Annons:
Etiketterinredning-stenar-rötter-mmvattenvärdenph
Läst 105 ggr
B
2022-06-21 23:48

Effekt av soil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis startat igång ytterligare ett kar, har 3 sedan innan.
Jag kör soil i karen och de "äldre" karen ligger på ca 6.4-6.8 i ph. Vi har väldigt mjukt vatten GH på typ 2.3 och KH nästan obefintligt vilket är väldigt passande för vad jag vill ha i mitt nya. Ph ur kranen är dock ca 8 vilket jag ju då vill ha sänkt till mellan 6-6.5 vilket skett naturligt med soilen antar jag i de andra karen.
Karet med lägst har Ada soil och det med ngt högre har fluval stratum. Där insåg jag dock att jag också lagt i stenar som läcker kalk vilket fått mig att tänka att ph kanske kan puttas upp ngt i jämförelse.
I nya karet har jag nu fluval stratum som ska sänka, ca 10l som enda substrat samt 2 stora rötter, granitstenar och mkt växter, uppsatt i lördags. Döm om min förvåning när detta kar nu ligger på 7 i ph. Vad beror detta på?
Kan jag tro att ph kommer sjunka med lite mer tid? Gör också vattenbyten för att minska ammonium i vattenkolumnen i nystarten, är det det som påverkar att det kommer in för mycket nytt vatten (varannan dag ca 40%, ett skifte hittills)?
Har inte kollat ph såhär tidigt i mina andra kar vad jag vet, så kanske rättar det till sig?

  • Redigerat 2022-06-21 23:49 av Bjorre
Annons:
fluffis
2022-06-22 07:23
#1

Jag tror det högre pH:et beror på vattenbytena.

Draken
2022-06-22 10:23
#2

Både soil och rötter sänker Ph't vad jag vet. Så jag misstänker att det kommer sjunka med tiden.

Precis som skrivs här ovan, så höjer troligtvis de frekventa vattenbytena Ph't ett snäpp. Du kanske kan göra mindre eller färre vattenbyten en period, tills du har fått ner Ph dit du vill ha det ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-06-22 10:26 av Draken
B
2022-06-23 09:11
#3

Ja, tiden får väl visa an. Dröjer ju ytterligare några veckor innan det börjar komma invånare till karet. Så himla segt det där med tålamod bara 😉

Draken
2022-06-23 10:33
#4

#3: Tålamod är akvarisstens bästa vän …….eller inte 😜🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2022-06-25 15:26
#5

#4: 😂

[Aggeanka]
2022-11-24 21:44
#6

vart köper man soil sanden? :)

Annons:
Nephi
2022-11-25 16:52
#7

#6: På dem flesta akvariumaffärer eller beställer online.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Upp till toppen
Annons: