doppvärmare eller ej
Jag har sex vackra kardinaltetror och en Ancistrus mal. I zoobutiken så de att jag inte behövde doppvärmare. Temperaturen håller ca 23-24 grader men vad tycker ni?
Finns det nackdelar med doppvärmare?
- Redigerat 2021-04-02, 08:46 av Snowtigher
Idag på morgonen var det 25 grader. Det finns ingen risk att malen bränner sig på doppvärmaren? Han gillar att sitta på filterbehållaren. Ifall han skulle sätta sig på doppvärmaren, men de har ju något skydd förståss…
Jag använder doppvärmare på vintern i alla kar förutom hos slöjstjärtarna.
På sommaren håller rumstemperaturen kring 26-27 grader.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Nej fiskar bränner sig inte på doppvärmaren, den blir inte så het. Mina brukar nog simma runt doppvärmaren och ingen har blivit skadad. Har en Ancistrus som bor bakom doppvärmaren.
Detta är ju ändå en vanlig produkt för akvarium, så den borde vara säker. Sen tror jag fiskarna är så pass smarta så de inte skulle sitta på den om den är för varm.
Jag avvaktar nog ett tag till med doppvärmare. Känns som att jag inte behöver det eftersom vattnet håller värme av elementet bakom. Igår var det uppe på 25-26 grader såg jag. Jag höjde elementet en grad. Märks ingen skillnad i rummet men märks i vattnet.
Okej. ☺️ Du kan ju kolla sen till vintern hur temperaturen håller sig. Kan nog hända det är helt ok om det står vid ett element!
#0: Det finns både för och nackdelar. Hög temp och allt går mycket fortare. Högre ämnesomsättning, vilket också förkorta livet på fiskarna. Vatten blir också sämre snabbare. Vilket innebär vattenbyten oftare. Svalare vatten det omvända. Samtidigt som man då behöver ha koll på vilken temp fiskarna trivs i bäst. Vill man nu veta exakt temp bör man kanske mäta med en termometer som visar rätt, vilket långt ifrån alla termometrar gör. Mer noga än så är det troligtvis inte i praktiken en grad hit eller dit. Temperaturer under 25 är oftast det bästa om man nu inte tänker odla en viss art.
Funderar på det här med doppvärmare igen. Men varje gång jag gooflar kommer skröxkexempel upp om doppvärmare som hängt sig i ett läge och kokat vattnet. Hur vanligt är det? De har ju överlevt hittills. Har ca 23-25 grader i karet. Funderae även över doppvärmare i kalkrikt vatten vilket jag har. Skapas det inte inte mer kalk då som kan slita på doppvärmaren tex och riskera att den fastnar i ett läge?
Tror inte det är jättevanligt att de hänger sig. Inget som har hänt för mig än iaf.
En lösning är att ha 2 små doppvärmare istället för 1 stor. Hänger den ena sig så klarar den inte av att värma överdrivet mycket. Ett annat sätt är att ha någon slags tempövervakning som kan slå av doppvärmaren om det är för varmt. Så kör jag 😊
Angående kalk i vattnet som förstör värmare så är det inget jag har hört talas om. Doppvärmaren ska ju vara tät.

Min brorsa råkade ut för att hans värmare började värma extremt mycket vid ett tillfälle (han hade malawiciklider då och som tur var han han upptäcka det innan de dog). Då har vi i familjen haft säkerligen över 50 års akvarieerfarenhet (båda mina föräldrar hade akvarium sen innan dem träffades). Så det är verkligen ingen vanlig händelse att de får spel och värmer för mycket.
Jag har haft en värmare som krånglat men den sluta helt enkelt värma om man inte drar upp den på högsta inställningen (något glapp i termostaten misstänker jag).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ser ni fördelar mer med doppvärmare? Idag går jag och skruvar på elemmetet i rummet varje dag. Vad ska jag ha för dopovärmare till ett 50-60 liters kar?
Till 50-60 liter skall du ha en doppvärmare som är på 50 W. Eller, som choffa skriver, 2 på 25 W.
Jag använder, som sagt, endast doppvärmare på vintern, jag kör två mindre. Tempen annars ligger på mellan 25-27 grader i huset, förutom på sommaren då det kan stiga till 30 grader.
Jag har fått mina fiskar regelrätt kokta. Värmaren fick spunk och värmde vattnet till 39 grader 🙁. Men det har bara hänt en gång , och vi hade akvarium hemma när jag var liten, så det har blivit några år i matchen 😉
Fördelen med värmare är ju att tempen är stabil i karet om man har lite svalare inne.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Oki. Har ni något bra tips på en bra doppvärmare? Bra märke?

Min favorit är Aquael Ultra Heater, håller temperaturen väldigt exakt men de andra funkar också. Har en salig blandning av märken och min uppfattning är att så länge de placeras i bra flöde gör de sitt jobb 🙂
Min favorit var också Aquael Ultra Heater men på sistone har det blivit Aquael Platinum Heater då våran lokala butiksägare sagt att det varit massor av problem med/reklamationer av Ultra 😞 Vi har dock bara haft problem med 1 av 4 Ultra här hemma.
Jag är riktigt nöjd med Aquaels värmare. Känns som bra kvalité 😊

#15 Där ser man! Har fyra stycken och de har alla funkat klockrent men då har jag kanske bara haft tur… Har någon Platinum också och den gör också det den ska så då kanske det är bättre att köra på en sådan för Snowtigher 🙂
#15: vad har det varit föe problem med aquael? Jag kör aquael på pump/filter

#17 Värmaren han rekommenderar är Aquael Platinum så han menar på att det är ett problem med just modellen Ultra, vilket jag dock aldrig har upplevt.
- Redigerat 2021-09-14, 14:11 av 5ara
På en av våra Ultra doppvärmare slutade dels lampor att lysa och det gick inte att ändra temperatur. Den värmde fortfarande som den skulle till den inställda temperaturen men den var fast där 😁
- Redigerat 2021-09-15, 10:20 av Choffa
Någon som har erfarenhet av Eheim Jäger 50w?
#20: Jag har bara provat någon gång när jag fick med i ett begagnat kar och den gjorde väl det den skulle men jag har blivit bortskämd med Aquael digitala doppvärmare och kör inget annat nu 😁 Eheim Jäger måste man väl också "kalibrera" om jag inte missminner mig och det är inget som behövs med Aquael.

#19 Ojdå, får hoppas att jag slipper den typen av problem!
#20 Precis som Choffa föredrar även jag doppvärmare som inte behöver kalibreras men instämmer med att de gör jobbet som dom ska 🙂 Tror jag har en Eheim 50 W igång nu men temperaturskalan på den går inte lita på för jag har aldrig orkat fixa kalibreringen ordentligt.
#20: Jag hade Jäger när mina ciklider kokades, s jag rekomenderar inte den.
Annars har jag använt Aquael de få perioder jag har värmare inkopplad.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Aj då då ska jag inte ha en sådan. Konstigt att det är så vanligr med doppvärmare som går bananas och kokar vattnet, de är ändå gjorda för att värma vatten…