Annons:
Etikettermalarvilken-fiskalger
Läst 114 ggr
matildann
2021-11-11 18:03

Mal till 54 l

Har nyligen startat upp ett 54 l akvarium på allvar - varit lite bortglömt(bara fått stått och växt massa alger).

Jag har mina otroligt tåliga Clea Helena och ett gäng nyinköpta neocaridina davidi i karet. Jag har zebrasnäckor i mitt andra 54 l som är utomordentliga på alger men i detta kar är snäckor uteslutet pga helenorna.

Funderar på en mindre mal som kan få ordning på glaset ffa. Har uteslutit L471 pga risk att den tar mindre/juvenila räkor, vilket jag inte vill. Även LDA 25 är utesluten iom sin storlek och att den vill ha kompisar, varpå 54 l känns litet.

Funderar på en liten Ancistrus som kan bo där tills den blir större och sedan får flytta till ett större kar, men skulle föredra något mer långvarigt. Även funderat på några otocinclus men tänker att de kanske skitar ner mer än en Ancistrus? Det är ju oxå en stimfisk men är samtidigt något mindre än LDA 25.

Vilken skulle passa bäst, andra alternativ? Har svart grus i botten, inget vasst. Finns mangroverötter och stenar att gömma sig bland och en javamossa på tillväxt. Ska även sätta in anubias nana eller javaormbunke.

Annons:
Nephi
2021-11-11 18:20
#1

Jag skulle satsat på ett stim ottosar och göra vattenbyte något oftare istället ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-11-13 11:27
#2

Ottocinklus. De är grymma på alger, men de kan vara känsliga mot svängande vattenvärden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: