Annons:
Etikettallmänt
Läst 232 ggr
Nephi
7/16/22, 7:52 PM

Nya invasiva arter-ZOORF

Kopierat från ZOORF på Facebook

Nya arter som zoobranschen säljer blir listade som invasiva!

För att skydda biologisk mångfald blir ytterligare 22 invasiva främmande arter förbjudna att bland annat importera, sälja, överlåta eller sprida i naturen inom EU. Få av dem har hittats i svensk natur, men flera av dem kan finnas i handeln, trädgårdar, hem och parker.
Den 2 augusti träder EU-kommissionens nya lagstiftning i kraft om att lägga till 22 nya arter till EU:s förteckning över invasiva främmande arter. Invasiva arter som kommer med på förteckningen anses vara så pass skadliga i länder inom EU att det motiverar förbud för alla medlemsländer.

  • Det är få av de nya arterna som idag kan etablera sig i svensk natur, men redan vid mindre klimatförändringar ökar den risken, säger Johan Linnander på Naturvårdsverket.

För zoobranschen är de mest aktuella arterna:

På land

Ryggradsdjuren afrikansk klogroda Xenopus laevis och snoken Lampropeltis getula som hålls som husdjur i Sverige orsakar stora problem i södra Europa genom att de sprider sjukdomar och att de äter groddjur och småfåglar. Den som har något av dessa djur innan EU-förbuden träder i kraft får behålla djuret tills det dör. Afrikansk klogroda används även som försöksdjur i forskning i Sverige. Bedriver man forskning med arten behöver man ha tillstånd från Naturvårdsverket innan förbudet för afrikansk klogroda träder i kraft, vilket det gör 2024.

I vatten

Svart dvärgmal Ameiurus melas är en sötvattensfisk som konkurrerar om födan med inhemska arter. Den har dessutom en tendens att öka grumligheten vilket är negativt för växter och andra fiskarter som är beroende av sikten för att kunna jaga. Populationerna växer ofta snabbt, därför kan svart dvärgmal snabbt konkurrera ut andra fiskarter. Arten kan också sprida virus till inhemska malar.

Nordlig ormhuvudfisk Channa argus är en sötvattensfisk som äter andra fiskars yngel och konkurrerar om mat. Eftersom den saknar naturliga fiender så förändrar nordlig ormhuvudfisk näringsväven, bland annat genom att mängden zooplankton ökar och växtplankton därmed minskar. Arten kan även fungera som värd för parasiter och sprida smitta mellan olika vatten.

Musselblomman Pistia stratiotes eller vattensallad är en populär akvarie- och dammväxt. Musselblomman utgör ett allvarligt hot mot sötvattenekosystemen genom att den bildar stora, täta mattor. Det förändrar ljusförhållandena och konkurrerar ut andra arter som växer under ytan. Blir omfattningen stor så kan till och med vissa vattenvägar blockeras, vilket då även ställer till problem för till exempel turism, vattenkraft och bevattning. Förbuden för musselblomman börjar gälla först 2 augusti 2024.

EU-listade arter omfattas av flera förbud

Den nya EU-förteckningen träder i kraft den 2 augusti, och från och med då är det inte tillåtet att sälja, byta, odla, föda upp, transportera eller släppa ut eller sprida arterna i naturen. För afrikansk klogroda Xenopus laevis, mummichog/tandkarpen Fundulus heteroclitus och musselblomma Pistia stratiotes träder förbuden i kraft två år senare.

De 22 nya arterna på EU-listan över invasiva främmande arter hittar ni via länken:

https://www.naturvardsverket.se/om-oss/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/22-nya-vaxter-och-djur-pa-eu-forteckningen-over-invasiva-frammande-arter?_t_hit.id=Boilerplate_Episerver_Features_EpiserverFind_Models_EpiserverFindDocument/36518_sv&_t_q=invasiva%20arter%20xenopus


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

2022-07-13 PRESSMEDDELANDE För att skydda biologisk mångfald blir ytterligare 22 invasiva främmande arter förbjudna att bland annat importera, sälja, överlåta eller sprida i naturen inom EU. Få av dem har hittats i svensk natur, men flera av dem kan finnas i handeln, trädgårdar, hem och parker.
  • Redigerat 4/16/24, 9:00 AM av Draken
Annons:
TccT
7/16/22, 8:20 PM
#1

Det är bra. Förbjud allt👍Alla kräftor utom flod var ju förbjudna redan? Är afrikansk klogroda verkligen ett landdjur🤔
Bra med mer förbjudna djur å växter😠😡

Draken
7/17/22, 11:25 AM
#2

#0: Vet inte vad jag tycker. Vissa kan det vara bra att förbjuda, men jag tycker det börjar gå lite överstyr. Okej med växter och djur som kan föröka sig utomhus i vårat klimat är en sak. Men att förbjuda djur och växter som inte kan föröka sig tycker jag det är lite väl överdrivet.

#1 Nej, klogrodan är vattenlevande, det är Klockgrodan som är landlevande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
7/17/22, 2:37 PM
#3

Naturvårdsverket skrev om klogroda på land delen. Hade passat i vattendelen ist. Min undran var lite ironisk🙂
Jo det blir fel att förbjuda arter överallt även om dom inte klarar sig här t ex.

Nephi
7/17/22, 3:09 PM
#4

Minns jag rätt så är klogrodan en art som spenderar större delen av sitt liv i vatten men förökar sig på land


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

TccT
7/17/22, 3:56 PM
#5

#4 Den leker i vattnet så du tänker på nån annan isf men kommer inte på vem det skulle vara🤔 Den är akvatisk såklart👍

  • Redigerat 7/17/22, 4:01 PM av TccT
Ragatans Naturande
7/18/22, 1:32 PM
#6

#2:

Om vi människor kunde göra oss av med invasiva djur och växter, som mot alla odds klarar sig i vårt klimat och då förstör, eller riskerar att förstöra vår egna inhemska flora och fauna

  • på ett korrekt sätt och inte bara slänga ut akvarievattnet i diket, eller bäcken, eller sjön intill med akvarieinnehållsrester vilket innebär yngel man kan ha missat, räkor, snäckor eller what ever. Utan att människan i stället bemödade sig med att avliva djur på humant sätt eller lämna in dem i djurbutik, eller hos veterinär och förstöra växter genom förbränning, när människan tröttnar och vill börja samla frimärken i stället. -

Då tror jag att det hela hade varit en ickefråga.

Men lat som människan är idag, så kommer vi straffas med fler och fler förbud.

/SLU-utbildad natur och kulturvägledare, som förstår helheten av det som skrivs.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 7/18/22, 1:48 PM av Ragatans Naturande
Annons:
Nephi
7/18/22, 3:11 PM
#7

#6: Ibland är det bra att bli påmind om att det finns brister hanteringen av det hela 😅 tror vi alla har gjort vår beskärda del av små grejer i hanteringen man inte tänker på i det dagliga


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Ragatans Naturande
7/18/22, 5:53 PM
#8

#1:

Det är faktiskt inte så konstigt, titta bara på Border patrol Australien, där asiatiska länder tar med sig allt möjlgit och omöjligt, och tror att det ska släppas in i den australiska kontinenten och förstöra dras inhemska fauna.

Tänk lite längre, så ser du varför vi är rädda om vår egen flora och fauna och inte behöver ha in smittor, parasiter och annat som dödar vår svenska natur. <3 Vi har ju redan fått in en massa parasiter och annat med smuggeldjur och folk som stoppar på sig skott och annat på semestern.

Mvh

Natur- och kulturvägledare.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Draken
7/19/22, 3:05 PM
#9

#8: Smuggeldjur är ju et stort problem idag. Vi har/har haft stora problem inom reptilvärlden med just smuggeldjur.

Men när det kommer till andra förbud, så har vi ju ett praktexempel inom akvaristiken. Äppelsnäckan, Pomacea diffusa, blev förbjuden i hela EU pga att äppelsnäckor tuggade i sig och förstörde risodlingar i Spanien. Men vad som inte framkom där, var att det var P.diffusans "större kusin" P. caniculata som var boven i dramat.

P.diffusa äter inte växter och de kan inte föröka sig i vår natur heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 7/20/22, 10:27 AM av Draken
Nephi
7/19/22, 3:35 PM
#10

#9: Det roliga med att äppelsnäckor är förbjudet i EU är att dem säljs på djurbutiker i England 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Ragatans Naturande
7/19/22, 5:35 PM
#11

#9: Och där håller jag med, att ibland är byråkratin väl nitisk…


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Ragatans Naturande
7/19/22, 5:37 PM
#12

#10:

Djurbutiker i England är väl som en del mindre nogräknade butiker i Sverige, att de inte vet vad de säljer… Och inte kan se kön på de fiskar de säljer och inte vet vad det är för fiskarter de säljer, när de håvar upp lite blandat i en påse och inte har en aning om de fiskarna passar ihop och vilken miljö de ska leva i.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Draken
7/20/22, 10:30 AM
#13

#10: Det förvånar mig inte. Men England har ju gått ur EU, så rent tekniskt så behöver de inte bibehålla förbudet mot äppelsnäckor 😁

Tyvärr finns det nog oseriösa djurbutiker lite varstanns i Europa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Chinesecrestedlover
7/27/22, 4:53 PM
#14

Jag förstår varför arter förbjuds…men som redan nämnts så blir det ju rätt dumt när det förbjuds arter som absolut inte skulle klara sig i Sverige, bara för att det skulle kunna vara möjligt i varmare delar av EU.

Jag har redan tvingats inse att jag aldrig kommer kunna ha min favoritsköldpadda igen (rödörad vattensköldpadda), växte upp med och hade rödörade i många år och nu står nästa favoritdjur på listan av de som kommer förbjudas, klogrodor. Har inga i nuläget, men har haft flera tidigare och har tänkt skaffa igen…och musselblomma är en favoritväxt (blir så fint med "små näckrosor" på ytan tycker jag).

Måste det vara just mina favoriter…suck…😭 blir nervös över vad som kommer förbjudas i framtiden…vad kommer bli kvar?

Draken
7/28/22, 10:39 AM
#15

Jag är tacksam att jag hade Äppelsnäckorna innan förbudet trädde i kraft. Jag har varit ytterst noga att hålla efter dem, så jag har fortfarande äppelsnäckan i ett av mina kar.

Däremot så blev jag ledsen när jag såg att Musselblommorna skall försvinna 😥 hade tänk skaffa sånna när jag ställer upp stora akvariumet igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chinesecrestedlover
7/28/22, 12:26 PM
#16

#15 Samma här…jag tänkte skaffa musselblommor igen när jag fått i ordning på några av mina projekt… Gillar att de ser ut lite som små näckrosor och vet inget annat som skulle kunna fungera i stället och som är lika fina 😞 Bland annat tänkt ha det hos min reeves sköldpadda och hon äter (hon är inte precis den smartaste) gärna plastväxter (och gräver upp/äter upp riktiga växter) så kan inte ha mycket till dekor där i (förutom stenar/rötter då). Musselblommor försvinner ju efter ett tag, men jag brukar (då jag haft det tidigare) odla de i ett annat akvarium och lägga i mer vid behov.

Upp till toppen
Annons: