Annons:
Läst 116 ggr
Pyrran
2021-12-05 13:15

Förmodat jättedräktig guppy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Jag är rejält ny på detta, men har en känsla av att jag kommer bli en 'crazy fishlady' 😅

Jag köpte några nya guppys igår, för att utjämna balansen mellan hanar och honor i mitt akvarie. Hade 2 hanar och 2 honor förut, så lade till två honor till.

Akvariet på 250L är rätt nystartat så det är ganska gå fiskar där just nu.

Jag sa i affären att jag inte bryr mig så mycket om färgerna, utan vill ha glada friska tjocka honor. "Är det någon som ser ut att vara dräktig tar jag dem", så då högg hon två som var rätt runda. Den ena tycker jag ser väldigt dräktig ut, när jag sökt både här och på andra ställen. Fattar att denna fråga är jättevanlig, men även om jag tittat på säkert hundra bilder det senaste dygnet är jag ändå osäker 🤣🙈

Har jag rätt? Och i så fall hur länge skulle ni tro att det dröjer tills hon ynglar? Bör jag fixa en yngelbur åt henne i akvariet?

Akvarietfakta:
23 grader
Hörnakvarium på 250 liter
Finkorniga sand på botten
Flera stenar som jag satt som ett litet rev tvärs över botten. Samt några större stenar som bildar en tunnel.
javamossa och en annan flytande växt som ser ut som ett stort nystan av mjuka tallbarr typ 🤣
En hel del växter av andra slag
Fluval U4 vattenpump 
Kokosnöt att gömma sig i
Inneboende är just nu 5 guppys, 2 små Ancistrus, och 3 Svärdbärare.

Annons:
Draken
2021-12-05 13:21
#1

Välokommen till akvaroieträsket 🙂

Hon ser jättedräktig ut. Misstänker att hon kommer yngla inom den närmaset veckan 🙂
Undvik att sätta henne i en yngelkasse, det blir bara onödig stress för henne. Finns det gömställen i karet, så kommer de starkaste ynglen överleva.

Visa gärna en bild på hela karet 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyrran
2021-12-05 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1: åh så roligt!

Det är ganska svårt att ta en bra bild på hela karet, men har gjort ett försök 😁

Borde jag peta in mer växter? Eller bör det räcka såhär i nuläget?

Då skippar jag yngelburen då, det är ju inte direkt stora mängder fisk relativt vattemängd så de torde ha hyfsade förutsättningar tänker jag 😁

KampfiskMicael
2021-12-05 19:59
#3

Jag skulle tro att det räcker med gömställen 🙂 ser jätte fint ut :)

Pyrran
2021-12-05 22:53
#4

#3: hon var onekligen jättedräktig, jag har numera ett tiotal yngel 😁 En sex-sju stycken blev rask uppätna när de försökte lämna växterna och äta, så jag har flyttat över ynglen till ett eget litet akvarium. Tänker att de ska få äta och växa till sig i alla fall ett tag innan de släpps tillbaka i stora akvariet!

Draken
2021-12-06 07:15
#5

Grattis till tillökningen 🙂

Akvariumet ser fint ut. Jag skulle dock sätta ner lite mer växter, men jag vill gärna ha djungelakvarium 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyrran
2021-12-06 07:27
#6

Tack! Superkul att titta på de pyttesmå pluttarna!

Jag sätter i nya växter varje gång jag sätter i nya fiskar. Målet är ganska mycket djungel här med!😁

Annons:
Draken
2021-12-06 07:30
#7

#6: 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: