Sand och grus städning
Hej!
Jag kommer inom snart städa akvariet och har tänkt flera gånger på att ha sand då inte bara för att de ser finare ut utan även bra för botten fiskarna. Men här kommer frågan, hur ser städningen ut för sanden då jag har köpt in en slamsug där tuben är 60cm lång och tänker då att man måste ta upp tuben hela tiden för at sanden inte ska sugas in men är det samma sak för en sån lång tub? För tänker om sanden påriktigt kan sugas upp till en sån lång tub? Är det även bra för växter om jag kör med jbl sand? Vilken färg även för om det är vit så är de snyggare men man ser smutsen helt och hållet men om det är svart så syns det inte lika mycket men de ser mer dyster ut så jag har just nu svart grus och det tar fram fiskarnas färg men det är ett mörkt och när man ser in i ett akvarium så ska det typ sticka ut och ba wow men däremot undrar jag även med bakgrund på vilka färger skulle matcha då med svart sand om det blir så att svart vinner? För med vit sand kan jag ha svart bakgrund som ser fint ut. Vad tycker ni?

Vilken färg du ska ha på sand vågar inte jag säga. Jag har allt från svart grus till ljus sand med flera däremellan. Alla har sin charm och det beror på vad du är ute efter 🙂
Sanden städar jag i stort sett inte i mina akvarier. Med sandsnäckor så håller den sig fin ändå. Om det samlats skit i något hörn så virvlar jag upp den med häverten och suger upp den. Finkornig sand som Sansibar åker lätt med i häverten så att försöka rengöra den på samma sätt som med grus rekommenderar jag inte.
- Redigerat 2021-03-11, 09:26 av 5ara
Hur menar du med sandsnäckorna håller den fin? Äter dom avfallen den växter och fiskar samt matrester eller? Förökar dom även sig mycket eller? För just nu innehar jag Helena snäckor som äter andra sniglar då men får se hur situationen blir. Men vad för sort sand skulle du rekommendera? Som även funkar för växter då jag känner att sand skulle säkert vara skönare för mina fiskar

#2 Deras bökande i sanden gör att skiten verkar vändas ner. Med god tillgång på mat så blir de lätt många. I mina uppväxtakvarier har jag fått ge bort en del men i mina vanliga sällskapsakvarier håller de sig i en ganska bra mängd.
Nu har jag ingen egen erfarenhet av Helena men vad jag läst så hinner de inte äta sandsnäckor i samma takt som de förökar sig. Möjligtvis kanske du får väldigt mycket Helena på grund av den goda tillgången på mat men jag spekulerar bara.
Personligen gillar jag JBLs Sansibar men vet också att det finns dom som inte gör det. Smaken är som baken 🙂
Växterna trivs i alla fall. Det är dock förutsatt att det är en bra balans i karet så klart. Här är ett av mina med Sansibar Dark. Gällande Sansibar kan det vara bra att veta att man får skölja sanden mycket för den är väldigt dammig.
Jag använder Julas blästersand med sandsnäckor. Har inga problem att det ligger massa skit uppepå sanden.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Okej amen då vet jag nämen jag är en sån som gillar att ha det rent och så lite smuts som möjligt 😅
Som sagt. Sandsnäckorna ser till att det hålls rent i och på sanden.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI