Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarium-och-fiskar
Läst 127 ggr
E
12/20/21, 2:54 PM

Stimfiskar som funkar med praktbotia?

Hej folket!
Jag har nyligen skaffat mig ett 112 L akvarium. I köpet så kom även en Praktbotia i akvariumet. Botian är ca 13 cm. För tillfället så har jag 3 mindre malar, en stor drakmal (ca 15 cm) och ett antal mellanstora guppys.

Det som jag har tänkt på länge är att jag skulle vilja ha ett par färgglada stimfiskar, såsom kardinaltetror eller liknande.

Om ni har några tips, så skriv gärna!
(Ha gärna i åtanke att jag som frågar endast har några månaders erfarenhet och inte kan så mycket än).

Tack på förhand!

Annons:
Nephi
12/20/21, 3:01 PM
#1

Välkommen hit!
Planerar du inte att skaffa större inom en snar framtid så skulle jag rekommendera att omplacera Praktbotia :)
Dem vill nämligen gå i stimm och behöver över 500L för att ha tillräcklig simyta 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
12/20/21, 4:08 PM
#2

Välkommen hit :)

Drakmal: är det Ancistrus ranunculus eller Hypostomus plecostomus/ Hypostomus pardalis du har ?

Ancistrus kan mycket väl bo i 112 liter, men plecon blir väldigt stor och växer hyfsat snabbt. Har du nån bild på drakmalen ?

Kardinaltetrpor är jättetrevliga och går alldeles utmärkt att ha i ditt akvarium. De är fredliga och går ihop med det mesta .

Om du handlar i djuraffärer så tänk på att, tyvärr, är många säljare i butik bara intresserade av att sälja, och tänker inte så mycket på var fiskarna skall bo.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
12/20/21, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2: Hej!
Jag har egentligen ingen aning om spesifikt viken av arterna det är, utan bara att säljaren sa att den var en drakmal. När jag köpte malen så hade den en storlek på typ 3-4 cm, och det var för ca, 8 månader sedan. Han slutade dock att växa för ca 2 månader sedan.
Av de arterna som du föreslog så skulle jag nog säga att den är mest lik den sista, men ändå inte riktigt samma färg. Sökte runt lite efter att jag lade ut frågan, och kom fram till att han kanske kunde vara en Liposarcus pardalis? Vet dock inte riktigt.

Så kul att kardinalerna passar! Tack så mycket! :)

E
12/20/21, 6:21 PM
#4

#1: Hej!
Ah, okej! Jag ska se vad jag kan göra!

Draken
12/20/21, 8:33 PM
#5

Det är en segelfens gibbiceps (Glyptoperichthys gibbiceps) Den blir tyvärr mycket stor och den behöver ett akvarium på minst 600 liter, gärna större.

Tyvärr så är det väldigt många affärer som "glömmer bort" att informera köparen om att dessa blir uppemot 60-70 cm.

1280.jpg

Bilden ovan är en vuxen Hypostomus pardalis. Gibbicepsen blir större.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: