Annons:
Läst 166 ggr
Snowtigher
7/2/21, 7:09 PM

Semesterfoder

Hej! Tetra holiday är det bra semesterfoder när vi är borta 1 vecka? Försts gången jag åker bort från fiskarna. På affären sa de att jag skulle lägga i tabletten på avresedagen ocj göra ett delvattenbyte när jag kommer tillbaka. Malen sa de kommer äta av det också å den klarar sig bra utan mat…. stämmer det?

Annons:
Draken
7/3/21, 11:08 AM
#1

Har aldrig använt semesterfoder. har haft fiskvakt när jag har varit bortrest. Handlar det om en vecka, så är det inte säkert att du behöver mata alls, lite beroende på vad du har för fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
7/3/21, 2:12 PM
#2

Jag har några kardinaltetror och en Ancistrus mal.

Draken
7/3/21, 3:14 PM
#3

Jag tror inte det är någon fara om ni bara skall vara borta en vecka. Se till att de får mat innan ni åker, så klarar de sig tills ni kommer hem :)

Det är betydligt lättare att övermata akvariefiskar än att svälta dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/3/21, 4:11 PM
#4

Tycker jag stött på så mycket historier om akvarier som det blivit problem med till följd av semesterfoder så personligen undviker jag det och har fixat fiskvakt när jag har åkt bort. En vecka utan mat borde inte vara några problem ifall fiskarna är välmående.

Snowtigher
7/3/21, 8:55 PM
#5

Oki. Jag har hört tvärtom att fiskvakten gett för mycket mat å att vattnet varit grumligt å dåligt. Finns det risk tror ni att de äter ihjäl sig? Det är en fodertablett som ska hålla 7 dagar.
I butiken sa de att är du borta 3-4 dagar så klarar de sig. Men en vecka är det bättre att ge semesterfoder…

5ara
7/3/21, 9:42 PM
#6

#5 Jag skriver tydliga instruktioner till eventuell fiskvakt där mängderna är i ml (antal kryddmått) och det har aldrig varit några problem, men utan något liknande är det säkert lätt att det går fel. Jag vill även att någon håller koll på att pumparna och annan elektronik fungerar för jag är lite kontrollmänniska och då är fiskvakt bästa lösningen känner jag.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av semesterfoder men hoppas att någon med mer koll kan hjälpa dig 🙂

Annons:
Nephi
7/4/21, 11:13 AM
#7

Ett tips om du har fiskvakt är en dosett som du själv lägger i mängden mat i för varje dag :)
Blir inte så mycket lättare än att öppna måndag och hälla i, och dagen efter öppna tisdag och hälla i osv.. :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
7/4/21, 11:44 AM
#8

#5: Jag har lagt upp daglig dos i knäckformar eller dosett (som skrivs här ovan) på alla akvarium. Jag har inte haft några problem.
Jag har inte själv använt semesterfoder, men jag har bekanta som har gjort det. Och det har hänt att fiskarna har ätit ihjäl sig. Visserligen har det varit ciklider, men jag misstänker att även andra fiskar kan äta för mycket.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 7/4/21, 11:45 AM av Draken
Ramspe
7/7/21, 4:11 PM
#9

Jag har även haft bra erfarenheter med en automat matare när jag har varit borta ett längre tag. Men om man bara är borta en vecka så är det nog lungt utan, som de andra säger.

Snowtigher
7/8/21, 7:22 AM
#10

#7: mycket bra tips att dosera maten i en dosett! Det får det bli nästa gång vi reser iväg. Jag har varit orolig över dem. Men nu är vi hemma igen och de har överlevt och verkar pigga puh och ser knappt ut som att de ätit av gelen som jag la innan resan. De är också hungriga.

Draken
7/8/21, 10:52 PM
#11

#10: Det är inte alla som äter av semestermaten ;)

Men skönt att de är pigga och alerta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/9/21, 9:42 AM
#12

Så skönt att allt verkar bra 🥰

Upp till toppen
Annons: