Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 211 ggr
W
3/17/21, 10:14 AM

Kongotetra med andra fiskar

Hej! Jag blev nyfiken på kongotetror och funderar på dem till mitt akvarium som jag är i färd med att starta upp. Min fråga är om de går ihop med andra fiskar som kan vara aktuella. De jag väljer mellan är Platy, Guppy, Kardinaltetra, Kilfläcksrasbora. Samt när karet är mer inkört någon algätare/ev räkor. Akvariet är på 230 liter.
Gärna också feedback från er som har/har haft kongotetror!

Annons:
Emmie117
3/17/21, 10:47 AM
#1

Hej!

Vad roligt att du funderar på att starta akvarium 😊

Jag har ingen erfarenhet av kongotetror så det finns säkert någon här som kan ge dig bättre hjälp.

Men jag brukar gå in på Zoopet bl.a och kolla runt bland deras artregister där det står vad dom olika fiskarna vill ha för temperatur, PH och rekommenderad storlek på akvariet m.m. Så om du då till exempel utgår från kongotetran som du vill ha så kan du se fiskar som vill ha samma värden och liknande miljö.

Emmisen

Maleficum
3/17/21, 12:23 PM
#2

Jag fick överta ett gäng kongotetror med ett av mina akvarium. Hade dem med bla vild Guppy och räkor utan problem. Det jag märkte på mina var att när de bodde i mitt ena akvarium (väldigt lågt men djupt) så var de lite fega och gömde sig mest men när de var i det lite smalare (men högre) akvariet så var de mer framme och aktiva (båda på 200+liter). Hade massor av växter i båda akvarierna (så de hade gott om gömslen).

Dock är jag en småfisk älskare så dem fick byta hem efter ett tag. De är väldigt fina, snälla och aktiva och för mig så är 200 liters kar det absolut minsta man ska ha till dem (men helst större) och gärna ett som är långt så de har gott om simyta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
W
3/18/21, 12:07 AM
#3

Tack för snabba svar och input! Ska kolla upp dessa firrar närmare, och hoppas att de ska finnas i mitt kar inom snar framtid! :)

Draken
3/19/21, 9:51 AM
#4

De är jättetrevliga och aktiva. Mycket fredliga mot andra fiskar. har haft dem med både större och mindre fiskar, har aldrig varit något problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: