Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 126 ggr
fluffis
2022-04-28, 22:12

Cirkulationspump?

I mitt akvarium på 325 liter har jag ett utblås för mitt ytterfilter i ena sidan och ett insug på samma sida längre bort. Det är lagom fräs på den för vattnets och fiskarnas skull. Dock så klarar den inte att dra runt flytväxterna hela vägen runt utan de fastän i andra änden där det blir skuggigt. Jag hade velat att flytväxterna skulle dras runt hela rundan. Är det en cirkulationspump jag behöver? Har aldrig haft någon sådan. Vilken är i så fall liten, smidig och räksäker?

• Redigerat 2022-04-28, 22:13 av fluffis
Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-04-29, 10:26

#0: Du behöver en cirkulationspump om du vill att flytväxterna dras hela vägen runt.
Det finns olika styrkor på cirkulationspumpar.

Kolla med din zooaffär vad de har inne 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2022-05-05, 09:18

Flytväxter verkar dock inte tycka om för mycket cirkulation. Hos mig växer de bäst när de får ligga stilla. Jag har dock bara andmat och det kanske inte stämmer för andra flytväxter 😊

Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draknästets_Reptiler
2022-05-05, 10:09

#2: De flesta flytväxterna gillar inte om det blir för mycket cirkulation. Men det kan fungera om cirkulationen är hyfsat lugn.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-05-05, 12:31

#2:
Ja, det är ju sant. För mig har det blivit problem när flytväxterna hamnat under vattnet, annars har det gått bra. Så jag är ute efter bara något litet som kan puffa runt flytväxterna. Problemet nu är ju att det är skugga i nästan 1/4 av akvariet där flytväxterna ligger stilla och då blir ju andra växter ledsna….

Draknästets_Reptiler
2022-05-10, 11:01

#4: Jop det är ju ett problem. Jag har flytväxter i mitt stora men utblåset på pumpen, som är prcis på mitten, är såpass starkt att flytväxterna ligger ut åt båda sidorna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: