Annons:
Etiketterakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etcakvarium-och-fiskarmalawi-tanganyikaciklider
Läst 130 ggr
L
2021-08-19, 17:44

Pump till Mbuna 180l

Hej allesammans!

Jag har för nuvarande ett 180 liters Juwelakvarium med 10st golden "Labidochromis caeruleus" ciklider i och 2st plecos. Jag har endast haft dom i två veckor nu och har förstått på internet att jag behöver bättre flöde bland annat.

Min fråga som återstår är alltså, eftersom jag kör på det tillhörande Juwelinnerfiltret (600l/h), behöver jag endast en cirkulationspump extra, eller ett helt nytt filter?

Tacksam för svar :)

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-08-19, 22:03

Jag tror nog att pumpen klarar belastningen från Goldencikliderna, men den kommer inte att klara filtreringen när Plecona växer till. Pleco blir riktig stora och de växer snabbt.
Pleco behöver betydligt större akvarium.

En kraftig cirkulationspump borde fungera tillsammans med pumpen, men lämna tillbaka eller sälj/skänk bort Plecomalarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

L
2021-08-20, 00:07

#1: Okej tack för svar. Har beställt en cirkulationspump nu! Malarna är rätt små än så länge men ska tänka på det när dom växer till sig!

Draknästets_Reptiler
2021-08-20, 06:41

#2: Malarna kommer växa på sig ganska snabbt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2021-08-20, 11:38

#0: Är det verkligen plecos du har? Eller är det en ancistrus/L-mal?

För är det en pleco/gibbi så behöver du ta och byta mot någon ancistrus/L-mal som passar bättre i ditt akvarium.

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2021-08-20, 11:41

Här har du mer info om dem olika sorterna, vissa kallar Ancistrus för brisstlenose pleco

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1221206/_

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1408163/_

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
L
2021-08-20, 18:28

#5: Det är nog Ancistrus då! Har en röd och sen en slöjfenad.

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-08-21, 11:42

#6: Då är det Ancistrus du har, och det är inga problem i ditt kar 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: