Annons:
Läst 118 ggr
Snowtigher
2022-04-11, 07:59

Lågt flöde i pump

Jag upplever att flödet i min aqua fan 1 plus är lågt. Har rengjort filtret och det blir något bättre men måste rengöra filter nästan varje vecka.
Är det nytt innefilter som gäller eller kanske rent av köpa ny pump?

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-04-11, 09:49

Det är ju en liten pump, och det är inte så hårt flöde i en pump som är såpass liten. Kommer inte ihåg vilken storlek du har på akvarium, men denna pump är beräknad till ett akvarium på 60-100 liter.
Kan den vara för klen ?

Jag kör ju alltid med överdimensionerade filter, så till ett akvarium på säg 100 liter, skulle jag använda en pump som är beräknad till ett akvarium på 150-200 liter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-04-11, 11:05

Det beror ju på hur mycket "fisklast" och annat skit som åker in i filtret. Och även på hur ditt vatten är.

Vissa filter rengör jag/kramar ur två gånger i veckan hos mig

Snowtigher
2022-04-11, 14:36

Jag har haft igång akvariet i ett år ock tycker den fungerat bra, men det är nu på senaste tid som jag tycker att jag får krama ur och tvätta filtret varje vecka för att få igång flöser. Akvariet är litet, 55 liters.
Men jag inte hur gammalt filtret är, för det användes i tidigare ägares akvarium också. Om jag byter filter, ska jag ta ut några liter vatten då och låta det ligga i akvarievatten någon dag för att gotta in bakterier osv?

Draknästets_Reptiler
2022-04-11, 14:52

Om du köper ett nytt filter, så krama ur det gamla helt i akvariumet. Då suger det nya filtret upp alla bra bakterier.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2022-04-11, 22:43

#4: fast då blir ju akvariumvattnet väldigt smutsigt om jag ska krama ur det i det befintlig akvariet…
Det här gamla filtret blir så fort smutsigt och igentäppt, jag är lite rädd att tvätta ur det ordentligt. Sist dog 1 fisk, men då tvättade jag iofs ur det i samband med ett vattenbyte också, tror ni det är filtret eller ska jag istället vrida ur det gamla och tvätta det gamla ordenrligt rent under rinnande vatten och sedan ta lite av det urvridna akvariumvatten och tvätta filtrer i det..

Draknästets_Reptiler
2022-04-12, 23:42

Du skulle väl byta filter i karet ? Då är det bra om du kramar ur det gamla, där alla de goda bakterierna finns, så det nya filtret kan suga upp dem. Då får du igång cyklingen omgående. Och risken för nitritspik minskar avsevärt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: