Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 165 ggr
L
2021-09-23, 13:24

Guppy, akvariefisk

Hej!
I februari köpte jag tre guppy-yngel (gissar på att dem inte var äldre än två veckor). Tanken var att jag skulle köpa ett stim på två hanar och åtta honor, men då butiken skulle stänga igen och det var utförsäljning på allt så var honorna slut och personalen ville inte sälja hanarna då stjärtfenorna var sönderbitna och han tyckte de var för fula.
Iallafall så fick jag dem tre ynglena och åkte hem med dem. Nu är dem runt åtta månader gamla och jag har sen dess köpt fler guppys.
När jag lade i dem nya fiskarna märkte jag hur stor skillnad det är på storleken mellan mina tre jag köpte i vintras och de jag köpt senare. De jag haft sen dem var yngel har varit ungefär 2-3cm sedan i maj medans dem nyare är, ja, så stora som dem ”ska vara”. Nu är min fråga om någon vet vad detta kan bero på? Har matat dem med Artemia, Guppy foder och vanligt flingfoder men dem verkar inte växa mer.
En annan fråga är hur jag kan få dem att sluta trakassera varandra? De tre som varit i akvariumet längst (och som är mycket mindre än de andra) är hela tiden på de nya honorna (som är störst i akvariumet) och biter dem.

Förlåt för lång och kanske osammanhängande text, men är tacksam för svar om ni har!

Annons:
Maleficum
2021-09-23, 13:34

Det kan bero på lite olika orsaker.
En orsak är att köpeguppy ofta odlas rätt hårt med massa mat, mediciner och grejer för att växa sig riktigt stora och fina (de kan också vara ganska gamla) tills de hamnar i affärerna.
Sen kan det vara så att dina yngel är tex Endlers eller Endlershybrider vilka ofta blir mindre (speciellt hanarna).
Dina yngel, är det hanar eller honor eller blandat? Att de jagar honorna tyder på att de är hanar som vill imponera och para sig med dem.

Jag vet det är supersvårt att fota Guppy men kan du göra ett försök så vi kan se hur de ser ut?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2021-09-23, 13:34

Att dem är mindre kan bero på att dem är korsade med endlers ☺️

Bygg barriärer med växter, rötter och stenar så dem kan komma undan och gömma sig från varandra

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2021-09-23, 15:36

Håller med ovanstående. Förmodligen är det endlerhybrider som är betydligt mindre än vanliga Guppy.

Att de jagar honorna tyder på att det faktiskt är hannar du har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

L
2021-09-23, 16:19

#1: tack för svar! Har aldrig hört talas om endlers och ska genast kolla upp.

Från början trodde jag att det var två hanar och en hona, men vad jag kan se nu misstänker jag att det är två hanar och en hona!

Trodde först också att det var någon slags parningsgrej dem höll på med, men sen såg jag att det var honan som är den som trakasserar dem andra mest. Kan det vara någon slags makt-bevisning dem håller på med?

Ska se om jag kan få en bra bild på dem! Har bara en gammal video på dem när de jagar runt ena honan, men vet inte hur man laddar upp den 😅

L
2021-09-23, 16:22

#3: det är tyvärr honan som är värst!

Om jag nu lärt mig rätt så har honan ”rundare” stjärt än hanarna och inte så ”spetsig” fena på ryggen?
Den andra som jag nämligen tror är en hane och inte lika på de andra fiskarna har mycket längre och ”flygigare” stjärtfena och längre spetsigare på ryggen. Dålig förklaring kanske, men jag hoppas du förstår haha!

Nephi
2021-09-23, 17:32

#5: det stämmer tyvärr inte alls ☺️ På Guppy och korsningar förekommer alla färger och fenformer på både hanar och honor.
Honorna är oftast inte fullt like färgglada med fullt så stora fenor men det beror mycket på linjer och foder också.

Den fenan du ska kolla på är analfenan under fisken 😉
Honornas ser ut som en utfälld solfjäder och hanarnas mer som en pilspets

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

• Redigerat 2021-09-23, 17:33 av Nephi
Annons:
L
2021-09-23, 18:02

#6: tack för infon!
Ska kolla lite noggrannare på dem 😌

Upp till toppen