Annons:
Etikettövrigt
Läst 426 ggr
[Tismon]
2/1/22, 1:29 AM

Djurmisshandel

Jag förstår inte hur dessa videos kan vara accepterade, hur man accepterar djurmisshandel bara för att det är en fisk… mår dåligt. Så hemskt….

Finns det inget man kan göra när man ser såna videos? Problemet uppstår också när barn ser detta och bara tror fiskar är leksaker 🙁

  • Redigerat 2/1/22, 1:34 AM av [Tismon]
Annons:
Herveaux
2/1/22, 10:02 AM
#1

#0: Rapportera videon till YouTube! 😡😡


Om du tittar via datorn: Klicka på de de tre punkterna nedanför videon (grön markering på bilden) och välj Rapportera.
Under Våldsamt eller stötande innehåll finns underkategorin Djurplågeri.
Fyll i resten av formuläret och skicka in.

Om du tittar via mobilen: Klicka på flaggan märkt Rapportera under videon och följ samma steg som här ovanför.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 2/1/22, 10:03 AM av Herveaux
[Tismon]
2/1/22, 12:11 PM
#2

#1: Problemet är bara att hela hans kanal är fulla med sådana videos och att det finns många andra kanaler som kommer undan med hemska saker bara för att det är fiskar det handlar om ☹️ Kan ju försöka anmäla dem men tror det kommer krävas att fler människor också gör det

Moon AppleGrey
2/1/22, 12:14 PM
#3

#2: jag kan logga in och rapportera videon när jag kommer hem från jobbet.
Då blir det åtminstone en till röst.
En droppe i havet kanske, men ändå.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Tismon]
2/1/22, 12:21 PM
#4

#3: Tack, ju fler som gör det desto bättre

Herveaux
2/1/22, 12:46 PM
#5

#2: Nu minns jag inte om YouTube's regler har ändrats men mig veterligen så kan det räcka med att en kanal får 2-3 strikes (anmälda videor som granskas och plockas bort av YouTube) för att hela kanalens ska plockas ned.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tismon]
2/1/22, 1:10 PM
#6

#5: Vad bra! Då är det bara att anmäla hans kanal (och alla liknande) och hoppas att youtube inser hur hemskt detta är :(

Sett många försvara honom för det är ju "bara fiskar"

Annons:
Herveaux
2/1/22, 1:17 PM
#7

#6: Bra att du visade vad det är fel idiotier han pysslar med så fler får upp ögonen för vad det är skräp som postas på YouTube.

"Bara fiskar" Morr!! Såna där påståenden gör mig vansinnig. 🤬


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tismon]
2/1/22, 1:33 PM
#8

#7: Vad skönt att jag inte är den enda som reagerar på hur fel detta är! Och hur löjligt det är att tycka att vad de anser vara "mindre livsformer" skulle vara ok att misshandla

Finns så många videos där han sätter fiskar i alldeles för små skålar där de inte alls har möjlighet att gömma sig. I något klipp använder han sin hunds vattenskål som ett akvarie… Det sjuka är att detta är så accepterat att det svärmar av andra videos och kanaler med liknande innehåll 😵

  • Redigerat 2/1/22, 1:33 PM av [Tismon]
Herveaux
2/1/22, 2:11 PM
#9

#8: [lång ramsa av svordomar]!! Jag kan bara hoppas att YouTube får sig en ögonöppnare snart och gör en rejäl vårstädning av sånt här vidrigt material från sin plattform.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tismon]
2/1/22, 7:28 PM
#10

#9: Hoppas också det! Om samma ämne djurmisshandel men inte riktigt nödvändigtvis relaterat till fiskar så finns det också en mängd låtsas "rescue animal videos". Basically tar de djur och sätter dem i horribla situationer för att sedan "rädda" dem på kamera. Man får se upp med många kanaler :( Passa också på att anmäla dessa videos!

  • Redigerat 2/1/22, 7:30 PM av [Tismon]
Maleficum
2/2/22, 1:48 PM
#11

#10: Också sett dem kanalerna :( Är helt sinnessjukt vad folk gör bara för att få visningar och "likes".

Anmälde också videon i #0 om det nu gör någon skillnad :( Tyvärr är det "välkänt" att många djurplågeri videos inte tas bort trots anmälningar (men personer som gör uttalanden om dem videorna och förklarar varför det är djurplågeri blir däremot ofta bortplockade).

Tyvärr är det ju inte heller bara ett problem på youtube utan TikTok svämmar över av djurplågeri videos (ofta upplagda som "träningsvideos") som inte heller plockas bort fast de anmäls.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Alion98
2/2/22, 4:28 PM
#12

Vad hemskt! rapporterat den där @#!?"%. Tråkigt att ju fler av oss klickar på länken, även om man bara vill rapportera klippet så blir den ändå mer populär och han får betalt för dessa views. Som leder till att han gör fler :/

Herveaux
2/2/22, 4:39 PM
#13

#12: Jag pausar direkt så från mig får han möjligen en till visning men inga annonspengar. 😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Moon AppleGrey
2/2/22, 4:58 PM
#14

#13: smart. 👍


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Tismon]
2/2/22, 7:33 PM
#15

#11: Ja det är riktigt hemskt :( Använder inte tiktok men har hört och sett klipp därifrån som verkligen är hemska. Riktigt otäcka saker man gör med xlotls, små miniatyr-sköldpaddor med färg och glitter målat på sina skal och inlåsta i små plastfickor fyllda med vatten som du sedan har som nyckelring….

Om man inte vill kolla igenom deras videos så brukar Soda Pets på youtube gå igenom många av dessa hemska kanalerna, samt tiktok.

Det var genom denna videon som jag fick kännedom om han som misshandlar fiskar: https://youtu.be/R3wFccinJ5I
(så kan ni se videon utan att ge honom views eller reklam)

Soda pets går igenom mer fisk misshandel: https://youtu.be/rvUQIt6mC8k

Soda pets outar youtuber som mutilerar xlotl: https://youtu.be/B-xCn_ODaOI

Tiktok djurmisshandel: https://youtu.be/V-T_rmZKz30

Osvosv.

Support me on Ko-Fi!https://ko-fi.com/sodapetsSecond Channel: https://www.youtube.com/channel/UCL4ro-7PSI3_j6FZ_7bnrcgFollow Me:Collection Instagram:https://...
  • Redigerat 2/2/22, 7:42 PM av [Tismon]
Draken
2/3/22, 10:43 AM
#16

Hejsan.

Ja det är djurmisshandel. Jag har ofta anmält dessa videor till Youtube, men det kommer ständigt nya tyvärr. Fortsätt gärna anmäla och hoppas på att de åtminstone blir spammad med anmälningar om inte annat.

Det känns jättebra att se andra, som kanske inte håller på med akvariefiskar engagera sig i dessa frågor. Många resonerar tyvärr som så att :

"Det är ju bara en fisk, spelar väl ingen roll 😔"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2/3/22, 10:45 AM av Draken
Herveaux
2/3/22, 10:55 AM
#17

#16: Jag kan inte begripa hur folk kan resonera så. "Det är ju bara en fisk."
Ett liv är ett liv oavsett vilken kropp det huserar i. 🧡

Du som är insatt i fisk- och reptilvärlden, vet du om det finns någon (internationell) organisation som kämpar för att höja statusen för dessa djur som inte har samma skydd som de "klassiskt söta" djuren?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Draken
2/3/22, 11:21 AM
#18

#17: Tyvärr så finns det ingen sådan samlad organisation. Föreningarna gör vad de kan, men vi kommer inte åt alla tyvärr. Det finns flera Facebookgrupper , både lokala och interationella,. Men tyvärr så sitter det väldigt många Besserwissers bakom tangenterna i dessa grupper, och de skrämmer ofta bort nybörjarna.

Jordbruksverket har en lag som heter L80 som täcker även akvariefiskar och reptiler här i Sverige. Det finns även en tillsvarande i Norge, men utöver detta så vet jag inte hur det ser ut i resten av världen.

Jag har hört ett rykte om att det har bildats en grupp/organisation här i Sverige som inriktar sig främst på Reptiler, men vet inte vad de står för eller hur det ser ut med deras arbete.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
2/3/22, 11:35 AM
#19

#18: Ah okej, tack.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2/3/22, 1:31 PM
#20

#17: Tyvärr är det väl som Draknästet säger inga direkta grupper eller föreningar som jobbar aktivt med det men minns jag rätt såg jag något program om fiskar där de tagits om att reglerna har (eller skulle?) ändras när det kom till djurförsök på fiskar för att ge dem bättre skydd så någonting händer iaf även om det bara är mikrosteg än så länge.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Tismon]
2/3/22, 11:35 PM
#21

Ett internationellt stöd för djur som folk normalt inte bryr sig om - fiskar, insekter, reptiler osv hade nog behövts :(

Edit: Menar såklart inte att man inte längre dödar djur (t ex ormar måste få äta möss) men snarare att utsätta djur för tortyr, avsiklig stress, hemska förhållanden osv är ändå grymt och skapar lidande

  • Redigerat 2/3/22, 11:39 PM av [Tismon]
Herveaux
2/3/22, 11:57 PM
#22

#21: Håller helt med dig! 🧡 Just tankesättet "Vadå? Det är ju bara en…" är förkastligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Catlady91
2/4/22, 5:56 PM
#23

Jag har rapporterat, det där är vansinne! Vill inte ens se videon, kommer må så dåligt :( tyvärr hittade jag inte kategorin djurplågeri, men valde våldsamt och stötande

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2/6/22, 1:03 PM
#24

Har också rapporterat som våldsamt och stötande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: