Läst 223 ggr
Z
2021-05-24, 19:42

Flytväxter

Har prövat ha flytväxt i mitt nya Leddy akvarium 54 liter men tydligen var belysningen för stark för den växten. Den blev brun och skrumpen. Har haft belysningen tänd ca 6 timmar per dag nu till att börja med. Det går ju inte att göra något åt akvariets konstruktion och jag har haft vattenhöjden i lagom nivå. Vill inte sänka vattennivån mera så vad säger du som har erfarenhet av flytväxter ska jag satsa på bottenväxter enbart ?

Nephi
2021-05-24, 19:52

Vet du vilken flytväxt det var? Det finns många olika sorter :)

Musselblommor brukar vara rätt tåliga.
Andmat växer som ogräs och räknas utav många som just det.
Frogbite kan vara lite känsliga i början men när dem väl får fart så är även dem rätt tåliga

Sen finns det fler sorter men dem har jag inte så stor erfarenhet av :)

Medarbetare på Akvariefisk 🐡🦐

Z
2021-05-24, 19:59

#1: Det är nog musselblommor.

Draknästets_Reptiler
2021-05-24, 21:54

Musselblommor är ganska tåliga växter.
Är det väldigt strömt på vattenytan ? Flytväxter ( andmat borträknad)gillar inte när det blir strömt. Då vissnar de bort.

Har du någon bild på dem ?

• Redigerat 2021-05-24, 21:56 av Draknästets_Reptiler
5ara
2021-05-25, 06:57

Jag tror inte att de har skrumpnat på grund av att ljuset är för starkt. Jag har musselblommor i mitt kar med CO2. Ljuset är på runt 10 timmar (LED) och de skrumpnar inte. Däremot upplever jag dom som relativt känsliga för kondens och precis som Draken skriver så gillar de inte heller när det är för mycket ytrörelse.

En flytväxt som jag upplever som tåligare vad gäller både kondens och ytrörelse är frogbit men de får väldigt långa rötter. Salvinia auriculata är också ganska tålig enligt mig. Kanske de kan vara något att kika på 🙂

Z
2021-05-27, 08:25

#4: Möjligen är det för mycket rörelse i ytvattnet. Sedan har jag sett på belysningen att det är mycket kondens. Vad gör man åt kondensen för att få den att minska ?

Draknästets_Reptiler
2021-05-27, 14:50

#5: För satt minska kondensen så måste du ha locket öppet. Eller om du har ventilation i locket

Z
2021-05-27, 18:56

#6: Fint. Har en stor matlucka och tänker öppna den.

fluffis
2021-05-27, 20:27

Det som mina ytväxter är känsliga för är att bli blöta på ovansidan. Så då försöker jag att göra en hage åt dem I andra änden av akvariet än där pumpen är. Åker de runt med vattenflödet så är det lätt att de åker under ytan och blir blöta, när de kommer nära pumputflödet.

Z
2021-05-29, 08:01

#8: Det var ett bra tips med hage. De flyter ju med ytvattnet annars. Vad hade du för sorts ytväxter ?

fluffis
2021-05-30, 13:26

#9:
Jag hade frogbit. Har precis tagit bort dom eftersom växterna växte ända upp till ytan och tog över :) Bilder kan ses i min tråd https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1485371/aquael-fish-and-shrimp-duo-49-l

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Upp till toppen