Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 98 ggr
BigMama66
2021-07-30 08:52

Uppgradering av pump och led lampa?

Har köpt ett Jewel aquarium Primo 110 Led.

  • Mått; 45x81x36 cm

  • Bioflow super filter
    -Eccoflow 500 cirkulationspump 5.5 watt

  • Aqua heat 100 värmare100 watt.

  • Novao lux led ljus 10.5 watt ingick i startpaketet

Nu till frågan då jag är i stort sätt novis med det här med akvarium och fiskar.
Räcker dessa tillbehör eller tycker ni att jag skall uppgradera mig till något bättre? och i sådana fall vad?
Tacksam för all råd jag kan få då jag vill att mina fiskar skall ha det bra,
Invånarna är;
3 Svärdbärare, 2 Ancistrusar, 2 Platys och 2 ballongmollys.
Har jag för många fiskar?

BigM

Annons:
Nephi
2021-07-30 11:21
#1

Juwels grund paket brukar funka rätt bra ☺️

Lampan behöver inte bytas, dock kan en andra lampa läggas till om du har extremt mycket och ljuskrävande växter. Dock kan även Algerna få sig en boost om det blir för mycket ljus så tror du inte behovet finns så skippa en extra lampa.

Med så få fiskar som du har så borde 500 räcka, men det går att uppgradera till en 1000. Vad har du för media i filtret? Olika media renar och håller balansen i akvariet på olika vis.

Fiskarna skulle jag valt en sorts levandefödare, antingen Molly, Platy eller Svärdbärare med 3honor per 1 hane för att hålla stressnivåerna till ett minimum. Med
tillräckligt med växter och gömmor så kommer dem snabbt bli fler 😉 Börja med 1 hane och 3 honor av den sort du vill ha och ha koll på vattenvärdena när dem blir fler.
Ju mer fisk desto oftare behöver du byta vatten, därför är det bra att ha tester för nitrit och nitrat hemma för att kunna dubbelkolla med jämna mellanrum så man byter ofta nog. Visar testen på nitrit eller nitrat så behöver du byta vatten tidigare nästa gång eller ge bort några yngel om det blivit många.
Du behöver absolut inte använda några yngel kassar/boxar utan är du orolig för ynglen plantera fler täta växter som dem kan gömma sig i ☺️
Ancistrus rekommenderas ha minst 100L var så skulle omplacerat den ena, för det är stor risk att dem börjar slåss om revir när dem blir könsmogna.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

BigMama66
2021-07-30 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1: Tack för svar , frågade på djuraffären där jag köpte fiskarna att man kunde blanda olika arter som jag har gjort, samt att det gärna kunde vara mer malar i men jag tyckte det räckte med 2.
Så här ser mitt filter ut.

BigM

Nephi
2021-07-30 13:16
#3

Kan kan man, men det blir inte alltid bra i längden 😉

Hur ser könsfördelningen ut på Molly och Platy/svärdbärare?

Filtret fungerar bra som du har det, köp lite filtervadd och byt det översta vita med när det blir totalt geggigt, betydligt billigare än att köpa julwels original och fungerar precis lika bra.

Vill du göra några ändringar googla på pimp my filter för lite idéer ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-07-31 11:45
#4

Enligt måtten så är akvariumet kring 130 liter ? Du kan ha de fiskar du har nu, men jag tycker nog också att du skall ha åtminstone 2 honor pr hanne av levandefödarna. Frågar som ovan, vilken könsfördelning är det på fiskarna ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: