Annons:
Läst 149 ggr
D
2021-10-06 21:09

Mögellukt från nystartat akvarium

Startade upp ett 100 l akvarium i sonen rum för knappt två veckor sedan. Har än så länge bara växter i (inga fiskar). Dock luktar det sedan några dagar lätt av mögel från det vilket inte känns något bra med tanke på att det är nioåringens rum där han också sover.
Vad ska vi göra?? Börja om slänga växter o koka gruset el finns annat tips? Vad kan det bero på? (Kokte gruset 5 dagar innan vi fyllde på vatten så även om vi höllt av vattnet var det fuktigt då)

Annons:
Maleficum
2021-10-06 22:01
#1

Är det just från själva vattnet det luktar mögel? Inget som blivit blött medan ni ställt i ordning det (hamnat vatten under akvariet)? Har själv aldrig varit med om att det luktar mögel från akvariet, däremot så luktar det ofta svagt av sjö kan jag tycka.

Kolla så det inte läckt vatten någonstans och testa gör vattenbyten och se om det försvinner skulle vara mina tips.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-10-06 22:26
#2

Nä, mögellukt har jag heller aldrig känt från något av mina akvarier. Tycker Maleficum har en bra tanke kring att kolla ifall något runtomkring blivit blött.

Draken
2021-10-06 23:13
#3

Mer troligt att det har blivit blött runt om, kan det ha droppat på någon matta eller liknande under fyllning ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

D
2021-10-09 20:00
#4

#3: Jo det var själva akvariet. Har nu tömt allt, kört gruset i ugnen jättelänge. Tvättat pumpen. Så nu är fråga. Om jag vågar använda samma växter, men känns lite risky…

Draken
2021-10-10 12:19
#5

Har kollat lite på vad det kan var för anledningar.

Är akvariumet begagnat ?

Har du kollat hur det ser ut uppe vid rampen, kan de ligga gammalt skräp och alger kvar där, som nu har börjat mögla efter uppstart ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: