Annons:
Läst 123 ggr
H
4/13/22, 8:11 PM

Sjuk guppy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
54L, 6 tetror, initialt 5 guppys som nu är 2. vattenbyte enligt konstens alla regler, bakteriekultur, 25 grader i vattnet.
Senaste veckorna har 3 guppsy dött. Först blivit otroligt smala på ett par dagar, aptiten finns kvar, sen dör dem.. Nu är sista hanen i liknande sits och jag gissar att han kommer följa de andras väg.
Det kommer även någon vit "fluffig" avföring. Simmar normalt. Vad tror ni det kan vara? Försökt se de vanligaste sjukdomarna men tycker inte något passar in..
Någon som känner igen? Vi har även ett par väldigt små malar som invånare, men i övrigt har vi det glest befolkat.

Annons:
Draken
4/14/22, 10:29 AM
#1

Troligtvis inälvsparasiter.

Guppy som är köpta i butik brukar inte leva länge. De är så fruktansvärt sönderavlade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

H
4/14/22, 1:43 PM
#2

#1: åhnej vad tråkigt! Smittar det mina andra arter tror du? Bör man ta bort alla guppys och hitta någon seriös uppfödare?

guppytjej
4/14/22, 11:08 PM
#3

parasiter på Guppy är ofta artspecifika men finns ju en del som kan smitta ja.

Vill du behandla så är den vanligaste inälvsparasiten på Guppy flagelater så att behandla mot det… Ser du röda spröt ur rumpan är det dock camallus cotti vilket defenetivt smittar o kräver behandling med rätt medicin upprepade gånger.

Det bästa är o köpa Guppy från en bra privat odlare, o inte heller blanda guppys från olika personer (ibland även olika stammar), då Guppy är känsliga mot varandras bakterier

H
4/15/22, 7:34 AM
#4

Du har helt rätt. När su skrev tarmparasiter googlade jag och insåg att de har camallus… Första behandlingen är redan gjord. Tack så mycket för din hjälp!

Draken
4/15/22, 10:25 AM
#5

#4 Är du helt 100% säker att det är C.cotti ? Såg inga röda spröt i ändtarmen.

Anledningen att jag frågar är att medicinering mot C.cotti tar väldigt hårt på invånarna i akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 4/15/22, 10:29 AM av Draken
guppytjej
4/20/22, 8:19 AM
#6

vad skönt, snabb behandling är alltid bra.. ssha ndx medicinen är ganska mild mot invånarna medans nematolen är tuffare.

den svullna analen var det jag reagerade på o tänkte cotti direkt, maskarna hänger ju inte ut hela tiden utan bara när honorna släpper ägg medans den svullna analen är hela tiden

Annons:
Upp till toppen
Annons: