Fenor
Jag har en fråga jag funderat på ett tag nu. Har fiskar känslor i sina fenor? Då mina scalarer lägger rom, så har de dille på att bita varandra i fenorna, så de ibland går sönder. Jag har flera gånger funderat om de har ont av det. Finns det någon som vet detta?
Tror inte de gör så ont på dem. Jag tycker inte jag har sett att de skall ha ont när fenorna bits av.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Nä, när fenorna går sönder tycker inte jag heller att de verkar det minsta berörda så smärtupplevelsen från det tror jag inte är betydande. Här är ett scalare-yngel som simmade in i ett trångt utrymme och när det sen fick backa ut gick fenan sönder på det här viset. Kunde inte uppfatta att det orsakade den någon typ av obehag och det var helt läkt på bara några dagar.
Hanen (t.v) fick hela fenan avbiten och delad enda nere vid fenbasen efter en kraftig sammandrabbning. Men det verkade inte störa honom så värst mycket.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Då är det så som jag tänkte, tycker inte heller de verkar lida så mycket. Men man vet ju aldrig… Säkert svårt att ta reda på också.