Annons:
Läst 275 ggr
godishanna
2022-02-14 13:09

Vita prickar/fläckar på black molly

Har tidigare funderat på en av mina Black molly honor som fått små vitgrå fläckar på huvudet. Antogs vara naturliga färgvariationer. Men nu har fläcken under hakan börjat se fluffig ut och sticker ut lite. Hon har inte verkat bekymrad innan men idag vid vattenbytet höll hon sig hela tiden under slangen där det nya vattnet kom, inte som ynglen som leker i strömmarna utan hon höll sig stilla under slangen. Hon äter och är inte mager. Förra veckan testade jag esha 2000 men ingen förändring. Har kört en omgång av det tidigare och även Exit. Detta har ju pågått några veckor. Ingen annan fisk i det karet har symptom MEN ytterligare tre mollyhonor i andra kar har börjat få diffusa små vitgrå fläckar som det började med på denna. En av dem har dessutom vitt på pannan/ryggen som jag antagit varit teckningen men det börjar gå neråt på ena sidan nu så inte säker längre. Vad tusan händer? 😢

Annons:
Nephi
2022-02-14 13:26
#1

Beroende på vad du har för andra fiskar så skulle jag rekommendera en saltbehandling ☺️ Antingen av hela karet eller att skilja ut dem sjuka och bara behandla dem

Vildformen av Molly bor i sött mot bräckt vatten så dem har gärna lite salt i vattnet vilket ofta men inte alltid hjälper med att höja deras immunförsvar, dock tycker inte alla andra fiskar om det så man får vara försiktig beroende på vilka andra invånare du har ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

godishanna
2022-02-14 13:40
#2

#1: Tack för svar. De går alltid med en liten mängd salt i. Har jag Ektozon hemma så går de med 1-2 ml per 10 l annars vanligt salt med samma dos. Men ett rejält saltbad då kanske 🤔 Kanske bäst att plocka ut de drabbade så man inte riskerar något, trist om växterna kolar vippen, har Amanos och posthorn och lite olika malar och grönlingar med. Är det 1 dl salt per 100 l vatten man brukar ta?

Ingen aning om vad det kan vara?

Nephi
2022-02-14 14:47
#3

Vita prick är min gissning 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

godishanna
2022-02-14 17:56
#4

#3: Helt 100 på att det inte är vita prick. Bara vitt på huvud/rygg samt att vissa står ut mer som svamp och större prickar liksom. Svarar inte heller på prickbehandling 🤔

Draken
2022-02-15 08:29
#5

Är det luddigt så är det förmodligen svamp, men det kanske blir enklare att komma på vad det kan vara om du har en bild ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2022-02-15 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Här är tre av dem, den som ser brun ut är svart, bara överexponerad bild. Fläcken på hakan och på sidan står ut lite. Den med fläcken i pannan var helt omöjlig att fota men man får en uppskattning om storleken. Men vet ju inte om det är en naturlig färgskiftning eller annat, den har haft vitt på pannan länge.

Annons:
Draken
2022-02-17 07:12
#7

Lite svårt att se , men om det är luddigt, så är det förmodligen svamp. Saltbehandla vattnet och håll koll.
Gör en koll på vattenvärdena och byt vatten, ca 35-40 % innan du saltbehandlar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2022-02-17 08:03
#8

#7: Ja, håller på att förbereda en saltbalja. Vågar inte ha så mkt salt i då jag har posthornsnäckor, samt peckoltia som jag är rädd om.

Draken
2022-02-17 08:07
#9

Vad bra 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2022-02-25 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

Efter en vecka i saltkarantän ser jag att den med mycket vitt på huvudet har blivit lite bättre, den med pricken under hakan har kvar pricken men den har slutat stå ut och den tredje har fått vitt runt munnen som den inte hade innan. Påbörjade en kur med medimor som jag aldrig använder annars då det dödar filterbakterier, men nu kvittar det ju 😅
En har dessutom passat på att yngla av sig i karantänen 😂

Draken
2022-02-25 10:36
#11

Vad bra att de är på bättringsvägen. Hoppas att det blir bra efter medimor kuren.

Jaha där ser man, yngla kan man tydligen göra lite varstanns 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2022-03-29 18:05
#12

Och nu har mollyn som hade fläcken i pannan fått tillbaka den igen :(
Hon var helt av med den och kolsvart och blank och fick flytta tillbaka till sitt vanliga kar. För en vecka sedan började hon bli vit i pannan igen, så nu är hon tillbaka i karantän med en ny omgång Medimor. Det märkliga är att hon äter och bajsar normalt och är pigg och obekymrad. Bara hon som blir sjuk där också. Tänkte om det kunde vara columnaris men det verkar ju ha så snabbt förlopp när man läser om det så det stämmer inte alls…
Jaja, förhoppningsvis svamp och så var det väl nån spor kvar från förra omgången… kanske får köra en längre kur denna gång och se.

Draken
2022-03-29 19:03
#13

Märkligt. Det kan ju inte vara smittsamt heller, om det bara är hon som drabbas.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
godishanna
2022-03-30 08:55
#14

Ja det är superskumt. Hon ser redan bättre ut efter halva kuren. Jämförde Medimor med esha200 och exit och det enda som medimor tog men inte de andra var costia. Så googlade det men det verkade såklart inte heller stämma pga att det min fisk har inte tycks smitta samt att hon inte blir så sjuk. Hon gick ju med detta i månader första gången, hon var yngel då så jag trodde ju det var en naturlig färgvariation.

Draken
2022-03-30 09:56
#15

Fråga när om det kan vara någon form av pigmentfläck, men man kan ju tycka att den isf skall vara där hela tiden och inte försvinna med medicinering.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: