Annons:
Läst 265 ggr
Spaderjoker
2021-06-16, 07:18

Trasiga fenor kampfisk

Hej alla fisk älskare!
Jag har nyligen köpt en super snygg kampfiskar hane! Han bor helt själv i ett 30l akvarium.
Han är pigg o kommer ofta fram till glaset och han äter precis som han ska.
Men han har börjat få trasiga fenor på sin fina slöja och jag har ingen aning om varför.
På kvällar och nätter tränger han in sig bakom en sten eller en rot, kan det vara så att han skaver av sina fenor för att han ska in på dom trångaste utrymmen? Jag har även hittat bitar av hans fenor på botten så jag tror inte han äter på sina egna fenor.

Tacksam för svar!

Skickar en bild på hur han ser ut just nu :(

Mvh Ella

Annons:
Nephi
2021-06-16, 09:15

Min förlorade fenor mycket en period, kan vara uttråkning/fenbiting eller vassa föremål. Speciellt dem med väldigt långa fenor så som din ser ut att ha kan lätt börja tugga på dem om dem blir uttråkade eller om vattnet är för strömt.

Om jag var du så skulle jag kört på en kur esha 2000 med ommöblering av akvariumet. Sen även spegelträning och om du har möjlighet levande föda ☺️
Se över all inredning ordentligt, allt du tror att han kan ha skadat fenorna på tar du och byter ut.
Se även över ev filter så det inte bildar för stark ström, nu vet jag inte vilket filter du har men jag tycker ett luftdrivet skumfilter är bäst till långfenade kampfiskar

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Spaderjoker
2021-06-16, 09:32

#1:
Får kolla igenom inredningen, har nästan ingen ström alls i akvariumet så tror inte att det beror på det.

Tack för svar!

Draknästets_Reptiler
2021-06-16, 11:20

Du har fått jättebra svar här ovan, men jag vill tillägga att det kan vara fenröta.
Kolla så inte fenorna "vittrar" bort snabbt.

Han är jättefin 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Spaderjoker
2021-06-16, 12:16

#3: tror inte det är fenröta då det inte har frätsbort utan mera gått av :/

Nephi
2021-06-16, 15:24

#4: Trasiga fenor drar lätt på sig fenröta och andra tråkigheter, därav min rekommendation av en kur Esha 2000 då det ändå är en rätt mild medicin 😊

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Dagnykatt
2021-06-16, 18:44

Kolla inredningen, den kan lätt fastna i rötter och sånt. Testa ha "rundade" föremål i akvariet. De stenar som jag ser i bakgrunden på bilden kan även de vara för vassa. Testa att byta ut en del sådant!

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-06-17, 10:44

Håller med #5 och #6. Kolla inredningen och kör en kur ESHA2000

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: