Annons:
Läst 208 ggr
Temalie
3/7/21, 9:56 AM

KH för lågt?

Hej!
Jag startade upp ett 20l akvarium för ca en månad sen och då det är mitt första är jag lite osäker på hur jag ska hantera mitt KH-värde. Med teststickor har jag uppskattat att värdet ligger mellan 3 och 6, men det är så himla svårt att skilja på de gröna nyanserna på stickan (som dessutom har en tendens att blanda färg med den orangea pH-rutan bredvid). Men igår tog jag med vatten till närmaste zoobutik för att droptesta, och då verkar KH bara ligga på 2.
Är det ett problem, eller hur avgör jag det?
Mitt pH låg runt 7-7.5 enligt droptestet, och med mina teststickor tycker jag det brukar ligga runt 7.2. Ibland nedåt 6.8. Har dock inte testad dagtid vs nattetid för att se vad som händer då.
Vattnet som jag testade var ca 2 dagar sen ett 50% vattenbyte, då jag börjat få mycket nitriter (karet är inte helt cyclat än), så vet inte heller riktigt hur värdena utvecklas med tiden.
Jag har ännu inga djur, men en hel del växter, och planerar att ha körsbärsräkor.

Mina övriga värden som jag mätt:
No3 - ca 10-20
No2 - 0.3-0.5 (som sagt så jobbar jag på den)
GH - 7 (ibland ser den ut att vara något lägre på teststickan då rutan för 7 inte färgas helt)

Är en KH på 2-3 problematisk? Borde jag göra nått åt det? Jag har läst väldigt blandade åsikter om KHt faktiskt påverkar pht eller om det vara är gammal kunskap osv, och att det nödvändigtvis inte behöver medföra stora svängningar?
Vad har ni för erfarenhet av detta, speciellt med räkor?

Har även haft funderingar på att starta ett akvarium med soil vid ett senare tillfälle, och då känns det lite läskigt om KHt redan ligger så lågt?

Annons:
5ara
3/7/21, 10:12 AM
#1

Jag har mjukt vatten med ett KH på ungefär 2,5 och om det är Neocaridina du vill ha så tror jag inte det är några problem för här frodas de och mår bra 🙂

Toppen att du håller sån koll på cyklingen👍😀

  • Redigerat 3/7/21, 10:12 AM av 5ara
Temalie
3/7/21, 10:38 AM
#2

Så bra att det inte verkar vara ett problem för dig! Och du har inte upplevt några svängningar i pHt eller att pH och KH sjunker kraftigt om du inte byter vatten ofta?
Har du någon erfarenhet av soil som kan sänka pH och KH, eller har du bara substrat som inte påverkar?

5ara
3/7/21, 11:54 AM
#3

Det är inte omöjligt att pH:t rör sig en aning. Jag har inte kollat för att räkorna har inga problem med ömsningar och blir fler snabbt. Vatten byter jag dock rätt ofta; 10% tre gånger i veckan.

Aktiv soil har jag bara hos mina Blue Bolt och där är det RO-vatten så jag vet inte vilken effekt det har på kranvattnet. Gissningsvis skulle det dra ner KH till nära noll och pH:t skulle sjunka till det som varumärket anger. När den sedan är urlakad gör den dock inget med parametrarna längre.

I karen med Neos kör jag inerta substrat; Sansibar Dark, Volcano Mineral och Manado Dark.

Temalie
3/7/21, 3:50 PM
#4

Då vet jag i alla fall att det inte verkar vara något problem för dig med sånna värden. Får ta och hålla lite koll och se om pHt verkar svikta innan jag har i några djur :)

Okej, så pHt brukar stanna på det soilen har som mål?

5ara
3/7/21, 5:19 PM
#5

#4 Om pH:t rör sig lite grand så är det ingen större fara ändå. De är tåliga de där Neosarna 🙂 killen kör CO2 och även hans Neos frodas så det överlägset viktigaste verkar vara att karet är cyklat.

Ja, mycket lägre än vad tillverkaren anger brukar det inte landa på. Hos mina Blue Bolts där KH ligger på 0 så landar pH på 5,4. GlasGarten anger 5,5-6,5 för den soilen så jag uppfattar siffrorna man får som relativt pålitliga.

  • Redigerat 3/7/21, 5:23 PM av 5ara
Temalie
3/7/21, 5:29 PM
#6

Så fint! Då får jag helt enkelt ta och testa när karet är cyclat och hålla tummarna för att neosarna trivs :)

Annons:
5ara
3/7/21, 5:51 PM
#7

#6 Tycker jag låter som en mycket bra plan 👍🙂 önskar dig stort lycka till!

Temalie
3/8/21, 9:50 AM
#8

Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: