Annons:
Etiketterodlingräkor
Läst 1486 ggr
Choffa
2021-05-13 02:16

Choffas amano-projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Har gått och funderat på odling av Amano en tid nu och gjorde till slut slag i saken och införskaffade det jag tror mig behöva. Har sök runt på nätet men jag är fortfarande inte helt säker på att jag fattat allt helt, men spännande är det! 😁

Bland annat har jag köpt Phytoplankton (Nannochloropsis salina) från phytoplankton.se, salt, doppvärmare, luftpump och 2 smart store lådor (går det vägen uppgraderar jag kanske till 2 små riktiga akvarium istället).

Då min lokala butik inte hade salt hemma så beställdes det från Amazon men efter att paketet (som tyvärr också innehåller min refraktometer för att mäta salthalt) har stått stilla hos postnord i Danmark i några dagar vart jag för ivrig och åkte till en akvariebutik i Västerås som hade salt inne istället.
Då vart det salt av märket Aquarium systems sea salt instant ocean, 2kg för 100kr. 👍

Nu är "saltkaret" uppstartat med 30 gram salt per liter och står med belysningen igång för full. Den största honan jag kunde hitta här hemma ligger också i sitt "kar", så nu väntar jag med spänning på att det ska börja kläckas.

Lägger in lite bilder också. Honan går i det karet med andmat i. Det med lampan på är saltkaret, där jag även markerade upp vattennivån för att lättare kunna toppa upp vatten när det dunstar.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Maleficum
2021-05-13 10:03
#1

Vad spännande! Hoppas verkligen du lyckas!

Har flera honor med rom just nu så är ju sugen men känns dumt att försöka sig på det precis nu innan sommaren eftersom jag brukar åka bort och det känns kanske inte så snällt att lämna fiskvakten med odlingsprojekt att ta hand om :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-05-13 10:15
#2

Det här ska bli riktigt kul att följa! Stort lycka till 😀👍

Draken
2021-05-13 10:24
#3

#0: Vad spännande :D Hoppas du lyckas:D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-05-13 10:25 av Draken
Choffa
2021-05-13 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#1: haha nej det kanske är lite mycket begärt 😂 om jag förstått det rätt så går de med rommen i 4-5 veckor så det är ju bara dra igång när du har tid 😊
#2: tack! 😊
#3: ja, tack! 😊

Vi verkar ha haft riktigt tur med tajmingen. Idag när jag gick ner så såg jag att honan har släppt rommen och små larver flyter runt!
Ser ut att ligga massor av rom på botten också. Ska hålla koll under dagen för att se om det kläcks mer 😊

Antar att jag kan flytta ut honan nu? Eller gör hon något mer med rommen tro? 🤔


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Nephi
2021-05-13 11:25
#5

Honan är bara att flytta, dem sysslar inte med omvårdnad när dem väl släppt rommen ☺️
Hoppas ditt projekt går bättre än mitt


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Choffa
2021-05-13 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

#5: tack, hon är tillbaka i sitt kar nu 👌 vi får väl se, verkar inte vara många som lyckas på första försöket 😂

Har börjat flytta lite larver till saltkaret med en spruta där jag tryckt på en bit luftslang. Det fungerar men tar lite tid 😂 ska fortsätta ikväll.

På ena bilden har jag ringat in en larv i sprutan. Så små så det är svårt att få en bra bild 😁

Håller på att ladda upp ett kort klipp på Youtube där man ser larverna röra sig men den verkar inte vilja samarbeta så det kommer i en senare post 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Choffa
2021-05-13 17:07
#7

Här kommer en film där man ser larverna i kläckningskaret 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-05-14 07:28
#8

#6: Vilken smart lösning :D

#7 De var inte stora inte ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-14 20:10
#9

#8: ja det fungerade faktiskt ganska bra men det tar lite tid att fånga alla ändå. Har inte räknat alls men jag måste ha flyttat över 100st nu 😂

Än så länge är det fortfarande bra rörelse i saltkaret och det ser ut som att det kommer någon sorts alger som larverna äter på botten 😊 har hällt i 0.5ml phytoplankton varje dag nu som jag tänkte att larverna skulle äta också 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

  • Redigerat 2021-05-14 20:10 av Choffa
Draken
2021-05-15 11:54
#10

Vad spännande 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-15 18:30
#11

#10: ja 😃 springer ner flera gånger per dag för att kolla men det händer inte så mycket än 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-05-16 11:37
#12

Man har lite svårt att tåla sig en sån här gång ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-16 20:47
#13

#12: ja 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Choffa
2021-05-19 00:18
#14

När jag kom ner ikväll så var det väldigt många larver som låg på botten ☹️ fortfarande lite rörelse dock så jag passade på att byta en del vatten och i samma veva så upptäckte jag att salt hade krupit upp i luftslangen och nästan täppt till den! Gjorde rent den och det vart genast mer rörelse. Vet dock inte hur många som kommer klara sig, det återstår att se.

Jag får försöka hålla koll på slangen hädanefter… 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-05-19 08:32
#15

Hoppas många klarar sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-20 00:12
#16

Det är fortfarande många på botten men det är nästan som att de håller i sig i algerna på botten för många rör på sig och ibland skjuter iväg för att åka med strömmen en stund 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-05-20 11:34
#17

Vem vet, de kanske tycker det är kul att dras med strömmen 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-20 14:56
#18

#17: Ja det verkar nästan så 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-05-22 16:07
#19

Herregud vad spännande! :) Att föda upp egna Amanos vore ju en dröm :) För egen del har jag knappt ens tid att sköta de djur jag har just men en vacker dag kanske. Under tiden följer jag dig :)

Choffa
2021-05-23 20:24
#20

#19: kul att det är flera som tycker det är spännande! 😊
Det är ju något speciellt när man har fött upp djuren själva 😊

Tyvärr är det inte jättemånga kvar nu men det är fortfarande lite liv i baljan, och större har de blivit också. Dock svårt att få det att se ut så på bild utan en riktigt bra kamera 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Draken
2021-05-24 22:37
#21

#20: Kan tänka mig att det är lika "lätt" att ta bild på dessa som det 'är att ta bild på Guppy 🤪

Jag brukar ta 20-30 bilder och hoppas på att nåt av dem blir bra 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-25 08:58
#22

#21: Haha det låter som en bra taktik 😂

Bytte lite vatten igår igen och lyckades räkna in 7-8st i alla fall 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-05-25 15:08
#23

#22: Tack och lov för digitalkameran 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-25 22:33
#24

#23: Nu har jag inte så många minnen med annat, mer än någon engångskamera när jag var liten men kan tänka mig att det var ännu jobbigare att fota fisk för i tiden när man fick vänta på framkallningen innan man fick se hur bilderna blev 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-05-26 11:26
#25

#24: Det var jättejobbigt och svindyrt när man höll på med kamerarullarna som måste framkallas ;) Man blev nästan ruinerad varje gång.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-26 13:20
#26

#25: Kan tänka mig det 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-05-31 13:37
#27

När jag var ner igår var det bara 1 liten räka kvar i saltvattnet. Jag tänker att jag väntar och ser vad som händer med den innan jag testar igen.

Det ser ut som att det börjar komma lite mer alger nu också så nästa försök kanske fler överlever 😊

Min refraktometer kom bort hos postnord i Danmark så jag ska försöka beställa en ny så jag kan ha lite bättre koll på salthalten nästa gång också.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Maleficum
2021-05-31 13:47
#28

Tråkigt det inte gick så bra denna gång :( Hoppas det är fler som klarar sig vid nästa försök!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-06-01 13:00
#29

#28: Ja, jag hoppas det 😃

När jag var ner sist så såg jag inte längre någon räka alls i saltvattnet.
Eftersom jag har så dåligt tålamod plockade jag ut en hona som såg riktigt stor ut och hon är nu i "kläckningskaret". 😁

Vattnet i saltkaret har blivit grumligt men inte så grönt som jag har sett på bilder från folk som lyckats odla. Vet inte om det är bra eller dåligt 🤔


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-04 11:53
#30

Skam den som ger sig finns det ett ordspråk som säger :) Även om bara en överlever denna gång, så kan det mycket väl bli betydligt bättre nästa gång 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-06-04 11:57
#31

Jag hade en liten fundering på om ni tror det skulle funka att använda sig av havsvatten? Tänkte att med havsvatten borde man ju få med sig alger och sånt redan från start och en naturlig salthalt dessutom (fast man kanske även får med sig massa annat grejs man inte vill ha också).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-06-04 11:59
#32

#31: Det har jag inte tänkt på, det kanske kan funka 🤔Fast, som du säger, man vet ju inte vad som kan följa med vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-04 13:48
#33

#30: Ja precis! 😃

#31: Jag har faktiskt läst om någon som bodde nära havet och odlade i havsvatten. Det fungerade tydligen 😊 bara man har nära så man kan göra vattenbyten smidigt också 😁 Jag vet dock inte om det räcker för att larverna ska få tillräckligt med mat eller om personen matade utöver det ändå.

Den stora fördelen med att "mata" med phytoplankton som jag förstår det är i alla fall att man ska slippa skita ner vattnet med mat som blir dålig då de lever och förökar sig så det ska räcka till för larverna. Så tar man havsvatten och kör med phytoplankton borde det ju fungera fint skulle jag tro.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-06-04 15:27
#34

Jag var ner med lite saker till akvarierna nyss och av en slump kollade jag in i saltkaret där jag får se den sista räkan komma "simmandes". Jag som trodde den var död efter att inte ha sett den på 1 vecka!

Den lilla krabaten borde vara ungefär 3 veckor gammal nu 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Nephi
2021-06-04 15:31
#35

#34: då borde det snart vara dags för att flytt till sötvatten 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Choffa
2021-06-04 15:37
#36

#35: Ja jag hoppas det! Får hålla lite extra koll där i nu 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-06-04 17:13
#37

#33: Odlar man under algblomning lär man ju lätt kunna få med sig massa alger vid vattenbytena för dem att äta på! ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-06-07 09:29
#38

#37: Ja, det kanske räcker. Testa! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-07 12:27
#39

Vad kul att den sista levde 😀
När är det de skall flyttas till sötvatten ?

Prova med havsvatten, det kan ju fungera 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-07 13:24
#40

#39: Ja, det var riktigt kul att se. Jag tror dock att jag gjorde bort mig igår när jag ville kolla på den noggrannare och skulle fiska upp den lite försiktigt. Jag lyckades på något sätt tappa bort den, fråga mig inte hur jag lyckades med det… 😞

Det verkar vara lite olika hur länge de går i saltvatten mellan de som har lyckats, men minst en månad och upp till typ 2. 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-08 09:05
#41

#40: Kan den ha hoppat ur håven och hamnat på golvet? Hoppas du hittar igen den.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Choffa
2021-06-08 09:26
#42

#41: Den var ju fortfarande väldigt liten så jag tyckte det var smart att ta upp den med min spruta och kolla på den där i…
Har stått och stirrat i den där byttan så länge att jag håller på att bli galen 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-09 12:48
#43

#42: Det är inte nyttigt att fixera blicken på ett väldigt litet föremål, då blir man galen 😜🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-09 13:30
#44

#43: Antingen så har jag blivit galen nu eller så såg jag den faktist igår när jag för femhundrade gången kolla i saltkaret 😂jag är inte helt säker för nu hittar jag den inte igen… 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-10 11:20
#45

#44: Kan vara en synvilla eller det kan vara att du såg den 😉

Hoppas att du såg den för det betyder att den fortfarande lever 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-10 23:52
#46

#45: Haha ja, är tveksam dock 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-06-15 21:41
#47

Nu har honan börjat släppa rommen så jag har fiskat upp en del larver och flyttat till saltvattenkaret 😃jag hoppas att hon släpper allt under natten så jag kan flytta tillbaka henne imorgon.

Det tog lite längre tid än vad jag hade hoppats på (drygt 2 veckor). Nästa gång ska jag försöka tajma det bättre så honan slipper gå så länge i kläckningskaret 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-16 11:36
#48

#47: Spännande. Hoppas det blir något denna gång 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Choffa
2021-06-16 12:52
#49

#48: Ja, jag håller tummarna 😃

Honan hade dock inte släppt alla inatt. Hon kanske släpper lite då och då?

I saltvattnet fick jag syn på en riktigt stor räka/larv som måste vara den mytomspunna rackaren som aldrig vill visa sig 😂 den är fortfarande lite röd och om jag fattat det rätt så ska den röda färgen försvinna innan det är dags att flytta. Den borde vara ca en månad gammal nu 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-06-16 13:05
#50

#49:
JA! Vad kul! :)

Choffa
2021-06-16 16:41
#51

#50: Ja! 😊

Tror nog att jag ska fixa ett riktigt nanoakvarium som saltvattenskar. Ett som är högre än vad det är djupt så att det blir lättare att se de små. Den nuvarande lådan är inte riktigt som glas i genomskinlighet heller… 😂

Kollade på denna men den finns inte i lager. Någon som har koll på någon butik som säljer ett billigt 20l? Helst utan några tillbehör då jag redan har det 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Nanoakvarium från Zqare på 20 liter. Till akvariet medföljer 4 st fötter och 4 st hållare för täckglas. Täckglas ingår. Vi har 10-års erfarenhet av att frakta stora akvarium och terrarium. Om en fraktskada ändå inträffar, skickar vi dig ett nytt ko...
Draken
2021-06-17 10:46
#52

#49: Men vad kul 😃 Den kanske har överlevt då 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-17 13:15
#53

#52: Ja det verkar så 😃 Efter att jag släppte i de nya larverna ser jag den varje dag 😁

Jag fick hem min refraktometer igår också. Den visar 25 ppm, så lite lägre än vad jag egentligen siktade på. 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-18 11:31
#54

#53: Den kanske känner sig tryggare nu när de är fler :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-06-18 15:42
#55

#54: Ja, så kan det ju vara 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Choffa
2021-06-21 14:44
#56

Igår släppte honan till sist all rom, så nu är hon tillbaka i sitt kar och jag håller på att flytta de sista larverna till saltvatten 😁

Nu har jag inte sett den stora något mer heller. Jag kanske missade chansen att flytta den från saltvattnet 🤔


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-06-22 13:03
#57

Hoppas de klarar sig denna gången 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-07-09 18:32
#58

Nu har det gått 2-3 veckor sen larverna kläcktes och de verkar fortfarande må bra. De håller nu till på botten väldigt mycket och jag försöker hålla koll på om de "förvandlas" till räkor 😃

De går fortfarande kvar i sin bytta men jag har också skaffat ett riktigt 15l nanoakvarium där nästa kull är tänkt att gå. 😊Hittade ett schysst akvarium på amazon med Optiwhite glas för endast 350kr 👌

https://www.amazon.se/Wave-A2001987-Tank-Artist-liter/dp/B00ZFVTEY2


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Wave A2001987 Tank Zen Artist, 25 x 25 x 25 cm, 15 liter, vitt glas : Amazon.se: Husdjurstillbehör
Draken
2021-07-09 19:01
#59

Spännande. Hoppas de överlever 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-07-10 08:39
#60

#58 Vad kul att de mår bra 😀

Inte dumt med ett boende i glas åt nästa kull. Borde vara lite lättare att se dom bra där i? Så fint med OW! Har ett sånt kar och kuberna vi ska bygga här hemma får tre sidor med lågjärns-glas.

Choffa
2021-07-10 15:30
#61

#59: ja! 😊

#60: ja, det känns som att fler lever denna omgången 😊
Precis, det var tanken. Lådorna som de går i nu är det lite dålig genomskinlighet på.
Häftigt! Känns nästan lite tråkigt att använda det till yngel 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-07-11 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Vi verkar ha lyckats bättre med planktonodligen i nya karet!

I torsdags fyllde vi med ca 5l saltvatten, 1dl phytoplankton och några ml näring som jag köpte samtidigt som planktonen, sen åkte vi iväg över helgen och när vi kom hem idag så hade det fått en fin grön färg enligt bild 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Draken
2021-07-13 10:38
#63

Jag har ganska roligt åt dig och 5ara, alla andra gör allt för att bli av med alger, men ni gör allt för att få alger 🤣

Men vad spännande att det verkar bli fler överlevare denna gång 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-07-13 12:10
#64

#63 Haha! Nu i samband med uppstarten av räk-kuberna är det bara att börja om med min fina algodling från scratch igen 🤣

Choffa
2021-07-13 20:21
#65

#63: Haha ja, det känns lite omvänt mot vad jag är van vid 😂 när jag haft någon fundering och sökt på nätet så får jag bara massa tips om hur man blir av med det. Konstigt! 😂

Ja verkligen! 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-07-14 11:14
#66

😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-07-27 00:45
#67

Idag har det flyttat in en ny kull i kuben 😊 vi tajmade det bättre denna gången. Vi tog ner honan igår 😁

Det lever fortfarande ett gäng från den gamla kullen men jag har inte sett några tecken på att de skulle vara redo snart, mer än att de börjar bli stora då 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-07-27 09:52
#68

Skoj! Hur ser den gamla kullen ut?

Draken
2021-07-27 10:56
#69

Men vad kul 😃 Hoppas du klarar båda kullarna 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Choffa
2021-07-27 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#70

#68: Svårt att få någon bra bild 😁 det här var det bästa jag fick till nu 😊

#69: Tack, det hoppas jag också 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

5ara
2021-07-28 11:16
#71

Snygg tajming 👍😀

Har för mig att jag läst att det är dags att flytta de små när de börjar simma omkring ganska intensivt. I det vilda simmar de då motströms tillbaka mot sötvatten.

fluffis
2021-07-28 18:22
#72

#70:
Men wow, det där ser verkligen ut som en räka ju! :)

Choffa
2021-07-28 23:44
#73

#71: Tack, jag kollade efter svarta prickar i rommen som ska vara ögon och det verkar ha fungerat 👍 Ja så har jag också förstått det, och att de ska tappa den röda färgen. Alltså vara helt genomskinliga men det verkar inte hända… 🤣

#72: Ja, det är lite coolt att kolla med luppen och se att de har små ben 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-07-29 11:50
#74

Sicken liten sötnos 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-07-29 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

#74: Ja 😃

Här är en ganska bra bild på de nykläckta när solen lös in i karet 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-07-29 14:16
#76

Här kommer en liten film också 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

  • Redigerat 2021-07-29 14:16 av Choffa
Annons:
fluffis
2021-07-30 20:31
#77

Ser coolt ut.

Draken
2021-07-31 11:25
#78

Det var några stycken 😃 Hoppas de klarar sig 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-08-06 14:06
#79

Idag hittade jag en larv i det första karet som har kommit ganska långt i utvecklingen! Den höll på att ömsa och har fått simfenor eller vad man ska kalla det 😂😃

I det nya karet går det sämre. Där är det bara några enstaka larver kvar av någon anledning 🤔


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-08-06 14:42
#80

Kan ju vara obalans i vattenvärdena eller salthalten 🤔

Misstänker att de är ganska känsliga de små.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-08-06 14:42 av Draken
fluffis
2021-08-06 23:30
#81

#79:
Vad kul med progress! :)

Choffa
2021-08-07 03:05
#82

#80: Jag tror det blev lite högre salthalt i detta än det andra. Kan ju vara det som de inte tycker om. Jag ska ta och jämföra lite värden 😊

#81: Ja! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-08-07 15:46
#83

Flyttade första räkan till sötvatten idag!

Det var en av de minsta som sprang runt i karet när jag kollade in idag. Plockade upp och kollade närmare på den och det röda var helt borta. Den var alltså helt genomskinlig och den hade inte alls lika många ben som när de är larver, den såg ut som en mini-amano 😃

Jag följde den i sötvattnet i ca 10 minuter sen tappade jag bort den, så den verkar ha klarat övergången. 😊

Däremot behöver jag ett annat kar med mörkare botten. Räkkaret som jag flyttade den till nu var inte optimalt för att se den… 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

  • Redigerat 2021-08-07 15:46 av Choffa
Annons:
fluffis
2021-08-07 22:42
#84

#83:
Grattis, vad kul! Riktigt häftigt :)

Haha!

5ara
2021-08-07 23:32
#85

Men vad roligt!!! Grattis 🥳

Choffa
2021-08-08 10:17
#86

Tack så mycket! 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-08-08 12:33
#87

Vad kul. Grattis 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-08-08 22:04
#88

#87: Tack 😀


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-08-14 22:31
#89

Idag hittade jag en som var klar igen!

Nu hade jag hunnit fått upp ett eget kar endast för småttingarna som blir klara. Då var det lite enklare att hitta den så här kommer en kort video på räkan i sötvatten 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Nephi
2021-08-14 22:36
#90

#89: Häftigt!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
fluffis
2021-08-14 22:58
#91

Jättecoolt!

Choffa
2021-08-15 00:54
#92

Ja, det känns jättespännande! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-08-15 11:47
#93

Vad häftigt 😀😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-08-16 00:42
#94

#93: Ja 😀


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-08-26 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Nu har jag flyttat några stycken med nån dags mellanrum men de verkar inte riktigt vilja överleva. Dagen efter jag släppt i räkorna i sötvattnet så försvinner de bara. Kan ju vara så att de inte rör sig speciellt mycket också, då de är ganska små fortfarande 😂

På bilden ser man den jag flyttade idag i alla fall. Det vita strecket på svampen är räkan och den verkar fortfarande röra sig någon timme efter att den flyttade in nu.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Nephi
2021-08-26 15:35
#96

#95: Fasar du över dem på något vis eller flyttar du dem bara direkt? ☺️
Har hört att vissa använder plast muggar flytandes på ytan för värmens skull, dag 1 50% salt 50% sött, dag 2 75% sött 25% salt och sen dag 3 släppa över dem i sötvatten 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Choffa
2021-08-26 16:23
#97

#96: Nej jag har inte fasat över dem då jag har hört väldigt blandade svar på om de behöver det eller inte. Men om inte denna överlever så ska jag testa att göra så 😊

Smart med muggarna. Det var mitt största bekymmer, att få rätt temp om man skulle göra den övningen 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Choffa
2021-08-26 22:20
#98

Jag var ner för en liten stund sen och då simmade räkan runt för fullt! Hoppas den överlever nu 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-08-27 10:40
#99

Hoppas att den lilla överlever 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-08-27 12:50
#100

Än så länge lever den! 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-08-27 21:56
#101

Heja heja! :)

Choffa
2021-09-01 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Det visade sig att jag har 2 överlevare i sötvattenkaret! Fick inte med båda på bild men här är en bild på den största av de 2 när den sitter på filtersvampen 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-09-02 07:05
#103

#102:
Sötnos. Vad kul! Själv har jag inte sett mina sex små som jag köpte till mitt 84-liters, sen jag släppte ner dem. Så det finns ju helt klart en nackdel med djur som är små.

  • Redigerat 2021-09-02 07:06 av fluffis
Choffa
2021-09-02 16:08
#104

#103: Haha ja så är det 😂 nu har jag listat ut vart de tycker om att sitta så nu hittar jag dem ganska lätt 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Draken
2021-09-03 11:23
#105

Vad kul 😃

#103 Hoppas du hittar dina små 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-09-06 14:27
#106

För några dagar sedan så dog den ena. Det såg ut som att den hade fastnat i någon trådalg eller något… Jättekonstigt 😩

Men den andra lever och kör morgongympa i karet varje dag när det tänds. Fick med en del på videon ovan 😂Den är nog 5-6mm stor nu, om inte mer. Det syns verkligen att det är en amano 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-09-06 16:01
#107

#106:
Ja, sådana där race känner jag igen. Mi a gör det mest på kvällen. Eller rättare sagt, det är på kvällen jag ser dem :)

Choffa
2021-09-07 10:19
#108

#107: Haha ja det är svårt att missa när de far runt i alla fall! 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-09-09 16:12
#109

Igår plockade jag ner en ny räkmamma som ska få släppa sin rom i det nya karet. Några hade kläckts imorse när jag kom ner så jag hoppas hon släpper alla inatt 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-09-10 13:27
#110

#109: Spännande. Hoppas det blir många överlevare 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-09-11 02:06
#111

Än så länge ser det bra ut i alla fall. Jag har flyttat hur många larver som helst till saltvattenkaret idag 😂 Ska försöka ta en bild


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Choffa
2021-09-12 02:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Här ser man en del av alla larver 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-09-12 10:46
#113

#112: WOW vilket gäng 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-09-12 15:25
#114

Oj, vad många! Hoppas på ett ordentligt antal som blir vuxna 🤗

fluffis
2021-09-12 21:43
#115

Tänker precis samma sak som 5ara :)

Choffa
2021-09-13 13:36
#116

Ja det vart riktigt många denna omgång 😃
De har ju ordentligt att äta nu så jag håller tummarna för att många klarar sig 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2021-09-17 14:57
#117

Jag såg igår att antalet larver hade minskat drastiskt och det låg många på botten så jag kollade salthalten och den visade sig vara ganska hög… 40ppt låg den på när jag testade. Det karet jag lyckades i låg på 28ppt så det är lite skillnad.

Jag måste alltså bli bättre på att kolla salthalten… 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-09-17 18:42
#118

Aha, man lär så länge man lever :)
Hoppas det går bra för resterande!

Annons:
Draken
2021-09-18 11:56
#119

Hoppas resterande klarar sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-10-24 00:49
#120

Nu har jag varit dålig på att uppdatera då jag har haft fullt upp med annat.

Tyvärr klarade sig inga ur den senaste kullen. Jag har dock nytt "grönvatten" med rätt salthalt blandat och redo för när jag har tid att göra ett försök igen. 🙂

Den amanon som hade klarat sig och blivit stor (sist jag såg den så var den säkert 1.5cm) verkar ha försvunnit också… . Så det går inte jättebra just nu 😪


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-10-24 09:38
#121

Hoppas att det går bättre med nästa 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2021-10-24 09:39
#122

Tråkigt de inte klarat sig :( Hoppas på bättre lycka nästa gång!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-10-27 00:38
#123

Lite goda nyheter här i alla fall. Jag har sett den stora amanon flera dagar i rad nu och den är säkert närmare 2cm lång nu 😃

Ska försöka få en bild på den men det är svårt 😂


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
2021-10-27 06:05
#124

Vilka härliga nyheter! Det är ju alltid skönt med åtminstone lite lön för mödan 😊

Draken
2021-10-27 09:29
#125

#123: Vad kul 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Choffa
2022-05-05 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Här är en bild på våran amano som jag tog några dagar efter att jag skrev här sist men jag glömde ladda upp den.
Den verkade må jättebra och hade blivit riktigt stor men för någon vecka sedan så försvann den bara… 😔

Nu börjar det bli varmare i källaren igen så jag håller på att sätta upp allt för att göra ett nytt försök iaf 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2022-05-05 10:10
#127

Lycka till 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-05-05 12:27
#128

Vad kul. Den ser ju liten ut på jorden, men ändå stor 😀 Knasiga att den bara försvann. Lycka till!

Choffa
2022-05-12 09:34
#129

Tack! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Choffa
2022-06-10 11:34
#130

För någon dag sedan så började våran nästa kull med amanoräkor kläckas och jag har under de senaste dagarna flyttat larver till saltvatten för fullt 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2022-06-10 11:47
#131

Håller tummarna det lyckas bättre denna gång!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2022-06-10 12:16
#132

#130:
Coolt! Hoppas det går bra!

Annons:
Draken
2022-06-14 11:02
#133

#130: Hoppas det går bra 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2022-06-22 08:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Det hoppas jag också 😁

På den här bilden kan man se att de redan har blivit lite större. Den är tagen för några dagar sedan men nu är de cirka 2 veckor gamla och det är fortfarande massor vid liv.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2022-06-22 10:19
#135

Det verkar bli bra denna gång 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-06-22 17:06
#136

#134:
Kul! Heja heja :)

Upp till toppen
Annons: