Annons:
Etiketterallmäntot-offtopic-och-lekarakvarium-och-fiskarövrigt
Läst 406 ggr
Pilspets
2022-03-31, 09:52

Kan man ha fiskar såhär?

Hej!

Var på en restaurang häromdan och såg dom här fiskarna. Tycker att akvariumet är väldigt litet och fiskarna verkar inte trivas.

Får man verkligen ha dom såhär?

Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Pilen's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."
Min säljeshemsida
Synskadad o halvblind tjej med dyslexi.

Annons:
Pilspets
2022-03-31, 09:53

Väldigt tråkigt akvarium ochså.

Jag går på hästkraft.
Min säljeshemsida

Uppkatten
2022-03-31, 10:03

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Att sköta om, transportera och resa med akvariefiskar och andra prydnadsdjur som inte hålls i kommersiellt syfte.
Nephi
2022-03-31, 10:11

Inredningen går inte att få så mycket roligare med Guldfisk/Koi då dem gärna äter alla växter dem kan komma åt, däremot så skulle en rot och något stenröse kunnat vart snyggt 🤔

Du har helt rätt i att det mest troligt är för litet(Det är svårt att säga när man ser en bild), även om det är på några hundra liter så är dem dammfiskar av en anledning. Hade dem valt dem mindre slöjstjärtarna så hade det fungerat bättre men eftersom det ser ut att vara Koi som dessutom inte är fullvuxen så skulle dem behöva några hundra liter till

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Elina07]
2022-03-31, 10:45

Om jag inte är helt ute och cyklar så ser de fiskarna ut som Koi fiskar. Koi fiskar bör inte vara i ett akvarium om det inte är jättestort, typ på 1 kubik (1000 liter)

Jag länkar till en Zoopet.com s information om de.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=55

Jag vet att det var inte det som var frågan :)

<i>Cyprinus</i> <i>carpio var.</i>
Maleficum
2022-03-31, 11:09

Eftersom de befinner sig i en restaurang (och därför visas mer än sju dagar per år) så går de under djurparks reglerna (som jag förstått det) och då behöver de även tillstånd för att ha fiskarna. Man borde ju kunna kolla upp om de har tillstånd via jordbruksverket?

"Detta räknas som djurpark

Alla som visar djur för allmänheten minst 7 dagar per år räknas som djurpark när det gäller reglerna om tillstånd, handel med andra länder och hur djuren ska skötas. Reglerna gäller alltså inte bara det man i dagligt tal kallar för djurpark, utan omfattar också exempelvis restauranger, stadsparker och 4H-gårdar som visar djur."
https://jordbruksverket.se/djur/ovriga-djur/uppvisningsdjur/djurparksdjur

"4 § I visningsutrymmen får akvariets volym aldrig understiga 40 liter och vattenytans
storlek får inte vara mindre än 7 dm². Kortaste sidan och minsta höjden ska vara minst
lika lång som aktuell fiskarts längd, dock minst 0,25 m. Längden på akvariet ska vara
minst 4 gånger fiskens längd."
https://jvdoc.sharepoint.com/sites/sjvfs/Shared%20Documents/2019_29/2019-029.pdf?ga=1

Svårt att se på bilden om det uppfylls. Sen står det också att man ska ha inredning och botten som som motsvarar artens naturliga miljö.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Regler kring skötsel, transport, handel och foder för djur som visas för allmänheten mer än 7 dagar per år.
Draknästets_Reptiler
2022-03-31, 12:32

#0: Nej det får man inte. Koj skall bo i dam och under vinterförvaring om de inte kan gå i dammen året runt, så skall de ha minst 600 liter. Det där akvariumet ser inte ut att vara mycket större än 150-200 liter.

L80 lagen gäller även för akvariefiskar numera. Följer man inte den lagen så kan man få djurförbud.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Pilspets
2022-03-31, 12:41

#6 Hur gör man då? Så att dom inte har fiskar på det sättet.

Jag går på hästkraft.
Min säljeshemsida

Draknästets_Reptiler
2022-03-31, 12:54

Prata med restaurangägaren, och om inte han/hon lyssnar så ta kontakt med länsstyrelsen i ditt län, gör en anmälan och förklara situationen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Elina07]
2022-03-31, 13:14

#7 #8: Håller med!
Det är enklare att det händer något när det rör restaurang och företag än privatpersoner.

Draknästets_Reptiler
2022-03-31, 13:17

#9: Det har faktiskt blivit hårdare mot privatpersoner också.

Jag har vid flera tillfällen fått förfrågan om jag kan ta emot fisk från privatpersoner som har fått djurförbud.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pilspets
2022-05-09, 09:49

För kanske 1,5 - 2 månader sedan sa vi till dom att det inte går att ha fiskarna så.
Dom svarade ointresserat: vi ska kolla upp det…

I förregår hade dom inte gjort nånting. Jag sa inget.

Men hur gör man för att dom ska förstå?
Tar man kontakt med kommunen?

Jag går på hästkraft.
Min säljeshemsida

Nephi
2022-05-09, 09:54

Du tar kontakt med Jordbruksverket och länsstyrelsen om du inte redan gjort det 😊

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Pilspets
2022-05-27, 12:31

Fortfarande samma.

Nästa vecka ska vi ta kontakt.

Dom som jobbar där känner igen mig och stirrar surt på mig när jag är där.🙄

Undrar om vi blir avvisade från restaurangen?
Fiskarna är viktigare iallafall!

Jag går på hästkraft.
Min säljeshemsida

Annons:
[Elina07]
2022-05-27, 12:42

#13: Det bästa är att kontakta Jordbruksverket och berätta vad restaurangen heter och dess adress är. Och sedan be de att åka dit och prata med de som äger verksamheten :)

Pilspets
2022-05-27, 12:45

Okej!

Jag går på hästkraft.
Min säljeshemsida

Draknästets_Reptiler
2022-05-27, 12:52

#13: Det är bra att det anmäls sånna här saker. Tyvärr är det alldeles för många som inte bryr sig, eftersom det "är ju bara fiskar".

Däremot så tror jag faktiskt det är Länsstyrelsen som tar emot anmälningar, men oavsett om det är Länsstyrelsen eller Jordbruksverket du anmäler till, så kan du/ni lämna en anonym anmälan om du/ni är orolig för hur personalen reagera

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-05-28, 14:22

Jordbruksverket är de som förtydligar/sätter regler utifrån djurskyddslagen. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet som ser till att reglerna följs, och därmed är de dem man anmäler till.

Draknästets_Reptiler
2022-05-30, 10:17

#17: Det var det jag misstänkte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: