Hej alla. Jag har funderingar kring filtrering av mitt Juwel Rio pĂ„ 350 liter. För nĂ€rvarande kör jag ett JBL cristalprofi ytterfilter som gör nytta som biologiskt filter. Det gĂ„r halvĂ„rsvis innan jag öppnar och inspekterar/ rengör lĂ€tt i akvarievatten. Till det har jag Eheims förfilter som rengörs varannan vecka. För mekanisk rening kör jag ett Aquael turbofilter som Ă€r fyllt med filtervadd. Vadden byter jag veckovis. Det jag funderar pĂ„ Ă€r kvalitĂ© pĂ„ JBL filtret pĂ„ lĂ„ng sikt. Jag tycker det kĂ€nns lite smĂ€ckigt. Har en tanke om att eventuellt köpa till ett fluval 407 och köra det parallellt med mitt JBL under nĂ„gra mĂ„nader för att pĂ„ sĂ„ vis fĂ„ gĂ„ng biologin i det nya filtret. Och efter det byta ut JBL filtret mot ett till 407. DĂ„ tĂ€nker jag att det blir bra filtrering av 2 kvalitetsfilter som Ă€r enkla att hitta reservdelar till. Eller ska man tro att JBL filtret hĂ„ller i lĂ„nga loppet och satsa pĂ„ ett till sĂ„dant. I karet bor 6st Electric blue Acara.7st NyckelhĂ„lsciklider 10st kongotetror samt en stĂ€dpatrull pĂ„ 5 siameser och 4 Antennmalar. Har nĂ„gon hĂ€r erfarenhet av dessa filter över lite lĂ€ngre tid? Hur skulle ni gjort? Tack pĂ„ förhand đ
Jag har inte lÄng erfarenhet alls av ytterfilter, men jag har nyligen skaffat ett Oase Biomaster och Àr sjukt nöjd med det. Det finns ett inbyggt förflutet och Àven inbyggd vÀrmare. Smidigt.
Ok tack för tipsetđ
För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgÀnget, bostadsrÀttsföreningen, samfÀlligheten...Kom igÄng pÄ nÄgra minuter. Gratis förstÄs!
#1: Inbyggt förfilter menar jag, dumma autocorrect.
#3: Jaha jag trodde förstĂ„s att ditt förflutna var inbyggt i filtretđ
#4: Hihi
Har haft Fluvals ytterfilter i mÄnga Är, och Àr jÀttenöjd med dem. De Àr tysta och lÀtta att hantera.
VENI VIDI VICI
http://reptil.hemsida24.se
#6: Ja och visst Àr vÀl byggkvalite pÄ filtren bra vad gÀller 07 serien?
Nu kör jag pĂ„ FX serien. Men jag har haft 07 serien ocksĂ„, och den Ă€r bra den med đ
#8: Ok tack för svarđđ