Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 193 ggr
fluffis
2021-08-03 21:34

Lampa och filter till 84 liter

Nu börjar det bli dags att bestämma mig för belysning och filter till mitt 84-litersakvarium som är optiwhite 60 cm långt och jag har dessutom redan beställt ett koldioxidkit till det :)

Till ett mindre akvarium har jag en Aquaellampa som heter leddy slim duo som innehåller dioder på både 6500 K och 8000 K vilket fungerar förträffligt. Dock är den för liten till detta akvarium. T.ex Juwel har en belysning som de kallar helialux spektrum LED där det finns både 6500 K och 9000 K. Denna belysning kostar närmare 2000 kr och så mycket ger jag inte.

Det finns en belysning som heter solarstinger LED sunstrip 600 mm, 12 W med 15000 K. Effekten är inte så hög här och jag vet inte vad det innebär. Inte heller vad 15000 K innebär.

Jag har också hittat Aquael Leddy Slim Plant - 50-70 cm - 10 W samt ett som heter Aquael Leddy Slim sunny - 50-70 cm - 10 W på 8000 respektive 6500 K. Att köpa det med 6500 K förstår jag som att växterna inte riktigt blir tillfredsställda så om jag köper det på 8000 K, vad är det då jag inte får, så att säga?

Den sista kandidaten är Fluval Aquasky 2.0 LED 38-61 cm - 12 W. Denna belysning omfattar en färgtemperatur på 3000-25000 K. Vissa dioder är (alltid?) Vita medans andra är ställbara i olika färger om jag har förstått det hela rätt?

Vilket ska jag satsa på? Verkar som om jag får en del för pengarna (ca 1000 kr) med Fluval aquasky jämfört med vissa andra. Effekten är dock inte jättestark?

Jag hoppas att någon vill tycka till och hjälpa mig med val av belysning :)

Annons:
fluffis
2021-08-03 22:20
#1

Vad gäller filter så är jag alls lika bevandrad och var först inne på ett påhängsfilter. Sen blev jag mer sugen på ett innerfilter av slimmare typ. Grejen är att akvariet ska stå i sovrummet så det måste vara tyst. Det måste även vara räk- och yngelsäkert.

Aquael Versamax 2 har jag redan ett och det låter lite men om man fyller på akvariet hela tiden så att vattnet inte porlar så är det nääästan tyst. Den innehåller två svampar så fördelen är att jag kan ta den ena gamla svampen med gojs i till det nya akvariet. Dock är det här filtret aningens klumpigt, annars är det inte alls dumt egentligen.

Aquael pat mini pratar många om men jag läser att det funkar upp till 30 liter bara?

Eheim pickup har jag förstått som icke räksäkra så då går det filtret bort.

Sera har ett innerfilter som kallas L300. Jag förstår dock inte helt hur det ska användas.

Aquael fan 1 har jag precis sett en film på och det verkar ju bra. Är det räksäkert? Jag gillar särskilt hur det hänger över kanten för det är värdelöst med bara sugproppar för de håller ju aldrig.

Aquael turbofilter 500 innerfilter verkar också bra. Det ska vara tyst men kan det vara för starkt för mitt 84-liters? Jag läser att det gör ett bra grovjobb med filtreringen och då undrar jag förstås om det inte blir rent nog?

5ara
2021-08-03 22:24
#2

Woho! Ett till kar med CO2 🤗

Belysning är så svårt! Fastnar allt som oftast på det när jag drar igång ett nytt kar 🙈

För min del skulle Solar stinger gå bort. 15000 K ser ofta väldigt blå/lila ut och jag är personligen inte förtjust i det.

När jag har ”forskat” i frågan så spelar inte det exakta Kelvin-talet så jättestor roll ifall det handlar om vitt ljus. Det vita ljuset innehåller ju samtliga våglängder (och därmed färger) men för att få tillräckligt så kan det möjligtvis krävas något högre Watt-antal.

Om vi inte hade landat i att bygga egen belysning till vårat kub-projekt så hade vi kört på Aquasky. Älskar att man kan ställa färg, soluppgång och -nedgång. I ditt fall hade jag dock gått upp till den på 16 W eftersom det blir CO2. När vi kollade var det billigast att beställa från italienska Amazon. Frakten var då på en hundring typ. Nu minns jag inte exakt hur dioderna funkar, ifall vissa alltid är vita eller inte, men vi kom fram till att det var den bästa utifrån vad vi ville ha.

Dom på 10W tycker jag går bort på grund av den relativt låga effekten i förhållande till karets storlek.

Vi kör CO2 i tre Juwel-kar (LED) utan extra belysning och svagare belysning än så tror jag man ska undvika. Det känns som att det är på gränsen för att få ut maximalt av CO2:n. Visserligen har de lite höjd men effekten ligger på 0,175 W/l i dom så jag skulle inte köra på mindre än 14 W i det karet om jag var du.

Draken
2021-08-04 10:55
#3

#0: Om det vore jag så skulle jag satsa på Aquael Leddy Slim Plant - 50-70 cm - 10 W eller Aquael Leddy Slim sunny - 50-70 cm - 10 W

Att jag skulle välja någon av dessa, beror på att jag är väl bekant med Aquael och vet att det är bra grejer.

Filter har jag ingen aning om vad som är bra eller inte bra med tanke på alla räkor.

Skulle förmodligen lyssna på vad 5ara skriver både när det gäller belysning och filter ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-08-04 11:04 av Draken
Choffa
2021-08-04 22:43
#4

Jag kör luftdrivet svampfilter hos våra räkor. Kanske svårt att få helt tyst dock. Även om man hittar en tyst pump så bubblar det väl en del antar jag 😁 Vårat står i källaren så jag har inte reflekterat så mycket över ljudet, förutom att våran luftpump brummar en del 😁

Jag har bara kört större modellerna av Aquael Leddy Slim Plant men tycker att de lyser fint.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Nephi
2021-08-04 22:58
#5

Aquael turbo har ett lätt hummande ljud, har ett 500 i 70L sovrummet, hörde det väldigt tydligt första dagarna men vande mig ganska fort ☺️ Juwel filtret som ingick till 70L var tystare men inte räksäkert, så frågan är ju om räksäkert eller ljudnivån är största prio för tror det kan vara svårt att få båda


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2021-08-05 10:47
#6

Och jag röstar som sagt på Pat Mini med dubbelt svampfilter. De är väldigt tysta och med svampfiltret får du mycket filtermedia och det blir räksäkert. Flödet på högsta är 400 l/tim så om du vill ha ordentligt blås är det dock i lägsta laget.

Annons:
5ara
2021-08-05 10:48
#7

Vi kommer ha fem stycken i sovrummet = vi tycker de är tysta och fina och karen har en utvändig volym på 76 liter.

  • Redigerat 2021-08-05 10:50 av 5ara
fluffis
2021-08-06 23:44
#8

Tack för alla svar!

Hos mig är det mycket nu med barn, utflykter och husrenovering så därför går det lite saktare än vad jag hade tänkt med akvarieprojektet.

Jag har bestämt mig för Fluval aquasky-lampan. Bra där 5ara att du berättade att det finns en med högre effekt för det hade jag inte sett. Tar den trots att akvariet inte är särskilt högt. Var inne på Aquael leddy slim plant ett tag men blev lite rädd att den inte skulle räcka till och att jag skulle behöva köpa en sunny också. Dessutom är själva lampan vit och jag vill ha svart :) Kan bli spännande att ställa soluppgång och lite sånt med Fluvalen :)

Aquael turbofilter kommer jag att prova efter att ha sett ett filmklipp och gillade vad jag såg. Dock är det slut I lager hos cyberzoo just nu och det tolkar jag som att de är populära (och bra? :)) Funkar inte det så blir det pat mini med dubbelt svampfilter men jag förstår inte helt och hållet hur det menas. Är det två produkter man köper och sätter ihop? Hittar nämligen bara pat mini.

Nephi
2021-08-07 08:45
#9

#8: Turbo filtren Finns på amazon billigare än vad dem flesta butiker tar ☺️ Iallafall var det så när jag köpte mitt

På patmini om man vill uppgradera så köper mman till ett luftdrivet svampfilter och bygger ihop med pumpen 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
2021-08-07 10:01
#10

#9:
Tack för tipset!

Aha, tänkte att det var nåt sånt :)

5ara
2021-08-07 16:02
#11

Håller tummarna för att du blir nöjd med dina val! Ska verkligen bli kul att följa!

Berätta gärna vad du tycker om turbofiltret sen 🙂 förhoppningsvis är det lika tyst som pat mini. Samma märke bådar gott i alla fall tänker jag.

Pat mini passar på vilket standard svampfilter som helst. Bara att trycka dit pumphuvudet på röret som går upp från svampen/svamparna.

Draken
2021-08-08 12:48
#12

Det är samma här. jag skall ta itu med stora akvariumet, men det blir lite längre fram 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: