Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 118 ggr
Draken
3/21/21, 2:15 PM

Low-Tech

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har erfarenhet av Low-Tech akvarium?

Jag har startat upp ett akvarium som jag har delat av på mitten. Jag tänkte ha en kampfiskhanne i vardera avdelning. Nu vet jag att Kampfiskar inte vill ha så strömt vatten, så jag funderar på att inte ha någon pump alls i nån av avdelningarna.

Jag är en filtreringsnörd när det kommer till akvariumen, jag har alltid, i alla år, haft överdimensionerade filter i alla mina kar, så detta är helt nytt för mig.

Jag behöver tips och råd om hur jag skall få det att fungera riktigt utan pump. Jag har en del snabbväxande växter nu, men det skall i mer. Jag har även musselblommor i båda avdelningarna.

Jag har inte införskaffat kampfiskarna ännu, men jag har några räkor som bor i karet, så jag matar med lite granulat eller smulade flingor dagligen, och 1 ggr i veckan tänkte jag släppa ner kanske en halv algtablett.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 3/21/21, 3:15 PM av Draken
Annons:
Maleficum
3/21/21, 3:56 PM
#1

Jag kör typ lowtech i två av mina större (200+ liter) kar just nu (har enbart liten pump för cirkulation i hallen för att vattnet inte ska bli helt stående bakom bakgrunden och en liten cirkulationspump i sovrummet för att fördela värmen i det akvariet eftersom jag har så kallt i rummet vintertid men sommartid kör jag utan både värmare och pump där).

Jag har försökt tänka på att ha inredning som är gynnsam för bakterierna, tex bränd lera som bottenmaterial och lavastena som dekor och såklart massor av växter ;) Speciellt i hallen har jag även många "krukväxter" som växer med rötterna ner bakom bakgrunden (gullranka, porslinsblomma, flamingoblomma, orkidé).

Vad jag fick lära mig (när jag prata med ägaren till Södermalms akvarieaffär som kör alla sina kar low tech) var att det ultimata low-tech karet är djupare än vad det är högt (så mitt sovrsumskar är optimalt för det men mitt vardagsrumskar funka inte som low tech då det är så smalt och väldigt högt och jag fick sätta tillbaka filtret på det för optimal balans, dock har det klarat sig utan filter ett antal veckor vid ett tillfälle när filtret behövde lagas och jag inte hade något extra) och han kör även med ett ganska tjockt lager bränd lera i botten som agerar som filter.

Finns säkert superdetaljerade instruktioner på hur man ska göra det rätt som jag säkerligen inte alls följer men för mina två akvarium funkar det bra (har periodvis kört några av mina mindre low-tech också men blir så nervös att något ska gå fel så brukar sluta med att jag har filter på dem ändå).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
3/22/21, 12:22 PM
#2

Ok. Då skall jag försöka få tag på en cirkulationspump och ha i beredskap utifall att. Har några gullrankor som jag kan placera med rötterna i karet :)

Jag har dock Julas blästersand i akvariumet, och jag kommer fortsätta ha det, men jag skall släppa ner några sandsnäckor i vardera avdelning :)

Jag provar ett tag utan pumpar, funkar det inte så får jag införskaffa Hang-Over filter :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
3/22/21, 12:46 PM
#3

#2: Känns ju som att det borde funka med low-tech eftersom det ju blir få individer och mycket växter och kan ju inte tänka mig att du riskerar att övermata dem ;)

Jag har ju inte haft bränd lera i alla mina kar jag kört low-tech och det har funkat det med. Det i hallen är ju blästersand blandat med "sand" från brända leran som jag fick över när jag storlekssortera det förut. Brukar väl främst försöka tänka på att ha inredning som är lite porös så det blir mycket yta för bakterier att bo på.

I början var det lite läskigt att ta bort filtren men (bortsett från vardagsrums akvariet där jag märkte att siameserna inte gilla det och jag fick en alg boom) har inte märkt någon skillnad alls i akvarierna med eller utan filter.

Lycka till!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
3/22/21, 12:53 PM
#4

#3: jo det känns jätteläskigt att inte ha några filter. Jag är ju, som sagt, en filtreringsnörd och jag har alltid haft överdimensionerade filter i mina akvarium ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: