Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 990 ggr
B
2021-04-07, 11:16

Hur ser man att platy är gravid

Jag har precis köpt tre nya platys, jag vill såklart ha yngel men jag har svårt att avgöra när en Platy är gravid. Min ena Platy är fläckig så det är svårt att se nån eventuell gravid fläck eller vad de heter. Har nån några tips? Tacksam för svar!

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-04-07, 11:55

Går honorna med hanar så blir /är de garanterat gravid. Du ser det enklast på magen, de blir väldigt runda under graviditeten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2021-04-07, 12:33
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#1: Tack för svar, jag är ganska säker på att de inte är gravida nu men om du är bra på att se så kan jag försöka lägga in bilder!

B
2021-04-07, 12:53

#2: (det är bara två fiskar, en gul och en blå, flera bilder på varje bara)

Draknästets_Reptiler
2021-04-07, 13:43

Har de gått med hanar så är de gravida.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2021-04-07, 14:12

I affären gick de med många hanar och nu har de en hane! Då finns det ingen chans att de inte är gravida eller?
Och förlåt för många frågor men isåfall när ska de yngla/föda, bör jag avskilja dem från resten av fiskarna så ynglen inte blir uppätna och när borde jag göra det då?
Hur många yngel bör jag förvänta mig?
Tack för att du tar dig tid:)

Nephi
2021-04-07, 14:50

Dem är mest troligt med smått, när dem ska få är nästan omöjligt att säga.
Det snällaste minst stressande för mamman är att få gå kvar med dem andra, mycket växter och en liten grotta brukar vara uppskattat av både mamma och yngel att gömma sig i.
Rekommenderar guppygräs och gälört som yngelgömma då dem växer fort och kan bli rätt täta 😁 även någon flytväxt är bra för dem små

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕 och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-04-07, 15:03

#5: Håller med ovan. Det är det bästa att låta dem gå kvar i samma akvarium hela tiden. Se till att det finns mycket växter och gömställen, då kommer de starkaste att överleva.

De är garanterat med smått om de har gått med hane/hanar hela tiden. Och som sagt så är det omöjligt att säga exakt när det är dags för yngel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2021-04-07, 15:23

Tack så jättemycket för svaren! Jag ska se till att köpa växter som rekommenderas för att göra det så bra som möjligt för ynglen!
Kul att det händer något i akvariet ju! :)

Draknästets_Reptiler
2021-04-08, 11:44

Lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2021-04-13, 20:23

Hej igen! Förlåt om jag är jobbig med alla mina frågor! Jag tycker bara att det är väldigt kul med fiskarna och jag vill lära mig allt möjligt om dem!
Jag har förstått att man aldrig vet hur exakt när en fisk ska yngla ( föda), men jag undrar bara om det finns något speciellt tecken som visar att den fisken snart ska föda. T.ex. att fisken får gröna ögon dagen innan den ska yngla. ( mina fiskar har inte gröna ögon, det här var bara ett exempel för att förtydliga vad jag menar) :)

Nephi
2021-04-14, 06:01

Det är ganska individuellt, men vissa blir nästan fyrkantiga om magen nån vecka innan det är dags och börjar dra sig undan mer och mer dagarna innan det är dags 😊

Rekommenderar att du studerar dina egna och se om du kan lära dig deras tecken på att det snart är dags.

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕 och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2021-04-14, 11:44

#10: Du är inte alls jobbig. Fråga på hur mycket du vill :)

Säger samma sak som här ovan när det gäller födseln :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2021-04-14, 15:43

Tack så jättemycket för svaren som jag har fått! Kul att få höra att jag inte är ett besvär!:)

Jag ska titta mycket på fiskarna så att jag ser om de ändras och hur de ändras! Jag kanske kan skriva ner eller ta bilder så att jag har det dokumenterat!
Tack ännu en gång för att ni hjälper mig!:)

Annons:
B
2021-04-14, 20:19
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

ÅNEJ!
Jag har precis tittat till fiskarna och det ser ut som att en av honorna har ett sår över huvudet. Jag vet inte om det är just ett sår men det har inte vart där förut och det är som en ljus fläck.

Snälla hjälp mig med vad det är och vad jag kan göra åt det!:(

Draknästets_Reptiler
2021-04-15, 11:47

kan vara att hon har skrapat upp sig på något eller att hon har varit i bråk med någon av de andra.
Det är nog ingen fara, håll koll så det inte blir sämre eller att de inte blir som "ludd" över såret.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

B
2021-04-15, 16:01

#15:
Ok tack så jättemycket!

B
2021-04-17, 20:11

Nu ser det ut som att den blåa honan har fött. Jag har inte hittat några yngel än, vet inte ens om hon har ynglat men hon ser smalare ut och imorse såg den lilla vita pluppen ut som att den var helt öppen (som en ring). Jag hoppas att jag inte har sett några yngel för att de är för små eller genomskinliga, eller för att de gömmer sig. Men ynglen skulle också kunna vara uppätna.

Draknästets_Reptiler
2021-04-18, 12:06

Om det finns några yngel så har de förmodligen gömt sig. Du får avvakta att se om det dyker upp några :)

Men jag tycker fortfarande hon ser lite yngelstinn ut.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2021-04-18, 12:06 av Draknästets_Reptiler
Dagnykatt
2021-04-22, 19:14

Ibland kan ynglen gömma sig i flera veckor utan att man ser dem. Ibland kan man skymta till dem en liten stund efter att man gett mat. Men de simmar inte runt med de andra fiskarna, utan gömmer sig och håller sig bara några cm runt sina gömställen.
Har du några andra fiskar? Vissa mumsar gärna på yngel om det finna dåligt med gömställen.

B
2021-04-24, 21:27

Jag har andra fiskar men jag har också gömställen som ynglen kan gömma sig i, får väl avvakta och se om jag får några yngel!:)

Annons:
B
2021-04-26, 16:47

Nu har jag sett två yngel simma runt i akvariet! De gömmer sig mycket men har jag tur så kan jag se dem när de simmar förbi. Fortfarande väldigt små (ett var lite större) men hoppas att de klarar sig!

Upp till toppen
Annons: