Annons:
Etikettersjukdomarkarantän
Läst 210 ggr
Choffa
2021-04-29 13:33

Karantänkar

Har lite funderingar kring karantänkar. Tänker främst karantän för nyköpt fisk. Har precis haft problem igen med nyköpt fisk som drog med sig någon sjukdom in i ett av mina kar och tagit död på en del av våra andra fiskar.
Dum som jag är så har jag skjutit på att skaffa ett karantänkar då jag inte har haft problemet på länge… 🙈

Har ni något karantänkar och hur stort?
Hur länge får fiskarna gå där i innan de får hoppa i det "riktiga" karet?
Har ni flera karantänkar eller hur gör ni om ni köper olika fiskar samtidigt?
Om ni upptäcker sjukdom och fiskarna dör, hur rengör ni karet?
Funderar på att bara ha ett svampfilter i mitt, men hur gör man för att hålla igång bakteriekulturen mellan inköp?

Vart många frågor men jag vill verkligen få igång något för att undvika sånt här i framtiden… 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Nephi
2021-04-29 14:25
#1

Jag har haft ett 54L jag fyllt med vatten och haft igång med svampfilter i 2-3 veckor när jag köpt fisk direkt från grossist, eller ja beställt via akvarium butiken, och fått hämta direkt när dem anlänt. Aldrig haft problem med sjukdomar men har gett mig en bra chans att mata upp dem innan dem flyttat till större.

Men jag håller även på med majoriteten nano fiskar, så 54L fungerar gott och väl :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Choffa
2021-04-29 15:44
#2

#1: Okej, hur har du gjort med filtret då? Bara startat upp det eller har du typ kramat ur media ur ett etablerad kar?

Skönt att du har sluppit att få med sjukdomar. Riktigt tråkigt när ens fiskar bara börjar dö en efter en…

Fiskarna är ju oftast små när man köper dem och ska ju inte bo där permanent så tänker att det inte behöver vara något jättestort. Har ett 160l som ska bytas ut mot ett större snart. Det kanske räcker till de flesta fiskar? 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Nephi
2021-04-29 16:33
#3

Jag har bara startat upp några dagar innan, bara gjort det två gånger dock ☺️
Skumfilter med luftpump och några flytväxter, har musselblommor som multiplicerar sig själva så hade den som lite skydd för fiskarna och för att ta upp näringen ur vattnet så kvaliteten höll dig bättre

Har du sand i så kan du ha några snäckor i borde filterbakterierna hålla igång om du ska ha det stående fyllt permanent ☺️ 160L tror jag absolut du kan hålla dem flesta fiskar i karantän i under en kortare period (Kanske inte dem mest revirhävdande sorterna i större mängd dock) 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2021-04-29 18:48
#4

Jag har svampfilter på insuget till mina ytterfilter så brukar sno ett sånt (och sätta på ett nytt rent på ytterfiltret) och stoppa i karantänsakvariet.

Brukar använda något av alla de kar jag har stående i boden (varierar lite beroende på vilket mindre kar jag har framme för användning för tillfället då jag ibland växlar akvarium beroende på behov. Har tre 200+l akvarium som alltid är igång men alltid även ett mindre (har allt mellan 8 liter upp till 80 liter men använder främst 45l, 60l eller 80l framme)).

Nu köper jag sällan in nya fiskar så när det väl blir blir det ofta lite planerade spontanköp (att jag länge funderat på något men när det väl blir blir det ganska spontant) och då tar jag fram ett kar ur boden, sätter i filtret (eller använder media som jag har som "extra" i en påse bakom bakgrunden i ena karet) från nåt av de karen som redan är igång och brukar även sno lite växter från dem och sen i med fiskarna.

Sen får de gå där minst tre veckor.

Kommer de vid samma tillfälle så åker alla fiskar ner i samma kar (jag håller mest på med småfisk/stimfisk så brukar inte vara problem med plats eller bråk).

Körde aldrig karantän förut och har alltid klarat mig fram till ett par år sedan när jag fick med mig sammetssjuka och flera av mina gamla fiskar dog (hade fler som var över 10 år gamla och varit med mig sen jag bodde nere i Skåne och sen klarat flytt till Stockholm). Efter det så har jag alltid haft nya fiskar i karantän men aldrig råkat ut för någon sjuka igen. Men eftersom jag har fiskar nu som är extremt svåra att få tag på är jag extra försiktig numera.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-04-30 11:39
#5

#0: Jag har karantän kar på mellan 100 och 150 liter stående. Jag har ett vanligt innerfilter nmär det är igång, men jag tömmer det mellan gångerna. Använder vatten från ett välfungerande kar med etablerat bakterieflora och kramar ur gojs från stödfiltret ner i karantänen.

Jag använder inte alltid karantän, det beror lite på vilka fiskar jag har och vilka jag har köpt in.
"Preparerar" alltid med ESHA2000 och Ektozonsalt när jag har släppt ner nya fiskar i karen.

Jag har tomma kar stående lätt tillgängligt då jag håller på med mestadels ciklider och de kan drabba samman modell ordentligt i mellan varven och det händer att det blir sår. Främst runt munnen (Lip-lock) och söndertrasade fenor och småsår.

De fiskar som hamnar i karantän brukar vara kvar där mellan 1-4 veckor beroende på varför de sitter i karantän.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-01 01:33
#6

#3: Juste, smart med lite flytväxter. Har massor av andmat som jag skulle kunna ösa i när man startar upp. Det är aldrig någon brist här 😂Måste man inte tillföra någon mat till snäckorna? Det kanske räcker med algerna som blir?

#4: Ah, det var ju ingen dum idé med förfiltret 👌Har tyvärr ingen bakgrund som har plats bakom men hur skulle man göra med t.ex. filtermedia om det visar sig att fiskarna i karantän är sjuka? Är det bara att kasta då eller gör man rent det på något sätt?

Låter klokt att de kan gå i samma. Ska jag köpa någon dyr mal eller liknande så kanske man inte köper den samtidigt som någon annan fisk.

Har bara haft akvarier i drygt 2 år men skulle kännas väldigt tråkigt om något sådant hände, man fäster sig ju vid fiskarna och deras personligheter.

#5: Vad menar du med stödfilter? Typ ett innerfilter som kompletterar ytterfilter?

Jaha, det är ingen fara att medicinera i "onödan"? Tänker om de t.ex. kan bli immuna mot medicinen som man har hört om människor och vissa mediciner?

Okej, hur länge har du fiskarna i karantän när de är nyinköpta?


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Maleficum
2021-05-01 11:22
#7

#6: Har de blivit sjuka har jag medicinerat och så behandlas ju filtret också. Nu har jag ju, peppar, peppar, aldrig råkat ut för något allvarligt men när jag lägger ner ett akvarium gör jag ofta rent filtermedian och sen får den ligga på land ett bra tag innan jag använder den igen (men har massor av olika filtermedia och svampar som jag kan växla mellan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
2021-05-01 11:43
#8

#7: Det är ju sant. Brukar du ha några mediciner redo hemma eller är det bättre att bara köpa när man upptäcker en sjukdom? 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
2021-05-01 11:48
#9

#8: Har ett gäng mediciner liggande (dock dags för nya för tror datumet börjat gå ut på dem). Känns bäst att ha redo så man kan vara snabb att sätta i behandling direkt man märker något!

Eller om man vet det är fiskar som är känsliga och lätt får tex vitaprick vid stress så kan man behandla förebyggande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-05-01 12:18
#10

#6: Stödfiltret är ett filter som jag har i stora akvariumet. Har varit med om att ytterfilter har kraschat och det har i sin tur medfört att jag har fått massdöd pga syrebrist och dåligt vatten.
Stödfiltret (1250 l/h) klarar inte hela akvariumet på heltid med de fiskar jag har, men några dagar klarar det av syresättningen och att hålla någorlunda rent, tills jag får tag på nytt eller kan fixa det befintliga ytterfiltret :)
Stödfiltret är också jättebra, som skrivet ovan, när man skall starta upp nya kar eller karantänkar. Då kan jag få en "kickstart" med mycket goda bakterier och annat gojs som fiskarna trivs med ;)

Man skall egentligen inte medicinera i onödan, men eftersom jag kör med ciklider, så har de oftast hudavskrap eller småsår efter sammandrabbningar, när de kommer från butiken eller privatpersoner som har alldeles för små akvarium för dem. ESHA2000 tar de flesta bakterrier ( "goda" som "elaka") som kan följa med fiskarna och salt förebygger att det bildas svamp i eventuella sår eller hudavskrap.

Om fiskarna har synliga sår från sammandrabbningar, så brukar jag ha dem i karantän kring 1,5-2 veckor. En flytt är ju alltid stressande för fiskarna, oavsett art, och har de då sår eller avskrap som man kanske inte ser riktigt eller inte reflekterar över, kan de lätt drabbas av stressrelaterade sjukdomar.

Precis som maleficum, så har jag alltid de vanligaste medicinerna hemma för att snabbt kunna påbörja behandling om jag skulle märka sjukdomstecken hon fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-05-02 12:01 av Draken
Choffa
2021-05-02 00:05
#11

#9: Okej, vad är de vanligaste medicinerna förutom ESHA2000 som jag hört mycket om?

#10: Aha, det är ju inte dumt :) har några Eheim 2052 som bara ligger. Kanske borde starta igång det i något kar.

Tack för bra svar. Nu har jag lite att ta till mig och förbereda medans jag bygger upp bänk och sånt för karantänkaret. :)


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
2021-05-02 12:04
#12

#11: Mediciner mot svamp, vita prick och C.cotti brukar jag alltid ha hemma.

Har du akvarium att ha pumparna i, så varför inte :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
2021-05-03 00:22
#13

#12: Okej, jag ska se till att införskaffa mig lite så jag har redo nästa gång. 👍


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: