Annons:
Läst 166 ggr
tortoise
3/19/22, 8:23 AM

Placering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag funderar på att snart sätta upp ett akvarium, men vet inte om platsen som jag vill ha det på blir för ljus under sommar och vår. Bifogar bild

Annons:
Draken
3/19/22, 10:56 AM
#1

Om det är möjligt, så ställ blommorna på den sidan det är ljusast, ser ut som solen går direkt in där ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
3/19/22, 4:08 PM
#2

Det går att ha ett akvarium där ☺️ Däremot kan solfilm eller liknande på den kortsida som är närmast fönstret vara bra för att minimera algerna som kommer komma med att ha ett akvarium i solen 😅
Även massor med växter på kortsidan närmast fönstret så dem kan använda solljuset för sig själva även detta för att minimera alger. Samt att man får korta ljustimmarna på akvarium belysningen under vår och sommar när solen är som starkast ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

tortoise
3/20/22, 9:31 AM
#3

#1: ja det är där den blir som starkast. Den kommer framifrån med, fast kanske lite senare på kvällen. Jag kanske inte behöver ha belysningen på i akvariet alls u det sommaren? Funderar lite över ett low thech, skulle det funka där?

tortoise
3/20/22, 9:35 AM
#4

Jag har ett ställe till som går att ha akvarium på, kanske är bättre där. Det ligger nästan alltid i skugga, det enda som jag har tänk på är att det är i en liten hall, om fiskarna blir rädda för om folk går förbi..annars är det praktiskt för det ligger vägg i vägg med badrummet.

tortoise
3/20/22, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här ser det andra stället ut.

Nephi
3/20/22, 10:08 AM
#6

#5: där skulle det fungera utmärkt 😁 Dem vänjer sig vid att det går förbi folk. Se bara till att erbjuda en del gömställen tills dem vant sig


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
tortoise
3/20/22, 10:34 AM
#7

#6: vad bra 🙂 då blir det där istället 🙂 vilka fiskar kan man ha i ett 60-litersakvarium? För det är den akvariestorleken som får plats där.

Nephi
3/20/22, 10:45 AM
#8

Några räkor och Rasboror skulle funka toppen ☺️
Sen finns ju:
Endlers Guppy
Ottosar
Dem mindre tetrorna
Kampfisk (endast en hona eller hane som då vill gå helt själv/med snäckor som sällskap)
Mindre snäckor

Finns även fler men det är dem jag kommer på nu ☺️ Använd gärna seriously fish och Zoopet för att kolla om dem fiskar du fastnar för fungerar. 2-3 storters invånare är rätt lagom i ett 60L fler och det blir lätt ”fisksoppa”.
Hittar du en butik som rekommenderar Ancistrus som städare till 60L så lita inte på något dem rekommenderar utan gör all research själv för det finns så många andra städare som passar bättre i ett litet akvarium 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

tortoise
3/20/22, 11:14 AM
#9

#8: nej Ancistrus har jag haft i akvariet som jag växte upp med, så de vet jag hur stora de kan bli 😄 snäckor och räkor var ett bra tips, de ska jag kolla upp 🙂 tack för bra tips, visste inte att man kan kolla på zoopet och seriosly fish, ska bli så kul att ska skaffa akvarium igen

Nephi
3/20/22, 11:41 AM
#10

Personligen föredrar jag seriously fish son hemsida att kolla upp fiskar på då dem ofta har rekommendationer om storlek i både cm och liter så man kan de om fiskarna kräver något minimum på höjd/längd/bredd 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

tortoise
4/12/22, 9:24 PM
#11

Idag har akvariet kommit 🙂 jag hittade ett på blocket med medföljande fiskar, Endlers guppy. Jag hade tänkt en viss inredning..men..Mina barn blev väldigt glada, så de har inrett akvariet med liv och lust. Insåg att det var en del nytt på de år som jag inte har haft akvarium.
Det var med en slang med ett tjockt munstycke, är det en " dammsugare" och två påsar med insektslarver för tropiska fiskar, är det typ mat? Eller godis?

tortoise
4/12/22, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är vårat akvarium 🙂

tortoise
4/12/22, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bara funderar..sitter pumpen bra? Och hur ändrar man hastigheten?

Annons:
Draken
4/12/22, 11:34 PM
#14

Ser ut som pumpen sitter bra. Se till att det är rörelse på ytan, det syresätter vattnet.

Om pumpen är ställbar, så bör det finnas en "ratt" eller liknande på pumphuvudet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tortoise
4/13/22, 8:34 AM
#15

#14: ok, ska kolla efter det. Vad bra att den sitter bra. Var ju ett tag sedan jag hade akvarium och då såg pumpen helt annorlunda ut.

Upp till toppen
Annons: