Annons:
Etiketterallmäntväxtervilken-fisknybörjarhörnan
Läst 357 ggr
W
10/24/21, 9:42 PM

Vilka fiskar?

Hej!
Jag funderar på att skaffa fiskar men vill veta så mycket som möjligt. Jag har läst mycket om akvarium, filter, temperaturer, ja typ allt. Men jag har lite frågor om fiskar.
Vilka fiskar kan man ha ihop? Tänkte ha ett sötvattensakvarium på MINST 120 liter. Vill gärna ha lättskötta och färgglada fiskar.
Skriv gärna saker som kan vara bra att veta om växter, dekoration osv.
Går det att ha typ några snäckor, finns det såna man kan ha?

Annons:
W
10/24/21, 11:33 PM
#1

#0: menar saltvatten

Draken
10/25/21, 8:25 AM
#2

Skall du starta saltvatten så är det en ganska kostsam historia. Innan du ens kan börja tänka på fiskar, så är det väldigt mycket som måste göras och vara klart innan du tillsätter ens en snäcka eller räka.

Börja med att ställa i ordning vatten så du får rätt salthalt och temperatur, när du har gjort det kan du börja tänka på sten, levande sten är det bästa att använda.

Det räcker med att du köper en eller ett par små levande korallstenar, och fyller på resten med "död sten". De djur och organismer som lever i stenen som är levande kryper över till den "döda" och börjar etablera sig där.

Du måste ha pumpar och sump för att hålla vattnet rent, och du måste ha stenkoll på salthalten. Denna process tar några veckor innan karet har cyklat, efter detta kan du börja fundera på räkor eller andra skaldjur. Inga fiskar på ett bra tag ännu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

W
10/25/21, 11:08 AM
#3

#2: okej tack.
Jag hittade inte vilken salthalt det ska vara i akvariet, är det olika för olika fiskar?

B
10/25/21, 4:43 PM
#4

#0: jag tycker att du får välja själv vad du vill göra och så, och jag har själv ingen erfarenhet inom saltvattensakvarium.
Så jag kan ha fel.
MEN jag har hört om många nya akvarister som tyvärr har slutat med hobbyn pga kostnader, och framför allt skötsel av fiskarna och akvarierna.
De här faktorerna är en stor del av hobbyn så jag förstår att inte alla vill/har möjlighet att fortsätta. Vad jag har hört så är saltvatten ganska mycket svårare och dyrare än sötvatten och om du är ny inom hobbyn är detta något att fundera över.

Jag tycker att du kan ta detta som råd men lyssna på andra källor och fortsätt leta fakta för att se om det blir för mycket med saltvatten. Som sagt kan jag ha fel och någon får mycket gärna rätta mig då. Lycka till! :))

Draken
10/26/21, 10:01 AM
#5

När jag hade saltvatten för några år sedan så hade jag en salthalt på 0,75.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
10/26/21, 11:19 AM
#6

Ett tips om du vill ha just saltvatten kanske kan vara att kolla efter begagnat där något säljer ett som redan är igång och fungerande.

Men säger väl som övriga också att saltvatten är betydligt dyrare än sötvatten och kräver ofta lite mer jobb (har själv alltid varit sugen på saltvatten men kommer nog aldrig skaffa det just för kostnaderna och jobbet med det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
W
10/26/21, 2:05 PM
#7

Är det lättare med sötvatten?
Vilka fiskar kan man ha ihop då?

Maleficum
10/26/21, 2:23 PM
#8

Nu har jag inte haft saltvatten så har ingen personlig erfarenhet men vad jag läst på om att ha saltvatten så känns det krångligare och ger mer jobb.

Har haft sötvatten hela livet och ett välbalanserat sötvattensakvarium (stort, mycket växter och inte överbefolkat) kan vara extremt lättskött (sen kan man ju satsa på aquascaping och annat om man vill och då krävs det såklart lite mer).

De akvarium jag har nu brukar jag byta kanske 10-20% vatten i en gång i veckan för att jag ska komma ihåg när jag gjort det men de är egentligen inte i behov av byte så ofta och klarar sig längre tid om jag känner att jag inte har tid nån vecka. Sen är det i princip bara matning av fiskarna och kolla att alla ser pigga och friska ut dagligen. Göra rent alger på framrutan vid behov.

Mindre akvarium kräver mer skötsel då det är svårare att få balans i. Planerar du ett 120 liters är åt det mer lätta hållet speciellt med ordentlig filtrering (själv föredrar jag akvarium på 200 liter men har en del mindre också).

Det finns så många olika fiskar att välja på så att säga vilka som går ihop är nästan omöjligt. Bästa är att besöka en akvarieaffär och kolla vad för fiskar som finns, skriv upp namnet på dem du fastnar för och sen åker du hem och söker upp vad de har för krav och om de passar i storleken på akvariet, de vattenvärden och temperatur det är och om de passar med varandra. Sen är ju alla intresserade av olika typer av fiskar, tex älskar jag små fiskar speciellt levandefödare och tetror och barber och tycker inte speciellt mycket om ciklider medan andra älskar ciklider och tycker levandefödare är tråkiga.

Zoopet kan man söka på fiskar och även på vad för krav man har på dem och kolla runt lite på vad de kräver och hur de är (dock är akvariestorleken de nämner oftast åt de minimala hållet och man behöver ofta lägga på lite när man planerar).

Sen så är det alltid bäst att börja långsamt med få individer i början och sen sakta fylla på i akvariet allt eftersom det mognar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

W
10/27/21, 12:44 PM
#9

#8: Tack för all info.
Jag läste lite igår och då stod det att man inte ska lita på djuraffärer, stämmer det?

Maleficum
10/27/21, 12:51 PM
#10

#9: Tyvärr är de inte alltid så kunniga i djuraffärerna (då det inte finns krav på att anställda ska ha kunskapen om fiskar) och vill hellre sälja saker än att tänka på hur det går för fiskarna (och då i sin tur kunden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

W
10/27/21, 1:34 PM
#11

#10: Men finns det någon fick man kan köpa att ha som första fisk och sedan efter några veckor fylla på? Typ en tålig fisk i början och sedan utgå från det?

Maleficum
10/27/21, 1:45 PM
#12

#11: Det bästa brukar vara att se ut nån fisk du verkligen vill ha och sen planera runt den sorten.

Tex vill du ha få men lite större fiskar eller många lite mindre fiskar? Nån enstaka stor fisk som huvudnummer och sen några mindre fiskar som kan "lyfta fram" den?

Det är jättesvårt för någon annan att bara nämna en fisk att börja med just för att det finns så mycket att välja på och, som sagt, alla har olika smak!

Själv gillar jag stora stim av små fiskar i stora akvarium med mycket växter och för mig skulle det inte passa om någon föreslog stora ciklider (scalar är ett undantag för mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

W
10/27/21, 4:18 PM
#13

#12: Jag skulle vilja ha mellanstora, typ i storlek som en Guldfisk fast inte en Guldfisk. Och ett stim med fiskar. Jag håller på att kolla och jämföra fiskar.
Om jag hittar fiskar som funkar ihop som ska ha samma pH-värde, samma temp på vattnet, samma mat och att dem är snälla, funkar dem ihop då? Eller är det något mer man ska tänka på?

Annons:
Maleficum
10/27/21, 4:54 PM
#14

#13: Skulle nog inte kalla Guldfiskar mellanstora då dem kan bli över 30cm långa och kräver stora akvarium!

Är alla snälla och har samma krav på temp, ph och eventuellt andra värden brukar de funka ihop. En del lite större kan vara glupska och då kan det vara svårt att ha lite mindre fiskar tillsammans med dem. En del kan vara elaka mot samma art men går bra med andra arter.

Är mycket att lära men, i mitt tycke, är en av de bästa sakerna med akvariehobbyn! Massa saker att upptäcka och lära sig genom åren man håller på.

Hur stor akvarium planerar du? Och vilka mått på det? Aktiva fiskar kan behöva längre akvarium medan höga fiskar, som scalarer, gärna vill ha lite högre akvarium.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

W
10/27/21, 5:05 PM
#15

#14: Okej, men jag kan ha bara små fiskar, jag hade tänkt att jag ska MINST ha ett 300 liter akvarium, funkar det för små fiskar?

Maleficum
10/27/21, 5:56 PM
#16

#15: I 300 liter eller större så får du betydligt större valmöjlighet när det kommer till storlek av fiskar.

Men som sagt finns det mängder med olika fiskar att välja på så skulle fortfarande rekommendera dig att gå och kika i en akvarieaffär/djuraffär med fiskar och i lugn och ro titta vad de har och skriva upp de fiskar du fastnar för och sen gå hem och sök mer info om dem.

Eftersom du var intresserad av saltvatten egentligen så kan tex malawiciklider vara något att kolla på då de finns många färgglada att välja på och ett malawiakvarium kan man bygga upp lite i liknande stil som ett saltvatten (med ljusa stenar och korallsand). Dock att tänka på att de vill ha specifika värden på vatten och bör inte blandas med fiskar utanför malawisjön (vet inte om det finns undantag på vissa malar, är inte superinsatt i ciklider). Vissa är även ganska lättodlade och brukar gå att få tag på från privatpersoner.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

W
10/27/21, 6:00 PM
#17

#16: ska nog ha sötvatten istället, verkar vara dyrt med saltvatten så börjar med sötvatten.
När man ska ha stim, hur många stim per art kan vara i samma akvarium. Är det något skillnader mellan könen?

Maleficum
10/27/21, 6:50 PM
#18

#17: Kanske var otydlig, Malawi är sötvattenfiskar men de påminner lite om saltvattenfiskar. :)

Många säger att man ska ha minst 6 stycken av samma art i ett stim, själv brukar jag vilja ha minst 10 stycken men många gånger kan större stim vara finare och få bättre dynamik (speciellt om man har Tigerbarber eller andra fenbitare så kan det bli mycket lugnare om man har minst 20 stycken men gärna fler).

När det kommer till stimfiskar så kan det bli rörigt om man blandar för många arter så även i det aspekten är det bättre att satsa på många av samma art.

Skillnad på kön är helt beroende på art. En del arter har ganska tydliga skillnader och andra kan vara näst intill omöjliga att skilja på könen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

W
10/27/21, 7:25 PM
#19

#18: okej, kan man ha ett stim med ca 15 fiskar av samma art och några lite större, inte jättestora men ändå inte små. Funkar det?

Maleficum
10/27/21, 7:39 PM
#20

#19: Det funkar bra :)

Har man lite större fiskar med lite större mun kan man välja stimfiskar som är "höga" så de inte kommer in i munnen så lätt. Har man fiskar som inte är intresserade av att äta andra småfiskar kan man ha de lite mer "avlånga" varianterna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
W
10/28/21, 4:35 PM
#21

#20: Jag har en sista fråga.
Om man kollar att fiskarna man vill ha ska ha samma pH-värde, temp osv och att man läser att dem inte äter andra fiskar och är snälla, funkar dem då tillsammans?

B
10/28/21, 6:20 PM
#22

#21: ja då är det väl mest vad du tycker passar med färger mm. Samt att du kan tänkas på att det lätt blir lite ”fisksoppa” med för många olika arter och stim(detta är kanske mer en smaksak dock, kanske är kul att ha mycket olika arter att följa). (Ganska säker på min sak men fyll gärna på eller rätta mig om ni tänker något annat!):))

Upp till toppen
Annons: