Annons:
Läst 304 ggr
M
4/29/21, 3:17 PM

Molly som skakar eller shakear

Hej,

Jag har några Molly, 2 stycken har börjat skaka sig eller shakea om man hellre vill kalla det så :)
Dom står stilla på en plats och skakar sig.
Dom gör detta några minuter, sen är dom som vanligt igen, sen drar dom igång igen efter ett tag osv.
Någon som vet varför de gör så?

Annons:
Choffa
4/29/21, 3:46 PM
#1

#0: Har lite svårt att förstå hur du menar och jag känner inte riktigt igen beteendet från våra Molly. Du har inte möjlighet att lägga upp en kort film? 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Nephi
4/29/21, 4:35 PM
#2

#0: känner inte heller igen beteendet 😅
Ett litet video klipp skulle verkligen hjälpa om möjligt, det är inte så att dem simmar mot strömmen från pumpen en stund och det är då dem beter sig så?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

M
4/30/21, 8:44 AM
#3

#1: Ska försöka få till en film nästa gång jag ser detta. Just nu gör dom det såklart inte.
Tack för din tid.

M
4/30/21, 8:46 AM
#4

#2: Nej, det är inte motströms. Igår när jag skrev var det ett av de större ynglen som skaka på sig under en växt.
Tack för din tid.

  • Redigerat 4/30/21, 8:46 AM av Micanmg
Emmie117
4/30/21, 11:10 AM
#5

Kan det vara något som kliar och att dom skakar sig för att få bort det?

Jag har sett Guppy och Platy som har gjort små ryck och kliat sig mot inredning. Men shakeat vet jag inte om jag kan säga att jag har sett.

Emmisen

Draken
4/30/21, 11:25 AM
#6

#0: Hos ciklider är detta ett lekbeteende, men har aldrig sett det hos de Molly jag har haft, inte hos någon annan art för den delen heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
M
5/7/21, 8:34 PM
#7

#0: Nu äntligen har jag lyckats få till en film på shakeingen som vissa av mina mollys gör ibland, tyvärr var akvariet släckt men tror det syns ändå.
Hoppas jag lyckats med uppladdningen och delningen också.

Choffa
5/8/21, 12:52 AM
#8

#7: Det syns bra :)
Är det alltid samma fiskar som gör det? Ser ut som att det skulle kunna vara en dräktig hona. Kanske försöker hon föda? Jag har aldrig lyckats se mina Molly föda, det dyker bara upp nya yngel lite då och då men jag har hört att de kan skaka lite när de försöker föda.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
5/8/21, 9:01 AM
#9

#7: Kan vara som skrivs ovan att hon skall föda. Men de brukar oftast dra sig undan då.

Det kan även vara att det är något knas med vattnet, har du kollat vattenvärdena ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 5/8/21, 9:02 AM av Draken
M
5/10/21, 9:10 AM
#10

#9: Känns inte som att det har med just födande att göra för jag har några yngel på ca 2 cm som jag har sett göra såhär nån gång och de är inte gravida.

Jag har koll på Temp, KH, PH, GH, NH4, NO2, NO3, Fe och CO2.
Använder dropptester.
Allt är bra förutom Fe som är lågt så det tillsätter jag Ferropol för.

Draken
5/10/21, 10:42 AM
#11

Hmm märkligt. Då vet jag inte vad det kan vara. har du kolat ammoniak ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: