Annons:
Läst 100 ggr
Nasat
5/21/21, 8:31 PM

Nybörjare Akvarium Tips

Hej !

Har skaffat mig ett 54 Liters akvarium och satt in olika växter plus någon sten och en "träbit avsett för detta) samt fyllt på med vatten och sten på botten . Doppvärmare plus pump och ljus är i gång.

Hur får jag akvariet riktigt bra för fisk som jag sätter in ? Hörde mig för med Zoo.se och deras akvarieavdelning och de föreslog en rad olika preparat som man kunde köpa men det kändes inte bra utan tänker att men klarar sig utan sådant. Vad säger ni som är erfarna ? Eller finns det något preparat som man inte klarar sig utan ?

Vad kan man göra för att akvariet blir en god miljö för fisk så de inte bara dör efter ett tag.

Tacksam för svar.

Annons:
Maleficum
5/21/21, 8:47 PM
#1

Själv har jag aldrig använt mig av olika preparat (haft akvarium hela livet). Enda undantaget jag kan tänka mig är om man råkar ha klor i sitt kranvatten då kan man behöva använda sig av preparat för av avklorera vattnet.

Att ta det långsamt och ha tålamod är det bästa receptet för att lyckas! Även att hitta rätt fiskar i rätt mängd och inte fylla på med för många (eller för stora) fiskar. Bäst är att börja med några få fiskar så att de nyttiga bakterierna kan få börja växa i filtren och på inredning (bra även att ha dropptester för att ha koll på nitrit och nitrat) och göra regelbundna vattenbyten.

Har man redan akvarium igång sen innan (eller känner någon med ett välfungerande akvarium) kan man snabba på processen genom att krama ut gojset ur ett filter i det nya akvariet (eller helt enkelt ta filtermedia från ett väl ingånget filter i ett nytt filter) så får man en liten bakterieboost redan från början.

Ju fler växter du har desto lättare kommer skötseln också bli.

Har du några idéer på vad för fiskar du vill ha? Bäst är alltid att kolla upp och läsa på ordentligt om fiskarna man vill ha innan man går och köper (tyvärr är inte alltid kunskapen den bästa i zooaffärer så lita inte blint på vad dem säger).

Tyvärr gör många nybörjare misstaget att köpa allt för många (och tyvärr ofta fel sorter för akvariet man har) fiskar på en gång och då råkar ut för krasch av akvariet och man får massdöd och man tröttnar lätt.

Även om det kan vara svårt att ta det långsamt lönar det sig i slutänden och man fastnar lätt i en underbar hobby där mängden akvarium gärna förökar sig och växer ;) (Och till skillnad vad man kanske tror är ju större akvarium desto lättare skötsel).

Lycka till!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nasat
5/21/21, 9:11 PM
#2

#1: Tack Maleficum ! Jättebra svar.
Ska satsa på fler växter och skaffa bara några fiskar som trivs tillsammans.
Har köpt ett nitrittest (Tetra Test NO2).

Nephi
5/22/21, 9:39 AM
#3

Majortiteten av prepparat klarar man sig bra utan om man har ett bra kommunalt vatten, har du egen brunn så kan det vara bra att ta ett vattenprov för att se vad som verkligen är i det och om man behöver något som t.ex tar bort koppar :)

Vattentester för No2, No3 och ammoniak kommer man långt på för att se kvaliteten på vattnet och hur cyklingen går, för höga doser av någon av dessa tre och fiskarna börjar insjukna och bli svaga rätt fort, detta löser dock flera vattenbyten varje dag under en veckas tid eller tills testerna visar normalt igen.
Esha exit och Esha 2000 kommer man långt på om man får in några andra sjukdomar.

Men det viktigaste är ha tålamod och läs på ordentligt! Mycket växter och fylla på 2-3 fiskar varannan/var tredje vecka brukar vara ganska lagom tills akvariet är färdig cyklat. Du kan aldrig ha för mycket växter, tänk dock på att några få sorter gärna växer på senar och rötter och inte vill vara planterade i sand/grus 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/22/21, 11:17 AM
#4

#0: Hej och välkommen hit 🙂

Du har fått jättebra svar redan innan, och jag kan inte säga mer än att jag håller med vad som är skrivet här ovan.

Jag har aldrig använt preparat i karen om det inte har varit absolut nödvändigt.

Sätt in 2-3 fiskar redan från början, så länge det inte finns några fiskar i karet, så kommer inte cyklingen igång. För att cyklingen skall komma igång så krävs det någon som matas "bajsar in" karet.

Vad hade du tänkt dig för fiskar i karet ?

lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: