Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 251 ggr
G
2022-02-14, 20:08

2000 Liters Akvarie Bygge

Hejsan!
Jag är "ny" på detta forumet jag använder airquotes för det är bara kontot som är nytt Hehe. Jag har varit inne till ifrån när jag var mindre men slutade sen när jag började nå min gymnasie år.

Tänkte starta denna tråd med introduktion av mig innan jag börjar med the real stuff! Jag är en kille som är nu 19 år närmar mig 20 och har varit i akvarie hobbyn sen jag var 7 år då jag fick mit första akvarie och har alltid haft ett sen dess.

Det var akvarie hobbyn som fick mig att vilja flytta hemifrån när jag slutade 9an och plugga på en skola med inriktning djurpark och tropisk anläggning och är nu utbildad djurvårdare.

Nu vet ni lite om mig hoppas inte det var för mycket att läsa för det kommer en hel del mer;)

jag har alltid haft drömmen att bygga ett riktigt stort akvarium å ha mina absolut drömfiskar I det. Nu 12 år senare kan jag äntligen förverkliga den drömmen. Jag har läst på om just sånna här byggen i flera år nu och har är byggt upp en hel del kunskap om att men är långt ifrån kunnig, så ge mig gärna tips om hur jag ska gå till väga.

Akvariet kommer ha måtten 2000x 1200x 1000mm med en 700mm hög glasruta. Det kommer var byggt i plywood så det försvinner en hel del volym med reglarna och de. Jag har lagt undan en bra del med pengar och vissa av fiskarna är redan införskaffade så det är bara bygget kvar. Invånarna i detta kommer vara 6 st geophagus har numera glömt bort vilken men den blir lite större, 3 st cichla ocellaris och 4 fengäddor två olika arter, Två st polypterus ornate och två st polypterus endlicheri. Skulle säga att det är lite för litet för ett gäng fullvuxna cichlor men det kommer lätt räck i många år och detta kommer inte vara mitt största kar på min livs tid. Denna tråden är tanken att visa hel processen om hur jag går till väga, vad jag kommer använda för material pluss ett sätt för mig att få råd och nya idéer från er andra här som säkert har mer kunskap än mig om detta.

Detta kommer vara en lång tråd och förvänta er inte att det kommer komma massa uppdateringar hela tiden. Undvik gärna negativitet och kom hellre med tipps och råd hur jag ska göra.
Hoppas ni har orkat å läsa allt detta nu, ser verkligen framemot att dela med mig av min resa och höra från vad ni tycker och tänker:)

Annons:
Nephi
2022-02-14, 20:13

Vilket projekt! Låter som en riktig dröm så ska bli kul att se hur det blir 😁

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

G
2022-02-14, 20:17

#1: Tackar Tackar sitter all min fritid å bara kollar på videos om mina fiskar och andra likadana byggen. Kan knappt bärga mig men, slow and steady wins the race som man brukar säga hehe.

Draknästets_Reptiler
2022-02-15, 08:22

#0: Välkommen till siten 🙂

Detta låter mycket intressant, kommer helt klart följa 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-02-15, 08:32

Wow, mäktigt! 😀

[Elina07]
2022-02-15, 09:20

WoW! Skulle vara kul om du uppdaterar när du bygger!

Maleficum
2022-02-15, 11:13

Roligt projekt! Ska bli superintressant att följa hur det går!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
G
2022-02-15, 17:34

Ja nu var planen att jag skulle flytta på mitt grow out akvarium för det är just på den platsen det stora akvariet ska stå. Och sen börja damsuga och fixa till lite mer runt omkring för att förbereda för bygget.
Ett problem jag har är att själva ställningen inte går att ändra höjd på alls så måste hitta ett helt rakt ställe. Låter enkelt jag vet men eftersom det är i källaren så är det nästintill inte rakt nån stans. Finns det nåt enkelt sätt jag kan lösa detta på?

Här är en bild på akvariet föresten. Allt ser ut som skit men satte bara igång att för att dom mindre fiskarna ska kunna växa ifred så looks bryr jag mig inte alls om. Vatten nivån är låg med för att minska risken på att dom ska hoppa å skada sig. Så var snälla😅

G
2022-02-15, 17:35

#7: ser nu att det ser väldigt grumligt ut. Det är det inte i verkligheten skulle gissa att det är den billiga lampan som är där temporärt för ljusrampen gick sönder

Nephi
2022-02-15, 17:40

Är det den lilla bänken som ska rätas upp så har jag sett att många kör med småkilar och spelkort för att räta upp mindre nivå skillnader ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

G
2022-02-15, 17:52

#9: tack så mycket för hjälpen. det är en aluminium ställning så inte bänken men det borde väl funka på dom med ksk bara inte blir så fint men vem bryr sig bara fiskarna mår bra:)

Draknästets_Reptiler
2022-02-17, 07:16

Precis som skrivet här ovan så lägg något under det benparet vars sida ligger lägst. En planka, en platt sten, en bok, ja du kan använda i princip vad du nu du har till hands 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-02-17, 07:17 av Draknästets_Reptiler
Upp till toppen
Annons: