusorier. Periodvis såg det superklart och fint ut i vattnet men så fort jag gjorde vattenbyte så blossa det upp igen.
Var inte förrän jag tömde ut allt och gjorde om allt som jag fick bukt med det.
Aldrig haft problem med det i något annat akvarium.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/3/22, 3:13 PM
#10

#9: Det kan nog vara en mycket bra orsak att de förökar sig explosionsartat. Jag har inte funderat över det när jag har fått dem. Jag har fyllt et litermått med vattnet och hällt ner till Guppysarna som alltid hade yngel. Sen har jag mörklagt akvariumet några dagar, då har de försvunnit för mig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Syntium
12/3/22, 4:03 PM
#11

Antar att man svälter ut dom då genom att släcka ner och inte mata


"I'm too old for this shit."


Draken
12/3/22, 4:43 PM
#12

#11: Ja precis 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: