Annons:
Läst 152 ggr
Dagnykatt
4/10/21, 7:57 PM

Fisktips

Jag ska nu skänka bort mina 5 små Ancistrus hanar (som är av egna yngel) ur mitt 120 liters akvarium. Detta då jag tidigare haft 2 fullt stora Ancistrus honor där som blev så stora så de krockade i glaset och inredningen (dessa bor nu rymligare).
Nu till frågan, i karet bor kardinaltetror och mollys. Nu skulle jag behöva någon sorts städfisk som inte blir så jättestor. Jag kan tänka mig 1-2 individer, alltså inga stimfiskar. Jag vill också att städaren ska vara lätt att få tag på, alltså vanlig i handeln. Min lokala fiskgubbe är inte stans vassaste, så det blir för svårt om jag ska ha någon ovanligare som måste beställas. Han har heller ingen koll på vilka fiskar som passar till övriga invånare, antal eller akvariestorlekar. Kollar därför här istället! Finns det några idéer?

Annons:
Mateoz
4/10/21, 11:13 PM
#1

Kan du tänka dig andra städare som inte är fiskar? T.ex snäckor och även amanoräkor skulle kunna passa bra i ditt akvarium och dessa är väldigt bra som cleanup crew i mitt tycke.

Draken
4/11/21, 11:33 AM
#2

#0: Tänker ottocinklus, de är ganska vanliga i handeln, men det är en stimfisk och de vill vara åtminstone 5 st. Sen finns det ju räkor eller snäckor som är duktiga städare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
4/11/21, 11:47 AM
#3

Det behöver inte vara just fiskar, men räkor och snäckor ska ha annan mat än fiskmat, eller hur? Är alla räkor och snäckor bra städare? Har för tillfället en del kanelbullesnäckor som följt med någon växt… suck
Hur är det med otocinklus, de borde väl inte föröka sig utan hålls då 5 stycken till antalet?

Nephi
4/11/21, 11:51 AM
#4

#3: Har sett folk som fått lek på dem men verkar vara väldigt mycket tur inblandat för att få ottosar att leka. Så tror inte att du behöver vara orolig för att dem ska tokföröka sig 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Dagnykatt
4/11/21, 11:56 AM
#5

Okej! Har dessa något svenskt namn i handeln, eller är det otocinklus som gäller?

Nephi
4/11/21, 12:00 PM
#6

Tror bara dem kallas otocinkuls :)
dock har jag sett att det finns två olika sorters av dem i vissa butiker


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
4/11/21, 12:23 PM
#7

#3: Som skrivet här ovan, de kan föröka sig, men det är inte jättevanligt.

#5 De kallas Ottocinklus i handeln.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: