Annons:
Läst 140 ggr
A
9/20/21, 8:12 PM

Hur mycket mat till yngel?

Hej hej,

Jag har just fått ca 20 platy-yngel i akvariet (separat kar till dessa), hur mycket foder ska jag ge dem för att de ska må bra?

Hur snabbt växer de ungefär, vid rätt fodermängd?

Annons:
Draken
9/21/21, 11:34 AM
#1

Svårt att säga exakt hur mycket mat man skall ge. Men jag brukar utgå från att man ger så mycket mat som de hinner äta upp innan det hamnar på botten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

A
9/21/21, 10:46 PM
#2

#1: Det brukar jag också utgå ifrån, men dessa yngel är yttepyttesmå så jag tänker att det kanske finns en annan doseringsprincip. Jag kör lite på känsla och hoppas på det bästa;)

Draken
9/22/21, 10:37 AM
#3

Så länge det inte blir liggande massa mat på botten och blir gammalt så är det ingen fara 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
9/26/21, 3:48 PM
#4

Om jag har mina yngel i skillt akvarium så brukar jag mortla lite flingfoder. Jag tror det är viktigare att mata oftare än mycket. Jag brukar ta pyttelite på en tesked och hälla i 2-3 ggr per dag. Sen om det är korrekt är en annan sak, men nog brukar de växa sig stora i alla fall!

Edit: oftast brukar jag inte hinna med, så ynglen föds i något av de större akvariumen och gömmer sig under växterna. Jag tänker då att de hittar mat där. Men en del av fodret brukar jag ändå smula lite mindre.

  • Redigerat 9/26/21, 3:50 PM av Dagnykatt
Upp till toppen
Annons: