Annons:
Läst 58 ggr
RandomNameGenerator
2022-09-23, 19:55

Hallå hallå fiskar till 248liter

Hej

Jag har ett 248 liters akvarium, och har 10 odessabarber 10 kopparbarber, sedan tidigare och en regnbågshaj.

Jag vill ha helst ett par Apistogramma av något slag. Kanska Borelli eller Baenschi, eller liknande.

Men kommer det passa med odessabarberna och kopparna?. Det är ju inte från samma världsdel och det tar lite emot men jag kan ju inte göra något när jag redan har barberna. Sen om dom är fenbitare. Det är ju i alla fall ett tillräckligt stort stim för att dom ska vara lugna vad jag förstår. Men sedan då, om apistogramma inte alls skulle passa vad kan jag ha då istället?

Om jag skulle vara helt utan fisk skulle jag kört på Tetror och apistogramma.
Men vad säger ni med tetror även med dom fiskarna jag har?

Sedan finns ju danior och rasbora som jag kan ha det skulle passa med världsdelen, (Asien)

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-09-25, 10:00

Barberna håller sig till mestadelen i mittenskicktet eller ytsikcktet, så det borde inte vara några problem med Apistogramma som håller sig till mestadelen nere vid bottenskicktet.

Barber kan vara lite luriga, de är kända fenbitare, men efter min erfarenhet så är det ganska individuellt. Jag har haft båda sorterna. Vissa har varit frenetiska fenbitare medans andra inte har brytt sig alls.

Det går bra med både tetra, Danio och Rasbora med de fiskarna du har, men även dessa är stimfiskar och skall vara minst 5 stycken. Rasbororna kan däremot bli mat till barberna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-09-25, 10:03 av Draknästets_Reptiler
RandomNameGenerator
2022-09-26, 09:22

#1: Yes! Typ dom tankarna jag haft.

Bara upp till mig att då bryta mot världsdelsgrejen. Innan jag började med akvarium tänkte jag inte så men tankesättet smittar av sig, dvs att man kanske ska vara inom samma världsdel osv. Fast allra viktigast är väl vattenparametrarna, temperatur och dom grejerna.

Bolivianska fjärilsciklider tänker jag också om det skulle vara något. Men väldigt osäker på hur många man ska ha av dom. Ett par harem eller grupp (när det står grupp betyder det att det inte behöver vara hane + fler honor)?

Jag får åka ner till mitt lokala fiskaffär och peppra med frågor. Forum är bra men har man många dumma frågor så blir det svårt att få allting svarat på så att säga… :)

• Redigerat 2022-09-26, 09:23 av RandomNameGenerator
Draknästets_Reptiler
2022-09-26, 10:54

Det är inga problem att blanda olika världsdelar, så länge fiskarna har samma eller ungefär lika krav på miljö.

Bolivianska Fjärilsciklider är en parbildande fiskar, och skall därför gå i par. De är betydligt tåligare än många Apistogramma och andra Fjärilsciklider.
Harem eller grupp innebär att det skall vara 1 hane och fler honor.

Det är helt okej att ställa frågor oavsett hur dumma du anser att de är. Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar 😉

Tänk bara på att många zoobutiker bara vill sälja, de bryr sig inte så mycket om var fiskarna hamnar eller storlek på akvariumet..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: