Annons:
Etiketterakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etcinredning-stenar-rötter-mm
Läst 158 ggr
tortoise
2021-08-03, 20:29

Low tech

Hej!

Jag funderar på att starta upp ett low tech akvarium. Men jag har några funderingar. Skulle det gå att starta ett sådant med bara flytväxter och ev lite mossa? Har nämligen hittat en fin bakgrundsbild som jag inte vill täcka med massa växter. Kan man ha vilket grus som helst? ( Har hittat ett svart grus som jag vill ha) vilka fiskar går att ha i ett low tech akvarium?

Annons:
Choffa
2021-08-03, 21:12

#0: Jag har aldrig gjort det själv men jag tänker mig att det måste vara mycket växter och liten belastning (få invånare) för att få det att gå ihop. Växterna tar då hand om fiskarnas skit, så jag skulle tro att det behövs mer än flytväxter och mossa tyvärr. Dock tycker jag själv att riktiga växter överträffar alla bakgrundsbilder man kan hitta 😊

Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draknästets_Reptiler
2021-08-04, 10:57

Skall du kära LowTech så måste du har mycket växter annars kommer det förmodligen inte att fungera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-08-04, 12:26

Som sagts så krävs mycket växter och lågt tryck av fiskar. Man kan också ha vissa typer av krukväxter som kan växa ut ur akvariet som hjälper till med att ta bort näring. Jag gjorde en tråd för några år sen med en lista på passande växter.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1457348/krukvaxter-som-passar-med-rotterna-i-karet

Jag kör semi low-tech i två av mina stora akvarium (ena med cirkulationspump för att få ordentlig cirkulation bakom bakgrunden i akvariet för jag har massor av olika krukväxter som växer där bakom) och andra för det andra har cirkulationspump och doppvärmare vintertid då jag har så kallt i sovrummet under vintern.

Bäst är även att ha ett akvarium som har stor bottenyta (så det ska vara djupare än vad det är högt). Ett för högt och smalt akvarium funkar dålig (har ett hemma som jag inte kör low-tech för det funkar så dåligt då det är högt och smalt). Bränd lera är även ett bra bottensubstrat då de bra bakterierna gillar att bo på det. Även att inreda med lavasten eller liknande med stor yta för bakterier att bo på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Dagnykatt
2021-08-04, 19:31

Blev nyfiken på vilken bakgrund du hittat! Vill du dela med dig av en bild? ☺️

tortoise
2021-08-10, 00:53

#4: den här 🙂

tortoise
2021-08-10, 00:54

#5: och så vill jag ha svart grus som botten.

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-08-10, 11:22

Det kommer bli snyggt😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2021-08-12, 10:36

Wow, ser riktigt 3D ut! Blir kul med bilder på det färdiga akvariet sen!😉

Upp till toppen
Annons: