Annons:
Läst 197 ggr
F
2022-03-03 21:37

Vita prickar på Black Molly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har varit i karantän i ett annat rum än mitt och under tiden har en anhörig tagit hand om det.
Nu när jag har blivit lite bättre gick jag och titta hur det var med dem när jag insåg att min ena Black molly hona har en massa vita fläckar😱
Kan det vara vita prickar sjukan eller någon typ av svampingrepp? Vad ska jag göra?
Har haft henne i flera månader och har aldrig haft någon sjukdom i akvariumet förut.
Såg även att jag hade fått lite Black molly yngel, vet inte ifall det kan vara relevant dock.
Jag har 3 honor och 1 hane, men det är bara denna Molly som har vitt på sig.

Läste något om Protozin samt salt och öka temperatur. Är det något bra alternativ? Hur reagerar körsbärsräkor på det?

Annons:
Dagnykatt
2022-03-04 13:51
#1

Det där är vita pricksjukan. Har någon annan drabbats? Det är mycket smittsamt. Det finns flera olika mediciner man kan tillsätta i vattnet, gemensamt för dem är att man skall hålla akvariet helt mörklagt under behandlingstiden. Jag använde själv en filt som jag täckte in akvariet med under behandlingen.
Angående räkorna får någon mera kunnig svara, det vet inte jag.

Draken
2022-03-08 11:02
#2

Precis som sägs här ovan. Det är Vita Prick du har fått.

Det finns effektiva mediciner att köpa i djuraffärena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

F
2022-03-09 16:13
#3

Hej, ingen annan var vit. Tog och la henne i ett saltbad några minuter och redan dagen efter var hon nästan helt svart igen.
Kan det verkligen vara Vita prick sjukan då?
Det har gått några dagar nu och ser inha prickar på varken henne eller någon annan🤔

Draken
2022-03-10 11:39
#4

Märkligt. Prickarna hon har/hade på kroppen ser precis ut som vita prick. Vita, runda lite utstående.

Antigen har du haft en himla tur, eller så är det något anna som jag inte har en aning om vad det isf kan vara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-03-10 11:39 av Draken
Upp till toppen
Annons: