Annons:
Etiketterallmäntsydamerikanska-cikliderprojekt-diyinredning-stenar-rötter-mm
Läst 212 ggr
Emmie117
10/17/21, 12:22 PM

Mörkare finkornig sand, tips?

Hej!

Har försökt att läsa och leta efter en mörkare sand till mitt akvarium. Men det verkar vara lättare sagt än gjort..

Tanken är att skapa en lite mörk och mysig miljö och tycker sanden (julas blästersand) jag har just nu blir för ljus.

Hittade en mörk rådasand på Dogman.com som jag funderade på att blanda ut med sanden jag har. Men så läser jag folk som säger att rådasand kan innehålla metaller som då kan vara farligt…blir lite snurrig 🥴

Någon som själv har/haft den sanden och har egen erfarenhet? Eller kanske tips på någon annan mörk sand?

Emmisen

Annons:
Nephi
10/17/21, 1:05 PM
#1

Jag gillar JBL Sansibar sanden ☺️ Finns i många olika nyanser

Kräver dock väldigt mycket sköljning innan man kan lägga det i akvariet då den dammar väldigt i början


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 10/17/21, 1:05 PM av Nephi
Emmie117
10/17/21, 4:30 PM
#2

#1: Okej. Jag ska kolla närmare på den sanden :) tack!
Har du någon bild på hur det ser ut i akvariet? :)

Emmisen

Nephi
10/17/21, 5:33 PM
#3

Om du kikar på headern här på sidan så är jag ganska säker på att det är Sansibar sand som 5ara använder :) vi är några här på sidan som använder olika nyanser av den

Du kan även kika i min akvarium tråd ☺️ Mitt 240L har i nyansen Grey om jag minns rätt


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
10/18/21, 10:10 AM
#4

Säger också JBL sansibar sanden. Har ingen erfarenhet av den själv, men vet flera som använder den och är väldigt nöjd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
10/18/21, 10:12 AM
#5

#3: Ja juste! Kikade in i tråden också.
Så fint! 😃

Är nog själv inne på en mer varm brun ton. Kollade på Sansibar Orange som kändes lite mer åt färgen jag söker. Men skulle helst haft ännu lite mörkare och brunare liksom. Kanske inte riktigt så mörk som soil men mer åt det hållet! :)

Emmisen

Nephi
10/18/21, 11:47 AM
#6

Om du lyckas hitta min första tråd så hade jag grov rådasand i mitt 70L utan problem ☺️
Hade räkor som förökade sig i rask takt och dem ska vara känsliga så tror inte du behöver oroa dig om du nu fastnat för rådasanden 🤷🏼‍♀️ Tvätta den bara ordentligt innan du startar upp ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Emmie117
10/18/21, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6: Är det denna du menar? :)

Emmisen

Nephi
10/18/21, 6:22 PM
#8

#7: Jajjemän 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Emmie117
10/18/21, 6:39 PM
#9

#8: Ahh tusen tack! ☺️ Då kanske det är råda ändå jag ska prova. Tyckte först den kändes lite ljus och ibland väldigt röd på vissa bilder jag kollat…men på dina bilder kändes den precis lagom! 😄

Emmisen

fluffis
10/19/21, 11:42 AM
#10

Jag skulle själv vilja ha någon mörk typ av sand som inte är så finkornig som Sansibar men ändå ganska fin, men jag har inte lyckats hitta någon. Sansibarsanden är väldigt snygg men man får som sagt skölja. Dessutom är det många som säger att det kan bli för kompakt med den sanden och jag har själv problem. Dels kan det kompakta göra att vissa växter inte trivs så bra för att det blir för kompakt runt rötterna och växten kan ruttna. Dels så blir det inte någon särskild bra vattengenomströmning i substratet där de goda bakterierna kan växa. Jag tror att att det kan ha med ens vatten att göra, om det funkar med Sansibarsand eller inte.

I min tråd "Nytt Juwel Rio 180 liter-akvarium" använder jag Sansibar dark. I min tråd "Nytt 84-liters optiwhiteakvarium" använder jag rådasand special (tror jag den heter) men den är lite grövre och ger ett rödaktigt intryck.

Emmie117
10/19/21, 2:20 PM
#11

#10: Ja, har också hört att man kan få problem med sand. Men jag kommer nog ändå köra med finkornig sand då fiskarna jag har vill kunna gräva och böka. Ska dock försöka se till att ha ett bra gäng sandsnäckor som kan gräva runt :)

Ska kolla in dina trådar också! Tack! 😊

Kan nämna att den rådasanden jag hittade på dogman verkar vara en mörkare variant och den fanns i lite olika storlekar tror jag..
Men dock har jag inte sett någon som använt just den så vågar inte riktigt prova själv…
Står dock att den ska kunna vara till akvarium…

Emmisen

Emmie117
10/19/21, 2:48 PM
#12

#10: Kolla dina akvarium. Så fina!
Och ditt 84-liter var ju jättesmart också att dela av sådär med både grus och sand 🙂

Emmisen

Draken
10/20/21, 7:31 AM
#13

Rådasanden som finns i djuraffärer brukar inte vara några problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: