Vad ska jag fylla karet med?
Jag har äntligen flyttat till en lägenhet där mitt stora akvarium kan få plats och tänker starta upp det igen. Men har noll fantasi kring vad som ska i det! Jag behöver lite hjälp, vad rekommenderas för sammansättning?
Det är 105 liter stort och jag har hållit på med akvaristik i flera år så är öppen för även mer utmanande fiskar. Mitt enda krav är att det ska vara grus i botten, så tyvärr går alla som vill ha sandig botten, bort. Jag hade gärna haft ett coolt stim av något slag, och gärna ett gäng/någon individ som hänger på botten också så att det inte bara blir yt - och mitten fiskar. Jag är också väldigt sugen på djur som inte är fiskar (typ dvärgklogrodor och liknande) så om någon känner till sågen sådan som skulle passa så hojta till!
Jag har haft mängder med platys tidigare och varit så förtjust i dem men är lite sugen på något nytt. Molly och Guppy undanber jag nog, de har jag alldeles för mycket tråkiga erfarenheter av.
- Redigerat 2021-08-12, 17:32 av Drakellen
Det är väldigt svårt att tala om vad någon annan ska ha i ett akvarium 😊
vill du ha något tema? Sällskap? Aquascaping? Dekorationer?
Vill du ha ett så stort stim som möjligt skulle jag rekommendera att kolla på rasboror av olika sorter, dem är ofta mindre än dem flesta tetror och barber vilket gör att du kan ha fler. Personligen jag älskar smaragd rasboror men dem behöver en mörk bakgrund för att lysa upp. Har man en ljus bakgrund så är svarta kilfläcksrasboror riktigt snygga 😉
Kanske någon typ av dvärgciklid skulle passa som huvud nummer? Till exempel Fjärilsciklid, dem kan dock vara något känsliga för ändringar i vattenvärde och rekommenderas att köpas privat odlade.
Dock måste du tänka på med cikliderna att dem kan bli väldigt aggressiva och revir hävdande under lek så du behöver kunna erbjuda en del växter och gömställen så dem andra fiskarna kan ta sig undan.
Bottenlevande har jag inte koll på några som vill gå på grus så där kan jag tyvärr inte hjälpa med idéer ☺️
Hoppas jag kunde vara till lite hjälp!
Jag har inte kollat om fiskarna i förslagen vill ha samma vattenparametrar, så glöm inte dubbelkolla när du börjar komma på vad du vill ha 😊
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
- Redigerat 2021-08-12, 21:38 av Nephi
Något rasborastim skulle bli snyggt. Vissa Dvärgciklider håller sig gärna på botten så någon sånn skulle kanske fungera. De flesta bottenlevande fiskar vill gärna ha sandbotten, så där är det svårt att komma med några förslag.
Dvärgklogrodor är ganska roliga, men de kan ju äta mindre fiskar. Vill du ha dem, så är nog Platy, eller någon större/högre tetra det jag kan rekomendera.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vilket drömscenario att kunna fylla ett tomt akvarium! :) Det finns ju hur mycket som helst! :)
Själv satt jag och sökte och sökte både på Zoopet, på Google och på Youtube i många veckor innan jag bestämde mig för vad jag ville ha :)
Zoopet är bra på det viset att man kan filtrera på akvariestorlek och fiskstorlek och därigenom få rätt så relevanta förslag.
- Redigerat 2021-08-14, 00:09 av fluffis