Letar efter ett ca 80-litersakvarium
Jag vill byta ut mitt 60-litersakvarium som är halvmåneformat mot ett avlångt mer fotovänligt akvarium men jag har lite svårt att hitta något. Jag har kommit på att det gärna får lov att vara lite större, cirka 80 liter och det ska inte vara högt vilket verkar vara populärt nu, utan hellre aningens lägre med mer simyta på längd och bredd. Jag har svårt att hitta något bra. Det närmaste jag kommer är detta: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.371.19220/zqare-optiwhite-akvarium-84-liter-60x40x35-cm
84 liter optiwhite som är 60 x 40 x 35 cm. Jag är dock inte säker på om det är 35 eller 40 som är djupet.
Om det ska vara komplett eller inte kvittar men kom gärna med förslag med vilken pump och vilken lampa som hade passat ett ca 60 cm långt akvarium. Det finns en överhängande risk att det kommer att bli koldioxid-tillsättning så ganska bra ljus behövs :)

#0: Det var lite dyrt med tanke på att det inte följer med lampa och lock. Optiwhite är jättefina akvarium iofs, men jag skulle nog åtminstone vilja ha haft med ett lock i det priset.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Tack! Jag undrar om det där akwalandakvariet inte är samma som jag såg på Zoogiganten senast jag var där. Då tyckte jag det var lite stort men det vore ju smidigt att slippa beställa på nätet. Fast å andra sidan så har jag börjat drömma om optiwhite nu. Jag får tänka på det lite mer.
#3: Självklart skall du ta det som känns mest rätt, och Optiwhite är snygga akvarium 🙂 Herregud, jag pungade ut 17 000 genom att måttbeställa från Tyskland, så jag skall väl egentligen inte säga ett smack 😊🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#4:
Haha :)
Ja, ibland är pengar inte allt :)

Jag röstar på OW🙂 jag och blivande sambon håller på med ett projekt bestående av fem st kuber. Vi lade en hel del extra pengar på glaset för att få tre av karens sidor i OW. Är ju sååå snyggt enligt mig.
- Redigerat 2021-07-21, 12:59 av 5ara

Belysningen kommer vi bygga i vanliga taklamps-armaturer med GU-10 spotlights där det går att ställa färg och soluppgång samt -nedgång. Inget jag skulle reda ut själv med lödandet av sladdar och sånt. I mitt Trollskogen-akvarium har jag en strålkastare från LED-grossisten som ger bra ljus. Den var inte dyr alls. Till ditt kar kanske två stycken 10W skulle funka.
Jag tycker Pat Mini pumpar med dubbelt svampfilter är jättebra.Tyst och lätt att rengöra. Estetiken är väl det enda problemet med det enligt mig. Kan ju dock kanske upplevas som lite klent flöde i ett så pass stort kar men jag tycker det funkar i Trollskogen som är på 84 liter.
- Redigerat 2021-07-21, 13:06 av 5ara

Vad gäller LED-grossistens strålkastare kan det dock vara bra att veta att de kommer utan stickpropp och att en sladd med sådan måste monteras dit genom antingen lödning eller med någon annan typ av koppling. Vet att Kjell & Company har ett skarvdon med IP68 men det är förhållandevis dyrt. Själva strålkastaren är det IP65 på så jag skulle inte montera den under ett täcklock/glas.
Sen om man ska titta på riktig akvariebelysning så tycker jag Fluvals Aquasky 2.0 verkar bra men då hamnar man ju i en helt annan prisklass.
- Redigerat 2021-07-21, 13:15 av 5ara

Oj, hur har jag kunnat missa dina inlägg 5ara! Men såg dem nu i alla fall :) Ja, ljus är något jag måste ha och jag har kollat runt en del men är fortfarande i "klia mig i huvudet-"fasen. Ska kolla Fluvals som du pratar om 5ara.

IBLAND HAR MAN TUR!
Förlåt att jag är högljudd men jag är bara så himla uppspelt just nu! Jag har ju spanat in det där 84-liters optiwhite som på cyberzoo.se kostar 1145 kr. Jag tänkte jämföra med vad det kan kosta om någon fysisk butik kan ta hem det åt mig istället och i dag var det dags att åka till de två akvarieaffärerna i Malmö som jag inte varit i än.
I den första butiken hittade jag coola antennsnäckor som jag köpte och Juwel filtergrid så att jag kan räksäkra mitt Juwelakvarium. Där fanns även lite olika sand och grus att välja mellan och jag fick tag i en sort som jag gillade.
När jag gick in i den andra affären: Vad är det första jag ser som står på hyllan om inte ett Optiwhite 84-litersakvarium?! 750 kr kostade det. Så det tog jag såklart. Ibland har man en ryslig tur! :D
- Redigerat 2021-07-28, 17:14 av fluffis

Woho! Vad roligt 🤗

Jag har kollat på den Fluval Aquasky men den har onödiga funktioner för mig. Det jag är ute efter är en avlång lampa som kan sitta fast på sidorna av akvariet. Och sen att den helst har blandat dagsljus (6500 K) och växtljus (8000 K) (860 lm), ungefär som den lampan jag har till mitt Aquael 49 liters, någon Leddy slim duo som jag inte kan hitta just nu.
- Redigerat 2021-07-28, 17:33 av fluffis

Det slog mig precis att det här akvariet ska ju stå i sovrummet så det finns krav på att pumpen måste vara tyst. Typiskt. Jag som var inne på en sådan som jag har till mitt Aquael. Det är en påhängs som fungerar väldigt bra men tyst är den ju inte, särskilt när vattennivån sjunker litegrann så porlar det för fullt. Iofs kan man sätta ner sprutten lite. Jag har nästan full gas där på grund av solfjädersräkorna :) Jag ska kolla in den där Pat mini.

Ja, två Leddy Slim Duo kanske kan funka då 🙂 är ju så olika vad man vill ha för ljus.
#10: Vad roligt 😃 Ibland har man tur 😁
#13 Förstår att du vill ha en tyst pump om karet skall stå i sovrummet. Man blir ju tokig om det är massa "oljud" när man skall sova 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI